عصبانیت تندروها از نگاه واقع‌بینانه پزشکیان

یادداشت رئیس‌جمهور منتخب در روزنامه تهران تایمز بیانگر چهارچوب و مرامنامه سیاست خارجی دولت چهاردهم بود. تأکید بر تداوم روابط گسترش یافته با کشورهایی از جمله روسیه و چین و همچنین فراخواندن کشورهای غربی به عمل به تعهداتشان در برجام، مواردی بود که در یادداشت اخیر دکتر مسعود پزشکیان مورد توجه قرار گرفت.
موضوعی که نشان داد مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس دولت چهاردهم، نه به دنبال تغییر ریل سیاست خارجی شهید رئیسی که به دنبال تقویت این مسیر واقع‌بینانه است. نام بردن از روسیه و چین و تأکید ویژه بر گسترش بیش از پیش روابط فی مابین با این کشورها در یادداشت اخیر پزشکیان این را نشان می‌دهد و حاکی از آن است که مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران، با نگاه به تجارب گذشته کشور، نگاه واقع‌بینانه‌ای نسبت به سیاست خارجی و روابط با کشورهای دنیا دارد. با این حال این واقع‌گرایی رئیس جمهور منتخب ایران به مذاق برخی‌ها خوش نیامده است. جریان تندروی داخل کشور پیش از آنکه پزشکیان دولت چهاردهم را تشکیل دهد، برای وی خط و نشان می‌کشند. پس از انتشار یادداشت پزشکیان در روزنامه تهران تایمز که تا حدودی ابعاد سیاست خارجی دولت چهاردهم را نمایان کرد، برخی از رادیکال‌ها با انجام مصاحبه‌ها و نگارش مطالبی، عصبانیت خود از پزشکیان را بروز دادند.
در همین راستا مسیح مهاجری از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به اصلاح طلبان و مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله این روزنامه از مسعود پزشکیان انتقاد کرده که چرا در مقاله‌ اخیر خود نقش روسیه و چین را در سیاست خارجی ایران پررنگ کرده است.
مهاجری اعلام آمادگی پزشکیان برای تقویت روابط با کشورهای اروپایی و حل مشکلات با امریکا را از نقاط قوت مقاله اخیر رئیس‌جمهور منتخب دانسته و در مقابل از تأکید پزشکیان بر تقویت روابط با چین و روسیه به‌عنوان نقطه ضعف این مقاله نام برده است.
حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در دولت روحانی هم به انتقاد از مانیفست سیاست خارجی مسعود پزشکیان پرداخت و خطاب به رئیس جمهور منتخب ایران نوشت: «تصویری مغشوش، بدون اولوّیت، رؤیایی، غیرمنسجم، با کلی‌گویی فراوان نسبت به همه‌چیز و هرچیز و… ارائه فرموده‌اید.»
مشاور سیاسی حسن روحانی نیز همچون مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی تأکید پزشکیان بر گسترش روابط با کشورهای غیر غربی از جمله چین و روسیه را آماج حملات خود قرار داده و با اعلام اینکه دولت شهید رئیسی دچار شرق‌گرایی مفرط شده بود، سیاست خارجی دولت چهاردهم را در ادامه سیاست خارجی دولت سیزدهم می‌داند.
ابوطالبی درحالی زبان به انتقاد از سیاست خارجی واقع گرایانه پزشکیان گشوده که پیش‌تر در سال 93 و زمانی که به‌عنوان نماینده ایران در سازمان ملل متحد منصوب شده بود، با چراغ قرمز امریکا مواجه شد و دولت ایالات متحده از صدور ویزا برای او خودداری کرد. اقدامی که بر خلاف قواعد دیپلماسی بود و اتفاقاً اعتراض روسیه را هم در پی داشت.
مسعود پزشکیان چه در رقابت‌های انتخاباتی و چه پس از پیروزی در انتخابات، همواره روی این موضوع تأکید کرده که در پیشبرد امور کشور جناحی عمل نخواهد کرد. او به صراحت گفته است حزبی نیست و از استعداد همه کارشناسان و نخبگان بهره خواهد برد و به دنبال ایجاد اجماع و همدلی میان مردم و نیروهای سیاسی کشور است. به رغم این موارد، یک جریان رادیکال، به دنبال دیکته کردن خواسته‌های خود به رئیس‌جمهور منتخب است.
انتقادات اخیر آنها از مسعود پزشکیان نیز در همین راستا قابل تحلیل است. گروهی که همواره سیاست غربگرایی مفرط را دنبال کرده و با نگاهی غیرواقع بینانه در این مسیر گام برداشته و به بن‌بست رسیده، این بار با تحت فشار گذاشتن رئیس دولت چهاردهم به دنبال تکرار تجربه گذشته است. عصبانیت از تقویت روابط و افزایش همکاری بین ایران و دو کشور چین و روسیه و در مقابل تأکید بر تقویت روابط با کشورهای اروپایی نیز مؤید این واقعیت است.
جستجو
آرشیو تاریخی