دولت آلمان با تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ چه هدفی را دنبال می‌کند؟

تنفس مصنوعی به اپوزیسیون جعلی

دولت آلمان در تازه‌ترین اقدامات ضدایرانی خود، به صورت همزمان به مراکز اسلامی واقع در فرانکفورت، برلین، مونیخ و هامبورگ حمله‌ور شده و اموال و دارایی‌هایی این مراکز را مصادره کرد. همزمان وزارت کشور آلمان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ و سازمان‌های تابعه آن ممنوع است. این اقدام واکنش ایران را به همراه داشت. چه آنکه ساعاتی پس از حمله پلیس آلمان به مراکز اسلامی، هانس اودو موتسل سفیر این کشور از سوی مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد. در این نشست، ضمن محکوم کردن اقدام خصمانه و مغایر با اصول بنیادین حقوق بشر، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد.
مکمل پروژه اپوزیسیون
دلیل اقدام اخیر آلمان را که اتفاقاً پیش از این هم رخ داده، باید در روابط حسنه دولت این کشور با گروه‌های ضدایرانی جست‌و‌جو کرد. درخواست بستن مرکز اسلامی هامبورگ نیز یکی از بندهای طرح ۲۲ ماده‌ای احزاب دولت ائتلافی آلمان علیه ایران است؛ طرحی که به بهانه «دفاع از حقوق بشر» و مشخصاً برای حمایت از اغتشاشگران و چگونگی ادامه ناآرامی‌های ایران، در سال 1401 تدوین شده بود. علاوه بر ممنوعیت فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ، «تشدید تحریم‌ها علیه ایران و حمایت از نیروهای اپوزیسیون ایران در آلمان» نیز از دیگر بندهای این طرح است.
آلمان از جمله کشورهای غربی است که لابی‌ رژیم صهیونیستی و برخی گروه‌های اپوزیسیون در آن فعال است. گروهک تروریستی منافقین، سلطنت‌طلبان حامی دیکتاتوری پهلوی و گروه‌های تجزیه‌طلب ضدایرانی حضور مستمر و پررنگی در آلمان دارند.
چه آنکه در جریان اغتشاشات سال 1401 با تلاش‌های این گروه‌ها، دولت آلمان به همراه امریکا، انگلیس و فرانسه ضمن دخالت در امور داخلی کشورمان به حمایت از جریان برانداز جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
«آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان به نمایندگی از دولت این کشور چند مرتبه حمایت صریح خود را از برهم‌زنندگان امنیت مردم ایران اعلام کرد. همچنین در خلال اغتشاشات خیابانی ایران بود که اشتانمایر رئیس‌جمهور آلمان در اقدامی غیرمتعارف با یکی از لیدرهای گروه‌های ضدایرانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد!
دو ماه بعد از این دیدار و در اسفندماه 1401، وابستگان به گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب از جمله عبدالله مهتدی دبیر گروهک کومله با چراغ سبز آلمان، در شهر بن این کشور نشستی ضدایرانی برگزار کرده و طی آن نشست نسبت به پیگیری اهداف تجزیه‌طلبانه خود تأکید و بر نقشی که در اغتشاشات ایران داشتند، اذعان کردند. چند روز پس از این نشست بود که وزیر خارجه آلمان در جریان سفر خود به بغداد، در راستای حمایت از تجزیه‌طلبان ضدایرانی، حملات موشکی و پهپادی سپاه به مواضع تروریست‌های تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان عراق را محکوم کرد.

یک بام و دو هوای آلمان
دولت آلمان در توضیح علت حمله پلیس این کشور به مرکز اسلامی هامبورگ مدعی شده که این مرکز و سازمان‌های تابعه آن اهداف اسلام‌گرایی افراطی را دنبال می‌کردند.
به‌رغم این مدعا، مرکز اسلامی هامبورگ که فعالیت خود را از سال ۱۳۳۲ آغاز کرده، همواره مشغول فعالیت‌های فرهنگی بوده است. متهم کردن مرکز اسلامی هامبورگ به فعالیت‌های افراطی(تروریسم) درحالی است که دولت آلمان از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی به‌عنوان یک رژیم تروریستی در اروپا بوده است.
از زمان آغاز عملیات طوفان‌الاقصی تاکنون که بیش از 39 هزار نفر از مردم مظلوم فلسطین به شهادت رسیده‌اند، دولت آلمان هر نوع صدای اعتراض نسبت به جنایات صهیونیست‌ها در غزه را بایکوت می‌کند. در راستای همین حمایت‌ها بود که در جریان عملیات وعده صادق ایران علیه سرزمین‌های اشغالی، آلمان به همراه برخی دیگر از کشورهای اروپایی برای مقابله با موشک‌ها و پهپادهای ایران، به کمک رژیم صهیونیستی آمد.
به همین خاطر نیز سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه چند روز پس از انجام عملیات، خطاب به آلمان، فرانسه و انگلیس هشدار داد که «فکر نکنند همه ‌چیز تمام شد و رفت؛ حساب آنها سرجای خودش است.»

 

اسلام‌هراسی دولتی در حمایت از رژیم صهیونیستی

عابد اکبری
کارشناس مسائل اروپا

مرکز اسلامی هامبورگ، از مراکز مهم اسلامی و قدیمی آلمان است که سال ۱۳۳۲ با حمایت آیت‌الله بروجردی در شهر هامبورگ تأسیس شد. انتشار مجلاتی به زبان آلمانی و فارسی و ارائه خدمات مشاوره‌ای، بخشی از اقدامات این مرکز بود. این مجموعه اسلامی، کتابخانه‌ای با بیش از ۶ هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف اسلامی و شیعی دارد که مرجعی برای محققان و پژوهشگران آلمانی به شمار می‌رفت. به نظر می‌رسد تعطیلی این مرکز را باید در ادامه سیاست‌های اسلام هراسانه گروه‌های راست افراطی و لابی رژیم صهیونیستی در آلمان دانست.
وزیر کشور آلمان در خصوص تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ در اظهارات کلیشه‌ای که مشابه آن را در گزارشات سالانه سازمان حفاظت از قانون اساسی آلمان در خصوص این مرکز طی سال‌های اخیر هم شاهد بودیم عنوان کرد«مرکز اسلامی هامبورگ یک ایدئولوژی اسلام‌گرای افراطی و توتالیتر را در آلمان ترویج می‌کند؛ این سازمان و سازمان‌های فرعی آن، از حزب‌الله حمایت می‌کنند و یهودستیزی تهاجمی را گسترش می‌دهند... مرکز اسلامی هامبورگ به عنوان نماینده مستقیم رهبر ایران، ایدئولوژی انقلاب اسلامی را منتشر می‌کند و به دنبال ایجاد چنین انقلابی در جمهوری فدرال آلمان است.» موضوعی که تعجب و بعضاً تمسخر بسیاری از خبرنگاران و پژوهشگران آلمانی بویژه مرتبطین این مرکز در آلمان را به همراه داشت.
آخرین تحقیقات منتشر شده رسمی در آلمان در خصوص روند اسلام هراسی در این کشور که چند ماه پیش به درخواست وزارت کشور آلمان انجام گرفته و بخش‌هایی از آن در رسانه‌ها منتشر شد نشان می‌دهد که «نگرش خصمانه در برابر مسلمانان در بخش‌های وسیعی از آلمان مشهود است و این یک واقعیت روزمره است.»
علیرغم اینکه این تحقیقات نشان می‌دهد که در هر سال ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ مورد توهین، تحریک، تهدید، خسارت مالی و آسیب‌های خطرناک بدنی علیه مسلمان‌ها توسط پلیس آلمان ثبت شده است(طبق گزارشات پلیس آلمان این آمارها طی ماه‌های اخیر در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته میلادی دوبرابر شده است) اما در بخش‌های منتشر شده از این تحقیقات چنین بازنمایی شده که گویا این بیش از پنج میلیون مرد و زن مسلمان آلمانی هستند که عامل تحریک گروه‌های خشونت‌طلب و بعضاً سازمان یافته تروریستی علیه مسلمانان در آلمان به شمار می‌روند. هر چند بسیاری از این گروه‌ها مانند «جنبش شهروندان پاکس یوروپ»که طی ماه‌های اخیر بسیار فعال شده است و تحرکات گسترده‌ای علیه مسلمانان در آلمان صورت داده به زعم رسانه‌های آلمانی نیز گروه خشونت‌طلب و نژادپرست تلقی می‌شود.
پس از طوفان الاقصی در ادامه تظاهرات صورت گرفته در شهرهای مختلف آلمان و اروپا مقامات آلمانی بسیاری از تظاهرات طرفداران فلسطین را به بهانه مقابله با یهود ستیزی و مهار بی‌نظمی ممنوع کردند اما با وجود این ممنوعیت طی ماه‌های گذشته تظاهرات گسترده‌ای در حمایت از فلسطین در شهرهای مختلف آلمان برگزار شده است که این مسأله خشم و عصبانیت دولت آلمان را در پی داشته است.
پلیس آلمان نیز با شدت عمل با تظاهرات کنندگان برخورد کرده و بسیاری از آنها را بازداشت کرد. حامیان فلسطین در آلمان می‌گویند ابراز حمایت علنی از مردم غزه با تبعاتی چون خطر دستگیری، از دست دادن شغل یا بازبینی دولت در وضعیت مهاجرت آنها همراه است و دولت برلین با این اهرم‌ها در تلاش است صدای حامیان پرشمار فلسطین در این کشور را خفه کند.
دقیقاً چند روز پس از طوفان الاقصی پلیس آلمان ضمن یورش به مسجد هامبورگ خشونت گسترده‌ای را به زعم خود برای جلوگیری از ارتباط مرکز اسلامی هامبورگ با جریانات حامی فلسطین در آلمان به کار برد و طی ماه‌های اخیر این فشار ادامه داشت تا به تعطیلی مرکز در روز چهارشنبه منجر شد.
خشونت پلیس آلمان علیه مسلمانان این کشور پس از طوفان الاقصی به حدی بود که کمیسیون شورای اروپا اخیراً در گزارشی نسبت به این وضعیت هشدار داد. این کمیسیون با انتشار گزارشی نگرانی خود را نسبت به افزایش اسلام‌هراسی در سطح اروپا ابراز کرد. بر اساس گزارش سالانه کمیسیون ضد نژادپرستی و عدم تحمل شورای اروپا که در استراسبورگ منتشر شد، جنگ خاورمیانه در نوار غزه از هفت اکتبر باعث افزایش اسلام‌هراسی در اروپا شده است.
طبق این گزارش اظهارات نفرت‌پراکنانه علیه مسلمانان بشدت افزایش یافته است. در بسیاری از موارد، در بحث‌های عمومی، اسلام‌هراسی با بیگانه‌هراسی عمومی ترکیب شده و یا به صورت سیاسی از یک اسلام‌گرایی تهدیدآمیز استفاده شده است.
کمیسیون شورای اروپا نگرانی جدی خود را از اشکال مختلف نفرت ضد مسلمانان و تبعیض که در اروپا مشاهده می‌شود، ابراز کرده است. به همین ترتیب، اقدامات ضد تروریسم و افراط‌گرایی، پیامدهایی برای مسلمانان به طور کلی یا افرادی که به عنوان مسلمان شناخته می‌شوند، داشته است.
طبق این گزارش در این میان زنان مسلمان در آلمان در رأس کسانی هستند که از وضعیت موجود آسیب می‌بینند؛ کسانی که با موارد متعددی از اسلام‌هراسی مواجه هستند و به طور خاص زنان محجبه با محدودیت‌های اجتماعی بیشتری مواجه هستند.
اما این تنها حزب دست راستی آلترناتیو برای آلمان نیست که با یک مانیفست آشکارا بر ضد مسلمانان در پارلمان فدرال این کشور و یا در عرصه‌های عمومی فعالیت می‌کند، در سیاست‌های جناح راست میانه اتحادیه دموکرات مسیحی و اتحادیه سوسیال مسیحی نیز می‌توان «خصومت پنهان با مسلمانان» را مشاهده کرد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی