کشتی فرنگی از روز دوشنبه برای مدال‌آوری می‌جنگد

آغاز ماجراجویی یوزها در دایره طلایی

حسن رنگرز بزرگ‌ترین آرزویش را کسب چهار مدال طلا در المپیک می‌داند؛ این یعنی عبور از رکورد محمد بنا در المپیک 2012 لندن.

مثل همیشه هفته اول بازی‌های المپیک پاریس برای ورزش ایران مدالی در پی نداشت. اما فردا با پرواز مستقیم تیم ملی کشتی فرنگی وارد شهر پاریس می‌شود و در هتلی خارج از دهکده اقامت می‌کند. فرنگی‌کاران بعد از ریکاوری سه‌روزه از دوشنبه هفته آینده، تمرین را شروع می‌کنند. درست هفته دوم شمارش معکوس برای تصاحب مدال طلا برای کاروان ایران شروع می‌شود. مهم‌ترین شانس تیم ملی کشتی فرنگی برای مدال طلا یعنی امین میرزازاده هم در همان روز نخست روی تشک می‌رود. در روز اول رقابت‌های کشتی فرنگی، تیم ملی ایران دو کشتی‌گیر دارد، علاوه بر حضور امین میرزازاده در وزن 130 کیلوگرم، مهدی محسن‌نژاد هم در وزن 60 کیلوگرم به روی تشک می‌رود.
 
بوی طلا
امین میرزازاده مهم‌ترین شانس ایران برای رسیدن به مدال است اما او یک رقیب سخت به نام میهان لوپز را پیش رو دارد. این لوپز کوبایی چهار طلای المپیک را در کارنامه دارد و حالا به دنبال پنجمین طلا است. عبور از این غول هاوانا مأموریت مهم امین در این دوره از المپیک است و با توجه به درخششی که او در سال‌های اخیر داشته، شکست دادن این کشتی‌گیر که با 42 سال سن به دنبال زدن یک رکورد افسانه‌ای برای خودش است، دور از دسترس نیست. به غیر از این کوبایی، آمار می‌گوید که سایر رقبای امین خیلی نباید برای او رقیب سرسختی باشند و شاید حالا فقط کشتی‌گیر ترک که در دقیقه نود به جای رضا کایالپ وارد ترکیب شد، رقیب گمنامی برای او باشد. بوی مدال از وزن 130 کیلوگرم به مشام می‌رسد و شاید رنگ این مدال هم طلا باشد.
 
محسن‌نژاد در کلاس درس نابغه
فرنگی‌کار دیگر ایران در روز نخست مهدی محسن‌نژاد است؛ کسی که هنوز نتوانسته خودش را یک کشتی‌گیر ششدانگ در کشتی فرنگی معرفی کند. او دو دوره حضور در مسابقات جهانی را تجربه کرده و حالا تجربه و درایت کافی برای رسیدن به مدال را دارد. نکته مهم سر وزن رسیدن این کشتی‌گیر خوزستانی است که باید دید چگونه به سر وزن می‌رسد. اگر مجبور به وزن کم کردن زیاد نباشد، شاید او هم در روز نخست شگفتی رقم بزند هر چند که او در وزن 60 کیلوگرم با حضور ستاره‌هایی مثل فومیتا و شارشنبوکوف کار بسیار سختی دارد. محسن‌نژاد در رده پنجم رنکینگ قرار دارد و به همین دلیل در سیدبندی شرایط سختی دارد. حریف اول او که مشخص نیست چه کسی است اما در ادامه او فومیتای ژاپنی و شارشنبوکوف قرقیزستانی را پیش رو دارد.
حمید سوریان روز گذشته در تمرین فرنگی‌کاران حاضر شد و بارها به طور خصوصی با محسن‌نژاد صحبت کرد تا تمامی موارد را به این کشتی‌گیر خوزستانی متذکر شود. حمید سوریان در تمرین روز گذشته بیشتر وقت خود را با محسن‌نژاد گذراند اما اینکه تا چه اندازه این کشتی‌گیر خوزستانی بتواند توصیه‌های نابغه را گوش بدهد، خدا داند.
 
تیم جوان اما باتجربه
حسن رنگرز بزرگترین آرزویش را کسب چهار مدال طلا در المپیک می‌داند؛ این یعنی عبور از رکورد محمد بنا در المپیک 2012 لندن اما چنین چیزی ممکن است؟ تیم ملی کشتی فرنگی در عین جوانی از تجربه خوبی هم برخوردار است و به‌جز سعید اسماعیلی در وزن 67 کیلوگرم، امین کاویانی‌نژاد در وزن 77 کیلوگرم، علیرضا مهمدی در وزن 87 کیلوگرم و هادی ساروی در وزن 97 کیلوگرم هم تجربه حضور در جهانی را دارند و حتی ساروی مدال المپیک را هم دارد. مهم‌ترین خواسته همه علاقه‌مندان به کشتی از این تیم جنگیدن تا آخرین نفس است؛ حالا اینکه چند مدال بگیرد اولویت بعدی است.
جستجو
آرشیو تاریخی