«ایران» از خدمات‌رسانی به زائران اربعین گزارش می‌دهد

پزشکان پابه‌پای کاروان

حضور 5 هزار پزشک و پرستار داوطلب در مراسم اربعین

مهسا قوی قلب
خبرنگار


همه ساله حدود یک ماه پیش از اربعین حسینی، تکاپوها برای آمادگی همه‌جانبه  برای حضور زائران اربعین آغاز می شود، از هماهنگی های پزشکی گرفته  تا نحوه تردد و عبور و مرور از مسیرها و مرزها‌. در این خصوص سه سال است که شاهد راه افتادن پویشی جدید با عنوان  «مرهم زائر» هستیم. در این پویش تلاش می شود تا بخشی از نیازمندی‌های دارویی و تجهیزات مصرفی پزشکی مراسم اربعین حسینی و دیگر طرح‌های سلامت‌محور و بشردوستانه هلال‌احمر، از محل مشارکت‌های مردمی، خیرین و حامیان، در ماه محرم تأمین شود.‌ در ایام محرم و اربعین حسینی خدمت به زائران سرلوحه وظایف بسیاری از شیعیان قرار دارد،  از این رو جمعیت هلال‌احمر کشورمان با کمک داوطلبان خود، سعی دارد تا با  جلب مشارکت‌های مردمی و خیران در امور عام‌المنفعه و بشردوستانه گام های مؤثری را برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین بردارد.‌
سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، در این باره به «ایران» می گوید: با اعلام فراخوان و در قالب پویش «مرهم زائر» برای سومین سال متوالی، عموم مردم، خیران و حامیان با جمعیت هلال‌احمر در زمینه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران مراسم اربعین حسینی از طریق تأمین بخشی از نیازمندی‌های دارویی و تجهیزات مصرفی پزشکی این تجمع انبوه و باشکوه همکاری خواهند کرد. همکاری آحاد مردم و خیرین با پویش «مرهم زائر 3» از طریق مشارکت‌های نقدی و غیرنقدی صورت می‌گیرد. مشارکت غیرنقدی مردم در این پویش شامل اهدای داروهای سالم و مازاد بر مصرف خانگی و نحوه مشارکت حامیان، اهدای محموله دارویی و تجهیزات مصرفی پزشکی به شعب، خانه‌های هلال و پایگاه‌های جمعیت هلال‌احمر در سراسر استان خواهد بود.
او در خصوص شرایط اهدای دارو و مشارکت در پویش «مرهم زائر3» توضیح می دهد: شهروندان می‌توانند با اهدای داروها در بسته‌بندی مناسب و ترجیحاً با بسته‌بندی اولیه کارخانه، داروهای یخچالی و داروهای دارای شرایط نگهداری در دمای 15 تا 20 درجه نباشد، داروهای مایع، نیمه جامد، اسپری‌ها و شیاف‌ها با بسته‌بندی باز و نیز قرص‌ها، کپسول‌ها، پرل‌ها به‌صورت فله‌ای و بازنشده در این پویش شرکت کنند .داروهای اهدایی نیز پس از طی فرآیند تفکیک، برای انتقال به کشور عراق و توزیع در مراکز درمانی تحت نظارت جمعیت هلال‌احمر ایران، در اختیار مرکز پزشکی حج و زیارت قرار می‌گیرد. عموم هموطنان، خیران و حامیان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به این پویش را از طریق شماره حساب 99999 بانک ملی، شماره کارت 6037997544999999، شماره شبا IR770170000000199999999003، کد دستوری #3*‌112* یا درگاه پرداخت اینترنتی
 rcs.ir/portal/donation به نام جمعیت هلال‌احمر اهدا کنند.

فراخوان جذب کادر درمان اعزامی‌ به پیاده‌روی اربعین
به گفته رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، علاوه بر پویش «مرهم زائر 3»، جمعیت هلال‌احمر از داوطلبان پزشک و پرستار برای ارائه خدمات داوطلبانه در اربعین نیز بهره‌مند می‌شود ، سال گذشته هم  برای نخستین بار پزشکان و پرستاران داوطلب هلال‌احمر با همراه داشتن کوله‌پشتی حاوی امکانات درمانی و کمک‌های اولیه بین مسیر نجف به کربلا به زائرانی که در مسیر دچار مشکل می‌شدند، امدادرسانی می کردند، امسال نیز این طرح با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام اجرا و از ظرفیت مشارکت‌های مردمی در ارائه خدمات درمانی به زائران استفاده می‌شود.
 او اضافه می کند: سال گذشته حدود ٦ هزار نفر در فراخوان داوطلب اعلام آمادگی کردند و  از این تعداد 2 هزار نفر در مسیر نجف تا کربلا با عنوان طبیب سیار یا همان پزشک سیار، یاری‌رسان زائران اربعین بودند. پزشکان و پرستاران ایرانی خارج از کشور، هم پزشکان سایر کشورها از طریق جمعیت‌های هلال‌احمر کشورهایشان فراخوان شده‌اند تا اگر به اربعین مشرف شدند و خواستند در درمانگاه‌ها، خدمات داوطلبانه ارائه دهند یا به‌عنوان پزشک سیار فعال باشند، خود را به هلال‌احمر معرفی کنند تا امکانات امدادی و دارو در اختیار آنها قرار داده شود.

حضور 5 هزار پزشک و پرستار داوطلب در اربعین
سیدعلی مرعشی، درخصوص حضور پزشکان  در سفر اربعین حسینی بیان می کند:‌ از طریق سایت مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر حدود سه هزار پزشک داوطلب برای اعزام ثبت‌نام کرده‌اند. کادر پزشکی داوطلب شامل پزشک، تکنیسین دارویی، پزشک متخصص، خدمات آی‌تی، پرستار، تکنیسین اورژانس، پزشک عمومی، پزشکان متخصص رشته‌های قلب و داخلی، طب اورژانس، ارتوپدی، پزشک زنان، متخصص اطفال، روانپزشک و متخصص مغز و اعصاب و خدمات دارویی است.
مرعشی درباره تعداد پزشکانی که به پیاده‌روی اربعین اعزام می‌شوند، گفت: سال گذشته حدود 4 هزار و 500 پزشک و پرستار به‌صورت داوطلبانه به ارائه خدمات رایگان به زائران پرداختند که امسال با توجه به افزایش خدمات‌رسانی موکب‌های درمانی، مردمی و سایر نهادها این تعداد با 20 درصد افزایش به بالای 5 هزار نفر می‌رسد‌. همچنین سال گذشته 80 دستگاه آمبولانس برای ارائه خدمت به زائران به داخل خاک عراق اعزام و امسال این تعداد به 100 آمبولانس افزایش یافته است.
او در ادامه توضیحات خود در خصوص متقاضیان راه‌اندازی موکب درمانی نیز می گوید: علاوه بر پزشکان و پرستاران که داوطلبانه و مشتاقانه به زائران حسینی خدمت‌رسانی می کنند،  افرادی که متقاضی راه‌اندازی موکب درمانی هستند نیز باید از مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر مجوز داشته باشند. بنابراین آنها هم باید برای ثبت‌نام به سایت مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر مراجعه کنند و موکب‌های درمانی مردمی در اربعین امسال به ارائه خدمات بهداشتی درمانی هلال‌احمر کمک خواهند کرد.

برپایی پایگاه‌های فعال درمانی در عراق
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با مروری به خدمات‌رسانی‌ها در سال گذشته می افزاید: در قالب ستاد عملیات اربعین در سال گذشته،  توسط جمعیت هلال احمر 286 پایگاه فعال درمانی داخل عراق برپا شد که سه بیمارستان در نجف، چهار بیمارستان در مسیر نجف به کربلا و دو بیمارستان در شهر کربلا جزو این پایگاه‌ها بودند. بیمارستان عمل، بیمارستان الحیدریه و بیمارستان ابومهدی المهندس عراق نیز در اختیار هلال قرار گرفت‌. همچنین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، بیمارستان صحرایی بزرگی را طی مراسم اربعین راه‌اندازی کرد .‌امسال هم قرار است این ظرفیت‌ها با کمک دستگاه‌ها چندین برابر شوند تا این جمعیت با شرایط بهتری در خدمت بخش درمانی زائران حسینی باشند.

 

نکات ایمنی که زائران اربعین
باید به آنها توجه کنند
• به اخبار و توصیه‌های مسئولین گوش فرا دهید. به شایعات توجه نداشته باشید و از انتشار آن در مواکب جلوگیری کنید.
• پس از استقرار در محل اسکان، نسبت به شناسایی مسیر رفت ‌و برگشت به حرم اقـدام و نام مکان را به خاطر بسپارید. از وضعیت مسیرها بخصوص مسیرهای منتهی به حرم اطلاع پیدا کنید.
• در هنگام شرکت در مراسم و راهپیمایی برای رسیدن به کربلا، مدت طولانی پیاده‌روی نکنید، هر زمانی لازم بود، استراحت کنید یا از ون، ماشین و یا اتوبوس‌هایی که در مسیر در حال تردد هستند، استفاده کنید. لباس متناسب با آب‌وهوای شهرهای زیارتی به همراه داشته باشید.
• کفش راحتی، کلاه با لبه‌های پهن و کوله‌پشتی مناسب به همراه داشته باشید.
• به‌طور منظم از آب و مایعات بدون کافئین استفاده کنید. همیشه یک بطری آب ‌خنک برای نوشیدن و خنک کردن صورت و بدن به همراه داشته باشید.
•  در هنگام راهپیمایی از هل دادن و فشار به هم‌مسیران خود به ‌ویژه افراد سالمند، کودکان و ... خودداری کنید.‌ در طول راهپیمایی سعی کنید از مرکز ازدحام جمعیت فاصله بگیرید.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و نوزده
 - شماره هشت هزار و پانصد و نوزده - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳