بایدن چند روزی از استنطاق‌ها رها شد اما ترامپ برنده اصلی ماجرای ترور نافرجام خود است

چه سوء‌قصد پرثمر و مفیدی!

وصال روحانی
روزنامه‌نگار

تلاش یک جوان مسلح برای ترور دونالد ترامپ در جریان کمپین انتخاباتی وی در ایالت پنسیلوانیای امریکا اگرچه باعث مرگ وی نشد، اما بر محبوبیت ترامپ نزد خیل هوادارانش افزود و این باور درست یا غلط را بیش از پیش جا انداخت که چون رقبای او می‌دانند هیچ راهی برای شکست دادن وی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا (در 15 آبان امسال) ندارند، به تنها امکان موجود و تک‌سلاح باقیمانده یعنی کشتن وی روی آورده‌اند.
در جریان تیراندازی روز شنبه (23 تیرماه) توماس متیو کروکز 20 ساله به سمت ترامپ، این جوان به ضرب گلوله مأموران امنیتی کشته شد و یکی از افراد نشسته در مراسم هم جان باخت و دو نفر نیز دچار جراحاتی عمیق شدند، اما خود ترامپ فقط از ناحیه گوش زخمی شد و ردی از خون روی چهره‌اش دوید. میزان این جراحت به قدری کم بود که ترامپ پس از پناه بردن به پشت میز خطابه، شخصاً از جا برخاست و در حالی که مأموران امنیتی او را احاطه کرده بودند و از محل دور و سوار یک هلیکوپتر می‌کردند تا از آنجا برود، به کرات با مشت گره‌ کرده برای بدخواهانش خط و نشان کشید و به طرفدارانش وعده داد که در صحنه ماندنی است و خیال ترس و فرار ندارد.
 احتمالی بیش از 100 درصد!
شاید جو بایدن رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری بهره‌ای کوچک از ترور نافرجام ترامپ برده باشد، زیرا لا‌اقل برای چند روز از صدر اخبار که پیرامون بیماری‌های متعدد او و بویژه زوال عقل و عدم سلامت فیزیکی و فقدان کفایت عقلی او برای احراز مجدد پست ریاست جمهوری است، خارج شده و تمامی توجهات به سمت ترامپ و ماجرای تلاش ناموفق رقبا برای حذف وی رفته است و او با استفاده حداکثری از این اتفاق اجماع جمهوریخواهان را برای معرفی رسمی وی به عنوان نماینده حزب‌شان در انتخابات نهایی امریکا راسخ‌تر ساخته است.
 اضافه بر این همچون هر خطر بیرونی دیگری از این دست که در زمان تهاجم نیروهای رقیب صورت می‌پذیرد، اینک وحدتی تقریباً کامل بین جمهوریخواهان شکل گرفته و آنها نه تنها ترامپ را بابت تخلفات قضایی و اخلاقی متعددش که سبب محکومیت او در 34 پرونده تخلف منتسب به وی در دادگاه عالی منهتن نیویورک در 50 روز پیش شده، ‌سرزنش نمی‌کنند بلکه وی را قربانی توطئه‌ای توصیف می‌کنند که مخالفانش و بویژه دموکرات‌ها و اعضای شاخص این حزب در راه حذف وی طراحی کرده‌اند و البته تیرشان به سنگ خورده است. نمود کامل محبوب‌تر شدن ترامپ پس از ترور نافرجام وی استقبال عظیمی بود که وی روز سه‌شنبه (26 تیرماه) در اولین مرتبه حضورش در مجامع پس از ترور شامل حال خود دید و مردم و هوادارانش برای او سنگ‌تمام گذاشتند. ترامپ همچنین در حالی به محل کنوانسیون نهایی حزب جمهوریخواه که قرار بود نمایندگی او را از جانب این حزب برای انتخابات نهایی در ماه نوامبر رسماً اعلام دارد پا گذاشت که مطمئن بود هیچ چیز این رویداد را به خطر نمی‌اندازد و معرفی او قطعی و این امر یک فرمالیته و چیزی با احتمال حتی بیش از 100 درصد است!
 
پروژه‌ای که ترامپ آن را برنمی‌تابد
اگر بخواهیم نگاهی عمیق‌تر به واقعه سوء‌قصد به جان ترامپ بیندازیم، باید به این نتیجه بدیهی برسیم که میزان شکاف و اختلاف بین احزاب سیاسی و جناح‌های مختلف در امریکا بیشتر از هر زمانی و وضعیت اجتماعی این کشور به طرز خطرناکی امنیتی شده است و دیگر نمی‌توان اتفاقات سیاسی امریکا را جو عادی انتخابات ریاست جمهوری تلقی کرد و برعکس این واقعه‌ای است که دود آن به چشم هر سیاستمدار و حتی هر شهروند عادی امریکا می‌رود. خشونت سیاسی به هیچ‌یک از شکل‌های مختلف آن فرآیندی قابل پذیرش نیست ولی آنچه اکنون در امریکا جریان دارد، تندترین نوع این رویداد است که در آن هیچ‌یک ایمن نمی‌ماند. اینک اما ترامپ در شکوه چیزی غرق است که اگرچه با دست وی تحقق نیافته اما بهره‌های آن تمام و کمال به او می‌رسد. طرفداران وی در روز سه‌شنبه (26 تیرماه) بعد از ظاهر شدن او در انظار عمومی فریادهای ملی – میهنی سر دادند و ترامپ 78 ساله بیش از پیش مطمئن شد که در رقابت آبان ماه امسال با بایدن 82 ساله و از کار افتاده برخلاف چهار سال پیش برنده‌ مطلق خواهد شد.
ترامپ هم روز سه‌شنبه مثل بایدن که چند روزی از استنطاق‌های دائمی پزشکان و روانکاوان پیرامون شرایط اسفبار فیزیکی و روانی‌اش رها شد و فرصتی برای نفس کشیدن یافت، ‌صاحب این دلخوشی شد که هیچ‌یک از ناظران سیاسی و تحلیلگران با برنامه موسوم به «پروژه 2025» که نه او بلکه حزب وی برای نحوه اداره کشور در چهار سال بعدی طراحی و آن را به ترامپ توصیه کرده‌اند، کاری ندارند، زیرا موضوع ترور او سوژه‌ای بسیار جذاب‌تر است و رأی مردم و به واقع هر شهروندی در امریکا کشش بیشتری دارد و کیست که آن را رها کند و به سایر امور بپردازد. ترامپ جزئیات این برنامه را قبول ندارد و از آن گریزان است اما تا به حال نتوانسته است در این مورد با سایر بزرگان حزبش به یک نقطه‌نظر مشترک و تفاهم برسد.
 
یادگارهای تلخ روز کودتا
در «واشینگتن‌دی‌سی»
ظاهر قضیه این است که ترامپ می‌توانست قربانی بزرگ و موج خشونت‌هایی باشد که هر سال امریکا را بیشتر از گذشته درمی‌نوردد و اسباب نا‌امیدی مطلق جامعه می‌شود اما واقعیت امر این است که ترامپ در سال‌های اخیر عامل و منادی اصلی خشونت سیاسی‌ای بوده که بر جای‌جای امریکا خون می‌پاشد و چیزی را که پیشتر فقط یک رقابت سیاسی بود، تبدیل به یک جنگ بی‌رحمانه و مرگبار برای کسب پیروزی به هر قیمت و به هر وسیله‌ای می‌کند. ترامپ در جریان کمپین‌های انتخاباتی سال‌های 2016 و 2020 چنان با کلام‌های تند و شلاق انتقاداتش به دو رقیب خود در آن ادوار (به ترتیب هیلاری کلینتون و جو بایدن) تاخت که تو گویی قصد دارد پلنگ‌وار آنها را تکه‌تکه کند و از همین طریق این رقبا را به‌شدت آزار روحی داد. بدتر از همه اقدامات ترامپ بعد از بازنده اعلام شدنش در انتخابات سال 2020 مقابل بایدن بود که هواداران خود را تشویق به تهاجم به ساختمان کنگره امریکا و تسخیر آنجا کرد تا این‌گونه به‌نظر برسد که مردم پیروزی بایدن را به رسمیت نمی‌شناسند و مخالفان بزرگ ترامپ برد واضح او را دزدیده‌اند. شدت و حدت این واقعه به اندازه‌ای بود که «واشینگتن‌دی‌سی» به‌مدت دو – سه ساعت که طول زمان تصرف ساختمان موسوم به «کاپیتول هیل» توسط هواداران لجام‌گسیخته ترامپ بود، حالت منطقه‌ای کودتا‌زده را پیدا کرده بود.
 
آثار ترس در «بایدن»
ترامپ به مواردی از این دست بسنده نکرده و حمله‌ای را که چند سال پیش به همسر نانسی پلوسی عضو ارشد زن کنگره امریکا توسط فردی ناشناس صورت پذیرفته بود، به تمسخر گرفته و گفته بود این ادعا که فرد مهاجم قصد ربودن خود نانسی پلوسی را داشته ادعایی خنده‌دار است حامیان این زن می‌خواهند او را بیشتر از اندازه مهم جلوه بدهند. پلوسی بعد از سوء‌قصد نافرجام روز شنبه به ترامپ پیام طعنه‌واری برای او فرستاد و طی آن متذکر شد بیش از هر کسی معنای این‌گونه حملات را می‌شناسد زیرا خودش طعم تلخ آن را چشیده است. بایدن که از پلوسی ضعیف‌تر است و اکثر اعضای حزبش خواستار کنار رفتن او از انتخابات ماه نوامبر و حضور چهره‌ای جوان‌تر و سالم‌تر از او در این انتخابات‌اند، روز سه‌شنبه در جملاتی که طی آن تهاجم به ترامپ را محکوم کرد، او را به رسم معمول با بی‌اعتنایی و با نام فامیلی صدا نکرد بلکه اسم کوچک (دونالد) او را بر زبان آورد تا شاید دل رقیب تندخوی خود را به‌دست بیاورد. این در حالی است که در امریکا هستند گروه‌های مختلفی که سوء‌قصد به ترامپ را ساختگی می‌دانند و با قرار دادن قطعات مختلف این پازل در کنار یکدیگر متذکر شده‌اند این کار توسط خود جمهوریخواهان و شخص ترامپ طراحی و اجرا شده تا محبوبیت مردمی او افزایش یابد و آرای بیشتری را در انتخابات کسب کند. ادله آنها بر این اساس استوار است که ترامپ پس از وقوع تیراندازی هیچ ترسی را از خود بروز نداده و در پس‌زمینه‌ای از پرچم کشورش شروع به شعار دادن با مشت‌های گره کرده خود کرده است. کسی نمی‌داند با این ادعا چطور باید طرف شد اما ترامپ که یک سناتور سرسخت و جنگ‌طلب همچون خود به نام «جی‌دی ونس» را به عنوان معاون اول پیشنهادی‌اش معرفی کرده، نیک می‌داند که چطور از شایعات منفی هم به سود خود بهره ببرد. او یک شومن واقعی و تاجر تیزهوش است که 10 سالی است که از قضا گذارش به سیاست افتاده و نتیجه این فرایند همان‌قدر یکسونگرانه و پوپولیستی و توأم با افراط است که به چشم می‌بینیم و تا اطلاع ثانوی پایانی هم بر آن متصور نیست.

* منبع: Aljazeera.com

 

بــــرش

تاجر جنگ‌طلب معاون ترامپ شد

دونالد ترامپ پس از اینکه به عنوان نامزد رسمی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری 2024 برگزیده شد، «جیمز دیوید ونس» سناتور ایالت اوهایو را به عنوان گزینه معاون اولی خود در این رقابت‌ها معرفی کرد.
به گزارش یورونیوز، ونس که پیش‌تر در سال ۲۰۱۶ ترامپ را یک احمق و «هیتلر امریکا» دانسته بود، اکنون چند سالی است که به یکی از حامیان سفت و سخت او تبدیل شده و با کمک ترامپ توانست در سال ۲۰۲۳ وارد مجلس سنا شود.
ونس که یک راستگرای پوپولیست است، دیدگاه‌هایش در حوزه سیاست خارجی نیز شبیه ترامپ است؛ او در مورد جنگ غزه، مدافع سرسخت رژیم صهیونیستی، در مورد جنگ اوکراین قائل به پایان کمک‌های مالی و تسلیحاتی و اتمام فوری جنگ است و چین را تهدید اصلی امنیت ملی می‌داند. او همچنین در برابر ایران، مانند رئیسش معتقد به تداوم سیاست «فشار حداکثری» و حتی حمله نظامی است.
او پیش از این گفته بود: «اوکراین نمی‌تواند روسیه را در جنگ شکست دهد، زیرا کی‌یف با کمبود سرباز مواجه بوده و به میزانی از سلاح و مهمات نیاز دارد که امریکا توان فراهم‌کردن آن را ندارد.» با این حال، او حمایت از اوکراین و رژیم صهیونیستی را به هیچ وجه یکسان ندانسته و تأمین مالی و تسلیحاتی اوکراین را خلاف منافع امریکا می‌داند.
به گزارش میدل ایست آی، او از جنایات ارتش اشغالگر در غزه حمایت کرده و مدعی شده است که «جنگ برای دستیابی به توافق عادی‌سازی بین اسرائیل و کشورهای عرب خلیج فارس ضروری است... شما نمی‌توانید ایدئولوژی حماس را از بین ببرید، اما می‌توانید فرماندهان و واحدهای نظامی آنها را نابود کنید.»
ونس درخصوص ایران مواضع تندی دارد که به نظر می‌رسد بیشتر در جهت جلب رضایت لابی یهود است؛ چراکه نوسان قابل توجهی در مواضع او نسبت به ایران در ادوار مختلف وجود دارد. ونس یک بار در سال 2022 از تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام و اتخاذ سیاست «فشار حداکثری» دفاع و از بایدن انتقاد کرد.
او همچنین در مصاحبه با فاکس نیوز مدعی شده بود: «بسیاری از مردم می‌دانند که ما باید کاری در نسبت با ایران انجام دهیم، اما نه بمباران‌های کوچک و ضعیف. اگر می‌خواهید به ایرانی‌ها ضربه بزنید، باید به آنها محکم ضربه بزنید. این همان کاری بود که ما وقتی [ژنرال] قاسم سلیمانی را کشتیم، انجام دادیم... اگر می‌خواهید ایران را کنترل کنید، راهش این است که پول نفت‌شان را بگیرید و همچنین به کشورهای سنی و اسرائیل کمک کنید تا با هم همکاری کنند و یک موازنه در منطقه ایجاد کنند.»
با این حال، در ماه اکتبر در حالی که برخی شخصیت‌های سیاسی امریکا خواستار شدت عمل علیه ایران شدند، او خواستار تنش‌زدایی شد و با اقدام نظامی مخالفت کرد و حمله به ایران را «یک اشتباه بزرگ» خواند.

جستجو
آرشیو تاریخی