سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع بیماری‌های واگیردار در غزه هشدار داد

قتل‌عام خاموش در غزه


رژیم صهیونیستی از همان ابتدای جنگ در غزه، برای تداوم پازل نسل‌کشی، همراه با بمباران فزاینده راهبرد فشار محاصره غذایی و دارویی را پیش گرفت و در آخرین اقدام با تمسک به بهانه‌های واهی آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) را یک سازمان تروریستی اعلام کرد. انهدام زیرساخت‌های حیاتی چون بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و هدف قرار دادن آمبولانس‌ها و همچنین بستن و تخریب گذرگاه‌های مهم چون گذرگاه مهم رفح برای عبور و مرور کمک‌های انسان‌دوستانه، از پلن‌های اجرایی برای هدف قرار دادن جان انسان‌ها و کشتار از زاویه‌ای دیگر است.
این در حالی است که در روزهای اخیر منابع بین‌المللی از شیوع بیماری‌های مزمن در غزه و کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی خبر می‌دهند. در همین رابطه سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع بیماری‌های مسری چون عفونت حاد تنفسی، شپش، گال و حتی بیماری فلج اطفال در غزه هشدار داد و اعلام کرد نگران شیوع هرگونه بیماری در غزه است. به گفته این سازمان، بیش از صدهزار نفر مشکوک به ابتلا به هپاتیت A هستند. این تنها یک بیماری است که به‌سرعت در غزه گسترش یافته است زیرا اکثر 2.2 میلیون نفر از مردم غزه خانه‌های خود را ترک کرده و مجبور به زندگی در کمپ‌های محقر و شلوغ و پناهگاه‌های موقت شده‌اند، در حالی که نیازهای اولیه مانند آب تمیز، تصفیه فاضلاب، جمع‌آوری زباله، مواد شوینده چون صابون و سوخت برای پخت‌و‌پز کمیاب شده است. «ایادیل ساپاربکوف» رئیس فوریت‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در همین رابطه گفت: «به‌شدت نگران شیوع بیماری در غزه هستم. با کمبود آب و فاضلاب و همچنین عدم دسترسی مردم به خدمات بهداشتی وضعیت بسیار وخیم است.» این مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد: «با سیستم سلامت شکننده، فقدان آب و بهداشت مناسب، در کنار عدم دسترسی جمعیت فلسطینیان به سیستم درمانی، جملگی باعث می‌شود هم‌اکنون غزه در شرایط بهداشتی بسیار بدی قرار بگیرد.» سازمان جهانی بهداشت مدت‌هاست که بر نیاز فوری به تخلیه پزشکی از غزه برای بیماران و مجروحان شدید تأکید کرده است. از سوی دیگر به گفته وزارت بهداشت غزه همچنان شمار زیادی از شهدای فلسطینی زیر آوارها هستند. از زمان آغاز جنگ، امدادگران نسبت به خطر اپیدمی‌های جدی‌تر در غزه مانند وبا هشدار داده‌اند که می‌تواند به سرعت منجر به مرگ‌و‌میر دسته‌جمعی شود. شیوع بیماری‌ها در غزه با حملات هوایی اسرائیل و نبرد زمینی در داخل و اطراف بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها همزمان شده است که تقریباً به همه آنها آسیب رسانده و بسیاری را مجبور به تعطیلی کرده است. تعداد زیادی از افرادی که به دلیل جراحات جنگی تحت درمان قرار گرفته‌اند و افزایش بیماری، سیستم پزشکی ضعیف غزه را تحت تأثیر قرار داده است. در بحبوحه این شرایط، رژیم تلاش دارد برنامه گسترده آنروا برای کمک‌رسانی به غزه را با ممنوعیت فعالیت در خاک اسرائیل تحت تأثیر قرار داده و به بحران انسانی در غزه دامن زند. به گفته صاحبنظران، تروریستی خواندن این سازمان بر شبکه گسترده سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های بشردوستانه شریک آنروا در غزه و کرانه باختری تأثیر می‌گذارد که همه آنها از جمله برای کمک‌هایی چون سوخت و ذخیره‌سازی انبار ملزومات اولیه به سازمان متکی هستند. به‌طور گسترده‌تر، چنین حمله مستقیمی به آژانس سازمان ملل توسط اسرائیل از نظر بسیاری به عنوان حمله به کل نهاد بین‌المللی تلقی می‌شود.
ولی پرونده جنایت رخ‌داده رژیم برای کارمندان سازمان ملل به اینجا ختم نمی‌شود. بر‌اساس گزارش محرمانه سازمان ملل که دیروز منتشر شد، حمله رژیم صهیونیستی به غزه تا پایان ژوئن دست‌کم ۳۶۶ تن از اعضا، کارمندان و خانواده نهادهای وابسته به سازمان ملل در غزه را به شهادت رسانده است. سازمان عفو بین‌الملل نیز هشدار تازه‌ای درباره تبانی امریکا در جنایات جنگی رژیم صهیونیستی صادر کرد.
 
سه شکایت جدید از رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی
در پی تداوم جنایات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی، تیم حقوقی وکلای بین‌المللی روز گذشته ۳ شکایت جدید علیه رژیم صهیونیستی به‌خاطر جنایت‌، ترور و شکنجه کادر پزشکی در نوار غزه به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرد. شکایت اول درمورد جنایت «اردوگاه النصیرات» در مرکز نوار غزه است که ارتش رژیم اشغالگر در تاریخ هشتم ژوئن مرتکب شد و در نتیجه آن، ۲۷۴ نفر شهید و ۶۹۸ نفر دیگر مجروح شدند. این شکایت علیه «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. شکایت دوم درخصوص ترور «عدنان البرش» رئیس بخش استخوان بیمارستان الشفاء در شهر غزه است که رژیم اشغالگر در ژانویه سال میلادی جاری در زمان حضورش در بیمارستان العوده و کمک به پزشکان دیگر او را بازداشت کرد و در نهایت باشگاه اسیران فلسطینی اعلام کرد که این پزشک زیر شکنجه نیروهای اشغالگر به شهادت رسیده است. شکایت سوم نیز درباره جنایت شکنجه هفت ماهه «محمد ابوسلیمه» رئیس بیمارستان الشفاء توسط نظامیان صهیونیست است.

 

پرواز مجدد هدهد بر فراز سرزمین‌های اشغالی
روز گذشته حزب‌الله با انتشار سومین فیلم خود از مراکز نظامی حساس و استراتژیک رژیم اسرائیل شوک بزرگی را به تل‌آویو وارد کرد. فیلم به وسیله پهپادهای شناسایی این جنبش به نام هدهد ضبط شده که در مقایسه با دو فیلم قبلی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
در این ویدیو، بر پایگاه هوایی رامات دیوید رژیم اسرائیل تمرکز شده و پهپاد حزب‌الله تصاویر با کیفیت بالا و دقیقی از آشیانه هواپیماها و مخازن سوخت و مهمات این پایگاه تهیه کرده است. حزب‌الله در این ویدیو، تمامی تجهیزات و بخش‌های این پایگاه هوایی را نمایش می‌دهد از جمله مقر فرماندهی، مرکز ارتباطات، محل استقرار سامانه‌های گنبد آهین و نیز فرماندهان فعلی این پایگاه نظامی. پایگاه هوایی رامات دیوید ارتش رژیم اسرائیل در عمق خاک فلسطین اشغالی قرار دارد و کمترین فاصله با مرز لبنان، 45 کیلومتر است و این نشان می‌دهد که پهپاد شناسایی حزب‌الله ده‌ها کیلومتر در حریم هوایی صهیونیست‌ها نفوذ کرده و این تصاویر دقیق را تهیه کرده است. یک منبع نظامی در حزب‌الله لبنان نیز طی گزارشی اعلام کرد که این برای اولین‌بار در تاریخ رژیم صهیونیستی اتفاق می‌افتد که تصاویر هوایی از یک پایگاه هوایی حفاظت شده این رژیم ضبط و مخابره شود. بر‌اساس این گزارش، پهپاد حزب‌الله موفق شد سامانه‌های راداری رژیم صهیونیستی و سیستم‌های رصد آنها را فریب داده و با تصاویری که ضبط کرده، سالم به پایگاه بازگردد. منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در فضای مجازی انتشار این فیلم‌ها از سوی حزب‌الله لبنان را بسیار نگران‌کننده توصیف کرده‌اند. حزب‌الله در ماه ژوئن ویدیویی منتشر کرد که در آن مکان‌های حساس نظامی و اقتصادی در شهر استراتژیک حیفا در شمال اسرائیل را نشان می‌داد و ویدیوی دیگری را در اوایل ماه جاری منتشر کرد که بر فراز بلندی‌های جولان اشغالی توسط اسرائیل ضبط شده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی