«ایران» از برگزاری عاشورای حسینی گزارش می دهد

عالم در پناه حسین(ع)

در ماه محرم پویش فرهنگی «آزادگان عالم در خیمه حسین‌اند» و آثار برگزیده جشنواره هنر مقاومت در رثای حضرت ابا عبدالله ‌الحسین(ع) در پایتخت اکران شد

مهسا قوی قلب
خبرنگار


روز گذشته در حالی خیابان‌ها و کوچه‌های شهرها و روستاهای کشور سیاهپوش شده بود که شیعیان در تمام جهان به مناسبت رو‌ز عاشورا، شهادت سرور و سالار شهیدان به عزاداری پرداختند. در تهران هم تمامی خیابان‌های اصلی منتهی به میادین، شاهد حضور پرشمار دسته‌های عزاداران، هیأت‌ها و تکایا بود. شور حضور در عزاداری سیدالشهدا، امام حسین(ع) از سال‌های کودکی تا کهنسالی در ضمیر و وجود تمام ایرانیان وجود دارد و امری غیرقابل انکار است. بازگویی عاشورا در همه ادوار می‌تواند محکمترین عرصه برای هویت بخشی به انسان باشد و باید تلاش شود که حادثه کربلا برای همیشه زنده بماند، هرچند امام حسین(ع) به همراه 72 تن از یاران با‌وفای ایشان در صحنه کربلا و با حضور در میدان نبرد و مبارزه با دشمن، نام خویش را برای همیشه در تاریخ ثبت کرده‌اند. امروز که در دنیا‌پرستی و دنیازدگی دچار بحران هستیم، اگر روایت نویی از کربلا به دنیا تقدیم شود، دنیا را می‌توان به سمت رشد و تعالی هدایت کرد و راه امام را سرلوحه هرگام خود به سمت پیشرفت قرار داد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره اهمیت فضاسازی شهر برای عاشورا و ماه محرم، به بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره کرده و می‌گوید: همان‌طور که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند، عزاداری برای امام حسین(ع) اهمیت ویژه‌ای دارد و طبق مطالبه مردم تهران و وظیفه سازمان زیباسازی شهر تهران باید چهره شهر نیز به این مناسبت تغییر می‌کرد. در این راستا ما تمام تلاش خود را کردیم تا با اجرای برنامه‌ها، شهر تهران امام حسینی شود. ایده‌های جدیدی مانند تزیین برخی تیغه‌های علامت با موضوع فلسطین و غزه  که از نظر ما کربلای امروز است  و همچنین ذکر پیرغلام‌ها و سرایش اشعار آیینی با مضمون «آزادگان عالم در خیمه حسین‌اند» از جمله اقداماتی است که در این دوره انجام شد.
به گفته مهدی مذهبی در ماه محرم پویش فرهنگی آزادگان عالم در خیمه حسین‌اند و آثار برگزیده جشنواره هنر مقاومت در رثای حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در پایتخت اکران شد. این اکران فرهنگی که از بیت «آزادگان عالم در خیمه حسین‌اند/ خدام آستانش محبوب عالمین‌اند» از شاعر آیینی محمود کسبی وام گرفته شده‌ که با مصرع‌هایی دیگر از سایر شاعران آیینی به صورت کتیبه محرمی در پایتخت اجرا شده‌ است .
گفتنی است، اکران‌های فرهنگی دیگری از آثار برگزیده هنرمندان عاشورایی همچون محمد خزایی، شعیب حسینی، احمد عزیزپور و مصطفی معمی‌وند در شهر تهران اکران شده‌ است که در جشنواره هنر مقاومت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس به نمایش در‌آمدند.

 

ارائه خدمات امدادی در تاسوعا و عاشورای حسینی

مدیر تیم‌های عملیاتی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به پوشش امدادی مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: تعداد زیادی از هموطنان از خدمات امدادی این جمعیت بهره‌مند شدند. محمد کبادی  با اشاره به ارائه خدمات در پوشش مراسم حسینی گفت: امدادگران و نجاتگران این جمعیت در سراسر کشور به ۲۵۱ هزار نفر از مراجعه‌کنندگان خدمات امدادی ارائه کردند.
وی افزود: در این راستا به ۱۴ هزار و ۵۰۵ نفر تست قند خون و فشار خون ارائه شد، ۱۰۵ نفر در محل درمان شدند و ۱۲ نفر نیز توسط نیروهای عملیاتی هلال احمر پس از انجام اقدامات پیش بیمارستانی به مراکز درمانی منتقل شدند.
کبادی با اشاره به تعداد تیم‌های عملیاتی هم گفت: در این بین ۴۴۰ تیم عملیاتی متشکل از هزار و ۹۰۴ نفر متشکل از امدادگران و نجاتگران این جمعیت در پست‌های منتهی به مراسم روز تاسوعای حسینی در سراسر کشور حضور و خدمات امدادی ارائه کردند. همچنین تعداد زیادی از هموطنان از خدمات امدادی در روز عاشورا هم بهره‌مند شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی