گاف‌های متعدد بایدن دموکرات‌ها را در جایگزینی او به یقین رسانده است

دموکرات‌ها آماده تغییر

رئیس‌جمهور 81 ساله امریکا که به زودی باید در همایش دموکرات‌ها به صورت رسمی نامزدی این حزب را برای حضور در رقابت انتخاباتی 2024 قبول کند، همچنان بر این باور است که نیازی به تست‌های شناختی ندارد و بهترین فرد برای رقابت با نامزد جریان رقیب است.

آرزو نوروزجم
خبرنگار


داستان دنباله‌دار گاف‌های رئیس‌جمهور 81 ساله ایالات متحده، حالا برای اهالی سیاست دنیا موضوع عجیب و غریبی نیست، شاید زلینسکی در طول مدت همکاری‌اش با اعضای ناتو و برو بیاهای دیپلماتیک عادت کرده باشد پوتین خطاب شود، یا رئیس‌جمهور فرانسه هم برایش دیگر عجیب نیست با اسم همتای فوت شده خود، نام برده شود.
جو بایدن در حالی مدام از ماندن در انتخابات تا ماه نوامبر به عنوان نامزد دموکرات‌ها حرف می‌زند و مدعی شکست رقیبش دونالد ترامپ است که در آخرین سخنرانی خود در کنفرانس خبری نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، بار دیگر شخصیت‌ها را با یکدیگر اشتباه گرفت و ولادیمیر زلینسکی را رئیس‌جمهور پوتین خواند. او در نشست ناتو گفت: «اکنون می‌خواهم میکروفون را به رئیس جمهور اوکراین تحویل دهم که اراده و شجاعت زیادی دارد. خانم‌ها و آقایان، این شما و این هم رئیس جمهور پوتین.» زلینسکی، رهبر اوکراین اما با خنده از کنار اشتباه گرفتن او با ولادیمیر پوتین از سوی بایدن گذشت.

آرزوی محال امریکایی
با همه این نگرانی‌ها و ترس از عدم توانایی جو بایدن برای اداره کشور و سر و کله زدن با هر آنچه که در شرق و غرب دنیا می‌گذرد اما بسیاری از رهبران دنیا و سران کشورهای عضو ناتو تمایل دارند جو بایدن با همه گاف‌ها و خرابکاری‌های ذهنی و کلامی‌اش دوباره به عنوان رئیس‌جمهور امریکا انتخاب شود و دونالد ترامپ از میدان رقابت‌ها حذف شود. اتفاقی که نظرسنجی‌ها می‌گوید تقریباً محال است.
سرپوش گذاشتن روی اشتباهاتی که از سوی رئیس‌جمهور امریکا رخ می‌دهد بی‌شک سیاستی را با خود به دنبال دارد که تلاش می‌کند اروپایی مستقل‌تر و به دور از دخالت‌ها و خودکامگی‌های ترامپ ترسیم کند، تا جایی که برخی سیاستمداران دنیا بعد از نشست اخیر سران ناتو در امریکا از مسلط بودن بایدن حرف زدند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان معتقد است اشتباهات لفظی که از جو بایدن سر می‌زند معمولاً برای همه اتفاق می‌افتد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز معتقد بود که بایدن در کل در طول نشست مسلط به نظر می‌رسید.کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر جدید بریتانیا نیز گفت که آقای بایدن «در وضعیت خوبی» به سر می‌برد.  رسانه‌های داخلی امریکا هم از تلاش‌های باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین امریکا برای متقاعد کردن جو بایدن جهت انصراف از رقابت‌های انتخاباتی خبر می‌دهد.
رئیس‌جمهور 81 ساله امریکا که بزودی باید در همایش دموکرات‌ها به صورت رسمی نامزدی این حزب را برای حضور در رقابت انتخاباتی 2024 قبول کند، همچنان بر این باور است که نیازی به تست‌های شناختی ندارد و بهترین فرد برای رقابت با نامزد جمهوری‌خواهان است، اما حالا دموکرات‌ها به تکاپو افتاده‌اند تا اوضاع و احوال بایدن به ضرر آنها تمام نشده او را متقاعد کنند از ادامه رقابت انصراف دهد و شخص دیگری را جایگزین کند.
بایدن با انصراف مخالف است چرا که معتقد است در طول چهارسال ریاست خود بر ایالات متحده در حوزه سیاست‌خارجی مانند جنگ در غزه و اوکراین، کارنامه موفقی داشته و توانسته جامعه جهانی را در مسائلی چون کنترل روسیه در جنگ اوکراین و متحد کردن ژاپن و کره‌جنوبی در برابر چین، رهبری کند.

رد پای بایدن در غزه
این در حالی است که انتقادها به سیاست‌های بایدن در قبال حمایت‌هایش از رژیم صهیونیستی برای تشدید جنگ غزه در جامعه امریکا بالا گرفته و دانشگاه‌های این کشور همچنان در حال برگزاری تجمعات اعترضی هستند، بسیاری از سیاستمداران کاخ سفید هم به دلیل انتقاد به دیپلماسی خارجی بایدن از سمت خود استعفا داده‌اند.
بایدن به رغم اعلام موفقیت در دیپلماسی خارجی، در نشست اخیر ناتو گفت: «وقتی به گذشته نگاه می‌کنم، کارهای زیادی وجود دارد که آرزو می‌کنم توان مجاب کردن اسرائیل به انجام آنها را داشتم.» او حتی به این موضوع هم اشاره کرد که بارها از رژیم صهیونیستی خواسته جنگ غزه را تشدید نکند و از اینکه در گذشته این رژیم را به برخی اقدامات مجاب نکرده، پشیمان است.
اما با همه تلاش‌هایی که بایدن برای متفاعد کردن اعضای حزب دموکرات انجام می‌دهد که نشان دهد سالم و سلامت است و مشکلی از لحاظ ذهنی و کلامی ندارد اما برخی از دموکرات‌های سرشناس پشت سر خانم هریس ۵۹ ساله به عنوان نامزد طبیعی برای جایگزینی بایدن متحد شده‌اند.
کاملا هریس که جو بایدن اوایل حضور خود در کاخ سفید او را به‌عنوان «طرح در حال تکمیل» توصیف می‌کرد اکنون به عنوان نفر اول لیست دموکرات‌ها برای جایگری جو بایدن مطرح است و معتقدند این معاون دو رگه امریکایی_آسیایی که تا کنون سعی کرده است از رئیس‌جمهور حمایت کند و گاف‌های او را بپوشاند، قادر است در برابر دونالد ترامپ که سابقه یک دوره ریاست جمهوری ایالات متحده را دارد به پیروزی برسد.

جستجو
آرشیو تاریخی