اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش اسلامی حماس که به عنوان میهمان رسمی مراسم تحلیف نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در تهران حضور داشت طی یک عملیات تروریستی بزدلانه توسط رژیم سفاک صهیونیستی به شهادت رسید

ایران، خونخواه هنیه

اعلام سه روز عزای عمومی در ایران

اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس آن هم در شرایطی که او میهمان جمهوری اسلامی ایران بود با موج محکومیت از سوی همه شخصیت‌ها و احزاب سیاسی همراه شد. واکنش‌ها به این ترور متجاوزانه آن هم در خاک ایران که به باور اکثریت ناظران تقلای مذبوحانه رژیم صهیونیستی نه فقط برای مقابله با جبهه مقاومت و رهبران آن که در واکنش به دوره جدیدی از وفاق ملی در ایران و حرکت به سمت حل برخی مسائل خارجی است، در یک امر مشترک بود؛ اینکه این جنایت بی‌پاسخ نمی‌ماند و صهیونیست‌ها بزودی نتایج اقدام بزدلانه و تروریستی خود را خواهند دید. هر چند این نخستین بار نبود که رژیم اسرائیل تعمدا در اقدامی ایذایی گسترش تنش و بطور مشخص باز کردن باب مواجهه مستقیم با ایران را در راستای برون رفت از بن‌بست جنگ غزه دنبال کرد، با این حال انتخاب مکان و زمان انجام این جنایت تروریستی تا حدود زیادی با هراس جدی این رژیم از پیگیری سیاست حمایت از جبهه مقاومت از سوی رئیس جمهور جدید ایران و در عین حال برنامه مشخص سیاست خارجی او برای ترمیم روابط و حل مسائل منطقه ای و بین المللی جستجو کرد. روندی که بی‌شک سبب تنگ‌تر شدن عرصه برای ادامه جنایات رژیم صهیونیستی خواهد شد و این رژیم همواره برای جلوگیری از آن از هیچ تقلای مذبوحانه ای فروگذار نکرده است.

واکنش شخصیت های سیاسی به جنایت اسرائیل
محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور با تسلیت شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، این شهادت را یکی دیگر از جلوه‌های «تروریسم دولتی» و از پیامدهای سکوت مجامع بین‌المللی در قبال جنایات مستمر رژیم صهیونیستی و نقض آشکار مقررات بین‌المللی دانست و گفت: این اقدام مذبوحانه مبتنی بر اهدافی شوم از جمله بحران آفرینی جدید در سطح منطقه و به چالش کشیدن مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در این مقطع زمانی بویژه در آغاز به کار «دولت وفاق ملی» بوده است. وی در عین حال تأکید کرد: شهادت اسماعیل هنیه چالشی در مسیر مقاومت ایجاد نمی‌کند و انگیزه جدیدی برای پیوند بیشتر میان مجاهدان علیه دهه‌ها اشغال، سرکوبگری و جنایت بدل خواهد شد. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش خود به این جنایت تأکید کرد:  ایران خونخواهی شهید اسماعیل هنیه را وظیفه قطعی خود می‌داند.حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا هم در پیام تسلیت شهادت این سردار مجاهد جبهه مقاومت اظهار داشت: به‌حول و قوه الهی خون مطهر این شهید والامقام، حماسه ساز می‌شود، افق‌گشایی می‌کند و درخت تناور مقاومت اسلامی را بیش از پیش آبیاری خواهد کرد و آتش خشم ملت مبارز و حماسه ساز فلسطین را در امتداد طوفان الاقصی شعله‌ورتر می‎‌سازد.
سردار سرلشکر محمدباقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح هم در پیامی شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس را زمینه ساز اتحاد هرچه بیشتر جبهه مقاومت اسلامی و جهان اسلام و شکست‌هایی به مراتب دردناکتر از گذشته برای اسرائیل دانست.
روز گذشته علاوه بر مقامات ارشد قوای سه‌گانه، دیگر احزاب و شخصیت‌های سیاسی از جریان‌های مختلف اصلاح‌طلب و اصولگرا علیه اقدام جنایتکارانه اسرائیل موضع گرفتند. علی لاریجانی از مشاوران مقام معظم رهبری این اقدام تروریستی را تلاش رژیم صهیونیستی برای تغییر شکست خود در غزه با اقدامات تحریک‌آمیز ارزیابی و تصریح کرد: البته با اقدامات متقابل در این مسیر نیز نه تنها از این بن‌بست راهبردی – امنیتی خارج نمی‌شود بلکه در گرداب جدیدی گرفتار می‌گردد. حسن روحانی رئیس‌جمهور پیشین هم در پیامش این ترور را آشکار کننده مجدد خوی تروریستی رژیم اشغالگر صهیونیستی و ماهیت بحران‌آفرین و جنایتکار آن دانست و تصریح کرد: راه مقابله با این توطئه دشمن صهیونیستی، حفظ انسجام ملی، همراهی و همکاری با نهادهای مسئول امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و انتظامی کشور و تقویت راهبردهای آنها، پرهیز از شعارهای ناصواب و باور به درایت و جامع‌نگری ارکان نظام در هر نوع پاسخ و واکنش است. همچنین سیدمحمد خاتمی رئیس‌ دولت اصلاحات شهادت اسماعیل هنیه را نشانه دیگری از پلیدی و نفرت انگیزی تروریسم توصیف کرد و نوشت: از خداوند منان می‌خواهم که خون پاک این شهید همچون زندگی سرشار از مبارزه‌اش عاملی باشد در جهت رهایی هرچه زودتر مردم مظلوم فلسطین بخصوص مظلومان غزّه. محمد مخبر معاون اول دولت سیزدهم نیز تأکید کرد: بدون تردید این اقدام کور و تروریستی عزم جبهه مقاومت اسلامی را در سرتاسر منطقه برای نابودی این رژیم کودک‌کش راسخ‌تر از گذشته خواهد کرد.

دعوت جهان  به تنبیه رژیم یاغی
وزارت امور خارجه ایران ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران را «شاهد دیگری بر ماهیت تروریستی و نشانه‌ای از خوی تجاوزگری و قانون‌شکنی مافیای جنایتکار حاکم بر سرزمین اشغال شده فلسطین» توصیف کرد.این وزارتخانه در بیانیه‌ای با بیان اینکه «این اقدام تروریستی نه تنها نقض فاحش اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است، بلکه تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است»، بر حق ذاتی ایران در پاسخ به اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی علیه حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود تأکید و اعلام کرد «انتظار دارد کشورها و سازمان‌های بین‌المللی تدابیر سیاسی، حقوقی و تنبیهی لازم را در قبال این رژیم یاغی اتخاد کنند.» وزارت امور خارجه ایران مسئولیت دولت امریکا را به عنوان حامی و همدست رژیم صهیونیستی  در ارتکاب این اقدام شنیع تروریستی مورد تأکید قرار داد. وزارت امور خارجه همچنین خواستار برگزاری جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی این جنایت  شد.

ظریف: جهان در برابر اهداف ویرانگر نتانیاهو بایستد
چهره‌های برجسته دیپلماتیک کشورمان نیز موضع خود در قبال این ترور را اعلام کردند. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین با انتشار پیامی در ایکس نوشت: «در حالی‌که جهان در سکوت نظاره‌گر نسل کشی اسرائیل و اقدامات مکرر تروریستی و ​​تجاوزگرانه آن رژیم است، نتانیاهو منطقه و جهان را به سوی پرتگاه فاجعه پیش می‌برد.» وی با اشاره به پیام دولت جدید ایران در دعوت از دولت‌های منطقه و جهان به صلح و آرامش و همدلی افزود: ترور ناجوانمردانه میهمان ما، عزم ایران را برای دفاع از خود و حمایت از عزم مردم فلسطین درجهت مبارزه برای آزادی‌شان دوچندان خواهد کرد. جهان نباید اجازه دهد که اهداف ویرانگر نتانیاهو محقق شود. عباس عراقچی دبیر شورای راهبردی روابط خارجی نیز در پیامی تصریح کرد: بدون تردید رژیم اشغالگر تاوان سختی پس خواهد داد و البته به هدف شوم خود برای سد کردن راه دولت در ابتدای شروع به کار، نخواهد رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی