سیاستمداران وابسته امریکا نیز «نتانیاهو» را برنتافتند

تحریم کودک‌کش بزرگ در واشنگتن

اینک که لازمه کسب آرای بیشتر در انتخابات ماه نوامبر امریکا فاصله گرفتن فزاینده از نتانیاهو و وادار کردن وی به پایان نسل‌کشی شرم‌آور در غزه است، بسیار بعید می‌نماید که ترامپ با تغییر مواضع قبلی‌اش به نجات نتانیاهو مبادرت ورزد.

وصال روحانـی
روزنامه‌نگار


ورود بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم نسل‌کش تل‌آویو به امریکا که 48 ساعت پیش تحقق یافت و حضور او در محل کنگره این کشور که برای سخنرانی در روز گذشته (چهارشنبه) صورت پذیرفت، همان طور که پیش‌بینی می‌شد، با امواج منفی فراوانی همراه شده است.
به گزارش «واشنگتن پست» از صبح دیروز مشخص و تصریح شد که شمار زیادی از اعضای شاخص کنگره و حقوقدانان امریکا در اعتراض به جنایات عظیم صورت پذیرفته در باریکه غزه طی 10 ماهی که از تهاجم هولناک رژیم سفاک صهیونیستی به این منطقه می‌گذرد، سخنرانی نتانیاهو را تحریم خواهند کرد و این اتفاق دقیقاً دیشب رخ داد.
در جریان پاکسازی قومی اسفباری که رژیم غاصب صهیونیستی در غزه به اجرا گذاشته، بیش از 40 هزار شهید و فزون‌تر از 92 هزار نفر مجروح شده‌اند و همین مسأله حتی برخی نهادهای وابسته به دولت واشنگتن و البته مجامع متعدد دانشگاهی امریکا را به ابراز انزجار از اسرائیلی‌ها واداشته است. نه تنها تعدادی قابل توجه از اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنای امریکا از حضور در مراسم سخنرانی نخست‌وزیر بدنام اسرائیل صرفنظر کردند، بلکه «کامالا هریس» معاون اول رئیس‌جمهور این کشور هم تصریح کرد که خیال حضور در این مراسم را ندارد. این در حالی است که هریس از روز شنبه و پس از کناره‌گیری رسمی جو بایدن رئیس‌جمهور تقریباً علیل امریکا از دوره جدید انتخابات ریاست جمهوری این کشور به عنوان کاندیدای نخست جانشینی او مورد توجه اعضای حزب دموکرات و رسانه‌ها قرار گرفته و طبعاً انتظار می‌رفت او موضعی 180 درجه مخالف با بایدن را که ماه‌هاست رژیم کودک‌کش تل‌آویو را به  طرق مختلف مجهز به تسلیحات نظامی و تقویت مالی می‌کند، اتخاذ نکند.
این در حالی است که دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه هلند نیز از چندی پیش حکم محکومیت نتانیاهو و یوآو گالانت وزیر جنگ وی را صادر و لزوم بازداشت و پیگرد قضایی آنها را مورد تأکید قرار داده است و این به سبب ارتکاب بزرگ‌ترین جنایات جنگی سنوات معاصر توسط این سیاستمداران منحوس است.
 «او» باید به اشد مجازات برسد
به گزارش نیویورک تایمز، در میان تحریم‌کنندگان سخنرانی نتانیاهو، سناتور پرسابقه «دیک دربین» و «دی‌ایل» دومین عضو برجسته دموکرات مجلس سنا هم مشاهده می‌شدند اما «رشیدا طالب» که عضو جمهوری‌خواه مجلس سنا و به واقع تنها عضو فلسطینی‌تبار کنگره این کشور است، به بایکوت مراسم اکتفا نکرد و زبان به سخن گشود و عامل بزرگ نسل‌کشی در غزه را به باد انتقاد گرفت. وی چهارشنبه شب گفت: «هیچ شکی وجود ندارد که این مرد سنگدل یک جنایتکار بزرگ جنگی است و کاری که او و شرکایش در غزه انجام داده‌اند، مصداق بارز یک پاکسازی قومی شرم‌آور است. از آغاز هم اسباب شرمساری بود که اعضای کنگره امریکا این مرد ناقض همه اصول انسانیت را به جمع خود راه بدهند و اجازه سخنرانی در این محل را به وی ارزانی دارند.
این مرد باید همین حالا بازداشت، دادگاهی و به اشد مجازات محکوم شود.»
رشیدا طالب در اتخاذ این دیدگاه حق‌طلبانه دست تنها نماند و چند نماینده دیگر جمهوریخواه کنگره نیز با او «هم‌آوایی» نشان دادند. آنها «کوری بوش»، «دی‌ مین» و «الکساندریا اوکازیو کورتز» بودند و یک جمهوریخواه مجلس نمایندگان هم که اصل و نسب‌اش امریکایی- عربی و نامش «ایلهان عمر» است، همین موضع را در پیش گرفت و تأکید کرد که نمی‌تواند با یک جنایتکار بزرگ جنگی در یک سالن بنشیند. این در حالی است که در وابسته بودن نسبی این افراد به تشکیلات حکومتی امریکا کوچک‌ترین تردیدی وجود ندارد.

هدف اصلی نتانیاهو
حفظ دست راستی‌هاست
«جری نادلر»، دیگر عضو جمهوری‌خواه مجلس سنای امریکا روز گذشته حسابی از خجالت نتانیاهو درآمد. وی گفت: «نتانیاهو بدترین رهبر سیاسی در تاریخ یهودیت است و هر جنایتی که تصور کنید، از او سر زده است. نتانیاهو همه امنیت و تمامیت ارضی خاورمیانه را به خطر انداخته و فقط برای تحقق خواسته‌های شخصی‌اش و سبز کردن حرف‌ها و ایده‌های خودش هزاران هزار نفر را به خاک و خون کشیده است. او حتی به مسأله حفظ جان اسرای اسرائیلی که در اختیار رزمنده‌های حماس‌اند، هیچ اهمیتی نمی‌دهد و براحتی آنها را قربانی می‌کند. برای نتانیاهو تنها مسأله مهم حفظ خودش و سایر دست راستی‌های افراطی در جمع تصمیم‌گیرندگان ارشد سیاسی در تل‌آویو است. او برای رهایی یافتن از بار حقوقی کلان جنایات عظیمش و به جریان نیفتادن پرونده‌هایش در این زمینه دست به هر کاری می‌زند و به همین سبب است که به خواسته‌های «هم‌کیش»های خود نیز که طالب برقراری آتش‌بس فوری در غزه و معاوضه اسرای دو طرف مخاصمه با یکدیگر هستند، کوچک‌ترین وقعی ننهاده است.
 
ترامپ به «او» امان‌نامه نمی‌دهد
به گزارش ایندیپندنت، نتانیاهو بیش از آن که طی سفر جاری‌اش به امریکا هدف دیدار و گفت‌وگو با جو بایدن را تعقیب کرده باشد، خواستار ملاقات و صحبت با دونالد ترامپ، مرد اول جمهوری‌خواهان است که به احتمال بالایی دارد که در انتخابات ماه نوامبر (آبان) امریکا، کامالا هریس را شکست دهد و یک بار دیگر مانند سال‌های 2016 تا 2020 رئیس‌جمهور امریکا شود.
نتانیاهو نیک می‌داند که بایدن به سبب خروج اجباری‌اش از صحنه دیگر نقشی در ترسیم شرایط سیاسی خاورمیانه و سایر امور جهان ندارد و کمک تازه چندانی از او برنمی‌آید و در نتیجه می‌خواهد با گفت‌وگو با ترامپ که جانشین بالقوه بایدن است، نظر وی را جلب کند و از او امان‌نامه بگیرد و به عمر سیاسی ننگین خود استمرار بیشتری بخشد. این در حالی است که ترامپ در دوره قبلی زمامداری‌اش هم هرگز با اسرائیلی‌ها جور نشد و با وجود برخی حمایت‌ها از آنان، مسائل خاورمیانه را دغدغه نخست خود نیانگاشت. اظهارات 6 ماه اخیر ترامپ نیز حاکی از وجود همان دیدگاه‌ها در وی در ماه هشتم از سال پرهیاهو و ناایمن 2024 است.
ترامپ هم در چند کمپین انتخاباتی ماه‌های گذشته‌اش و هم پیش از آن در چند مصاحبه خود با رسانه‌هایی همچون CNN و فاکس‌نیوز تصریح کرده بود که نتانیاهو باید هر چه سریع‌تر به آتش‌افروزی ضد انسانی‌اش در باریکه غزه به طور خاص و شهر رفح، کرانه باختری و جنوب لبنان به طور اعم پایان بخشد چون نه به اهدافش که عمده‌ترین آنها نابودی سازمان حماس است، می‌رسد و نه می‌تواند با استمرار جنایاتش، آینده سیاسی مطمئنی را برای خود پی ریزد. اینک که لازمه کسب آرایی هر چه بیشتر در انتخابات ماه نوامبر امریکا فاصله گرفتن فزاینده از نتانیاهو و وادار کردن وی به پایان نسل‌کشی شرم‌آور در غزه است، بسیار بعید می‌نماید که ترامپ با تغییر مواضع قبلی‌اش به نجات نتانیاهو مبادرت ورزد. این نوعی خودکشی سیاسی خواهد بود که ترامپ زرنگ و فرصت‌شناس هوش لازم را برای دوری جستن کامل از آن دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی