معاون بهداشت وزارت بهداشت:

پشه آئدس در هرمزگان و ۴ استان دیگر صید شد

دکتر حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به آخرین شرایط کشور در مقابل پشه آئدس می‌گوید: در حال حاضر در ۵ استان شامل هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، گیلان و مازندران، پشه آئدس صید شده و نوع پشه صید شده در شمال و جنوب با یکدیگر متفاوت است و پشه جنوب تهاجمی‌تر و بیماری‌زاتر است و شدت بیماری بیشتری دارد.
وی بیان می‌کند: استان‌های همجوار این استان‌ها شامل خوزستان در جنوب و گلستان در شمال کشور در معرض خطر هستند و بر همین مبنا تمام استان‌هایی که با استان‌های آلوده ارتباط دارند، کنترل می‌شوند.
به گفته این مقام مسئول، تعداد زیادی از بیماران مبتلا به تب دنگی از کشورهای دیگر به ایران آمده‌اند. یکی از مسائل مهم برای پیشگیری، جلوگیری از انتقال داخلی بود که متأسفانه این انتقال داخلی بالاخره صورت گرفت.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید می‌کند: یکی از خصوصیات خاص پشه آئدس این است که تخم‌های آن خصوصیاتش را به نسل آینده منتقل می‌کند؛ یعنی اگر پشه به سم مقاومت داشته یا حامل ویروس باشد به تخم پشه هم منتقل می‌شود و نسل بعدی هم این خصوصیات را دارا خواهد بود، لذا در مبارزه با پشه آئدس کار آسانی نخواهیم داشت و از الان باید به فکر بهسازی محیط و آموزش همگانی باشیم.
فرشیدی با اشاره به اینکه در سه ماه گذشته تراکم بسیار زیاد پشه را در همه شهرهای هرمزگان داشتیم، می‌افزاید: در حال حاضر این تراکم از بین رفته که نشانه خوبی است، اما اگر در ماه‌های آینده شاهد بارندگی باشیم احتمالاً تخم‌ها تبدیل به پشه می‌شوند و حجم بسیار زیاد پشه را شاهد خواهیم بود که می‌توانند آلودگی هم داشته باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی