سرپرست ریاست جمهوری در آخرین جلسه هیأت دولت سیزدهم بر 3 سال مجاهدت بی‌وقفه اعضای کابینه تأکید کرد

حکمرانی ماندگار شهید رئیسی

هنر بزرگ رئیس جمهور شهید همراه کردن و به صحنه آوردن مردم و بهره‌مند ساختن دولت از پشتیبانی مردمی بود

آخرین جلسه هیأت دولت سیزدهم، روز گذشته به ریاست محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری و با گرامیداشت یاد و خاطره شهید جمهور، شهید آیت‌الله رئیسی برگزار شد. دیروز برخی از اعضای دولت گزارش تحولات حوزه‌های مأموریتی خود در سه سال گذشته را تشریح کردند. برخی هم در حاشیه دولت به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند. گزارش این رویداد را می‌خوانید.
 
کاهش ۱۲ درصدی تورم
درآخرین جلسه هیأت دولت سیزدهم، رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از تحولات پولی و بانکی و شاخص‌های کلان اقتصادی ارائه داد.
محمدرضا فرزین گفت: مطابق آمار مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه با کاهش حدود ۱۲ درصدی به ۳۲.۴ درصد رسید، یعنی نه تنها سیاست‌های دولت سیزدهم مانع افزایش تورم شد، بلکه موجب کاهش آن به کانال ۳۰ درصد نیز شد.
وی در حوزه سیاست‌های پولی، به کاهش نقدینگی از ۴۰ درصد به ۲۵ درصد، کاهش پایه پولی از 40 درصد به 20درصد و نیز کاهش رشد پول از 70درصد به زیر 20درصد خبرداد.
به گفته رئیس کل بانک مرکزی، تورم تولیدکننده در شهریورماه ۱۴۰۰ حدود ۸۲ درصد و تورم نقطه به نقطه ۷۰ درصد بود که تورم تولید کننده در تیرماه گذشته به ۲۹ درصد و تورم نقطه به نقطه به ۲۵ درصد کاهش یافت. رئیس کل بانک مرکزی اظهارکرد: میانگین رشد تولید ناخالص داخلی در دوره ۱۰ ساله، نیم درصد، در دولت سیزدهم ۴.۵ درصد و بدون نفت ۱.۲ درصد و اکنون هم چهار درصد شده است. فرزین، با اشاره به اینکه در یک دوره ضریب به ۴۲ و ۴۳ درصد رسیده و در دورانی به دلیل برخی سیاست‌ها تا ۳۹ و ۳۸‌درصد نیز کاهش یافت، اظهارکرد: در سال ۱۴۰۲ ضریب جینی به ۳۶ درصد کاهش پیدا کرد که اجرای مردمی‌سازی یارانه‌ها، طرح ارائه کالابرگ و شمولیت مالی گسترده از عوامل آن بوده است. وی با بیان اینکه براساس آخرین گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۲۳، نرخ رشد ایران پنج درصد است که بر اساس گزارش بانک مرکزی خودمان نیز نرخ رشد ۱۴۰۲ حدود پنج درصد بوده است، اظهارکرد: ایران بالاترین نرخ رشد را در کشورهای منطقه دارد.
 
 احیای 10هزار واحد تولیدی
معاون اجرایی رئیس جمهور، از احیای ۹ هزار و ۹۲۱ واحد اقتصادی شامل واحدهای راکد، نیمه فعال و نیمه در دولت سیزدهم خبرداد که به واسطه آنها به صورت مستقیم و غیرمستقیم ۲۲۵ هزار و ۱۲۲ شغل ایجاد شد.
محسن منصوری، همچنین اعلام کرد که با احیای این واحدها، در مجموع ۳۱۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌های مردم نیز احیا شد.
وی با بیان اینکه یک شبکه و یک سرمایه انسانی خوب سه هزار و ۲۰۰ نفری متشکل از احیاگران واحدهای اقتصادی در دولت سیزدهم شکل گرفت، تصریح کرد: برای نخستین‌بار، در زمینه تهیه مواد اولیه یا مانند آن، در صنعت پتروشیمی ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در اختیار واحدهای تولیدی قرار گرفت. معاون اجرایی رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیأت دولت نیز، سفرهای استانی رئیس‌جمهور را یکی از افتخارات دولت سیزدهم برشمرد که منجر به حل مشکلات کشور می‌شده است.

فعالیت‌های بنیاد شهید
در دولت سیزدهم
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در جلسه روز گذشته دولت، از کاهش نرخ بیکاری ایثارگران خبرداد و گفت: زمانی که نرخ بیکاری در کشور به طور متوسط ۱۳ بوده نرخ بیکاری ایثارگران ۱۹.۶ درصد بود که اکنون نرخ بیکاری ایثارگران به ۷.۴‌درصد رسیده است.
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه در این مدت ۳۳‌هزار و ۶۱۹ ایثارگر در دستگاه‌های دولتی جذب شدند، اضافه کرد: در سه سال اخیر پرداخت مستمری والدین شهدا ۳۵۵ درصد رشد داشت.  وی با بیان اینکه درآمد بخش اقتصادی بنیاد شهید در دولت سیزدهم به چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید، گفت: ۲۰ هزار مسکن برای ایثارگران در حال ساخت است.
 
 گزارش از تأمین امنیت کشور
احمد وحیدی، وزیر کشور گزارشی از تلاش‌ها برای حفظ و ارتقای امنیت کشور دولت سیزدهم گزارش داد.
وی با اشاره به اینکه ما از چند طراحی مختلف دشمن توانستیم عبور کنیم، جنگ ترکیبی سال ۱۴۰۱ را یکی از آنها برشمرد و گفت: با وجود طراحی بسیار گسترده‌ای که صورت گرفت، توانستیم این موضوع را به خوبی پشت سر بگذاریم.
وزیر کشور برگزاری چندین انتخابات در فاصله کم را دستاورد مهمی برای دولت شهید رئیسی برشمرد و گفت: راه‌اندازی خانه احزاب نیز در این دوره انجام شد. ۲۷ حزب و جبهه جدید تصویب و فعال شدند و توانستند نقش ایفا کنند و ساماندهی خوبی هم نسبت به حرکت احزاب صورت گرفت.
 
دستگیری دو نفر  
از رهبران داعشی
وزیر اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت، با بیان اینکه با همراهی و همکاری هیأت‌ها و مجموعه‌های تبلیغی، امنیتی و فرهنگی با هوشیاری مردم، موفق شدیم طی ۱۲ عملیات حدود ۲۰ نفر از افرادی که اغلب از اتباع غیرمجاز بودند را شناسایی و دستگیر کنیم، اظهار کرد: حدود ۱۲ نفر از این ۲۰ نفر، افراد عملیاتی بودند که برای انجام عملیات آمده بودند. ۲‌نفر نیز از رهبران و امیران گروه‌های داعشی و تکفیری بودند که وابسته به کشورهای غیرهمسایه بودند. حجت‌الاسلام خطیب با بیان اینکه کار جدیدی که تروریست‌ها شروع کردند، این است که برای عادی‌سازی با خانواده می‌آیند، افزود: از مردم می‌خواهم در اجاره دادن ملک و به‌کارگیری اتباع غیرمجاز حساسیت بیشتری داشته باشند.
وی تأکید کرد: به‌دلیل اینکه کنترل‌های مرزی به کمک نیروهای مسلح افزایش پیدا کرده، اینها خریدهای خود را در داخل انجام می‌دهند؛ در فروش لوازم دو یا چند منظوره، دقت بیشتری لازم است.
 
رونمایی از «ری را»
در حیاط دولت
روز گذشته با حضور سرپرست ریاست جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت، ۱۰ خودروی «ری‌را» محصول شرکت خودروسازی ایران خودرو، رونمایی شد. عباس علی آبادی، وزیر صمت قیمت خودروی «ری‌را» را کمتر از یک میلیارد تومان عنوان کرده ایم.
 
واردات 12 تن شمش طلا
در سال‌جاری
وزیر امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد: واردات شمش طلا در ۴ماهه اول ۱۴۰۳، ۱۲ تُن ثبت شده است که این عدد پارسال ۳ تُن بود و سال ۱۴۰۱ بسیار ناچیز و نزدیک به صفر بود. پارسال به ۳ تُن رسید و امسال هم ۴ برابر شد. سیداحسان خاندوزی ادامه داد: واردات ۲۰ قلم کالای اساسی نیز در ۴ ماهه اول امسال، حدود ۴میلیون و ۹۰۰ هزار دلار بود که هم به لحظ وزنی ۸ درصد کاهش داشته و هم به لحاظ ارزشی ۶درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

 

بــــرش

سرپرست ریاست جمهوری تشریح کرد
سبک حکمرانی شهید رئیسی در دولت سیزدهم

سرپرست ریاست جمهوری در سخنان خود، ضمن قدردانی از 3‌سال تلاش و مجاهدت بی‌وقفه اعضای دولت و گزارش عملکرد تحسین‌برانگیز وزرای دولت مردمی گفت‌: یکی از مهم‌ترین نکات در کارنامه عملکرد دولت مردمی آن است که تقریباً تمام اقدامات صورت‌گرفته از پشتیبانی، هدایت و حمایت رئیس جمهور شهید برخوردار بود، به نحوی که در مواردی ایشان موضوع را مدیریت و هدایت می‌کرد، در مواردی خود مسأله را شناسایی و پیگیری می‌کرد و بعضی موارد را نیز با برگزاری جلسات ویژه رفع موانع می‌کرد. محمد مخبر پرکاری، درایت و تدبیر، ‌جامع نگری و تحول خواهی را بخشی از ویژگی‌های شخصیتی و مدیریتی شهید رئیسی برشمرد و افزود: رئیس جمهور شهیدمان حقیقتاً یک سبک حکمرانی نشأت گرفته از منظومه فکری و عملی امام(ره) و رهبری شکل داده بود و در دوره مدیریتی خود نیز کاملاً در همین مسیر حرکت می‌کرد.
وی شهادت شهید رئیسی را ضایعه‌ای جبران ناپذیر برای کشور خواند و بر لزوم تبیین جلوه‌های برجسته حکمرانی رئیس جمهور شهید از سوی همه اعضای دولت به منظور تقویت مدیریت اجرایی کشور تأکید کرد. مخبر در ادامه حمایت‌ها، هدایت‌ها، پشتیبانی‌ها و همچنین توصیه‌های رهبری معظم انقلاب اسلامی از دولت مردمی را از جمله دلایل اصلی موفقیت دولت برشمرد و تصریح کرد: رهبری معظم انقلاب همچنین در پی فقدان رئیس جمهور نقش محوری و اساسی در اداره کشور ایفا کردند که حقیقتاً باید خدای متعال را به خاطر نعمت وجود ایشان شکرگزار باشیم.
وی، هنر بزرگ رئیس جمهور شهید را همراه کردن و به صحنه آوردن مردم و همچنین بهره مند ساختن دولت از پشتیبانی مردمی عنوان کرد و گفت‌:‌ در موارد متعددی از جمله ماجرای هک پمپ بنزین‌ها، اغتشاشات پاییز 1401 و همه‌گیری کرونا اگر علاقه، اعتماد و اطمینان مردم به رئیس جمهور شهید وجود نداشت و پشتیبانی آنان از دولت نبود موفقیتی حاصل نمی‌شد.
سرپرست ریاست جمهوری همچنین ضمن تشکر صمیمانه از همکاری و تعامل بسیار خوب دستگاه‌های حاکمیتی با دولت گفت‌: بدنه دولت نیز به تأسی از وزرا با روحیه جهادی و شبانه‌روزی کارها و امورات کشور را پیگیری می‌کردند و یکی دیگر از دلایل توفیق دولت در غلبه بر مشکلات جدی و مزمن کشور همین تعامل و همکاری دستگاه‌های اداری، اجرایی، حاکمیتی و انقلابی با دولت و وجود نیروهای دلسوز، جهادی و خستگی ناپذیر در کنار مشارکت مردم بود.
مخبر امکان دسترسی مسئولان دولت به رئیس جمهور شهید به‌رغم وجود مشغله‌های فراوان را از دیگر ویژگی‌های برجسته شخصیتی و مدیریتی شهید رئیسی عنوان کرد و افزود:‌ شهید رئیسی همچنین شبکه ارتباطی بسیار خوب و فوق‌العاده‌ای داشت و به طور مستمر از اطلاعات آنها بهره می‌گرفت که بخش زیادی از آنها مربوط به دوره جوانی ایشان در دستگاه‌های مختلف بود که همه آنها را حفظ کرده بود و مرتباً با آنها تماس داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی