قالیباف:

دلارزدایی فشار امریکا بر اقتصادهای نوظهور را قطع خواهد کرد خط قرمز ما تغییر مرز در همسایگی ایران است تأکید بر استفاده از ظرفیت ایران در تاجیکستان

محمدباقر قالیباف در دهمین مجمع پارلمانی بریکس با بیان اینکه موضع همیشگی جمهوری اسلامی لزوم توجه به یک نظام چندجانبه‌گرا است، تأکید کرد: با چنین نگرشی، دولت و مجلس شورای اسلامی ایران با عزم و اراده قوی، خواهان مشارکت و همکاری سودمند بین اعضا و تحقق عملی اهداف متعالی بریکس است.
رئیس قوه مقننه از جمله اقدامات مهمی که در بریکس دنبال شده را دلارزدایی و استفاده از ارزهای جایگزین برای تجارت بین اعضا عنوان کرد و افزود: این رویه باعث قطع یکی از اهرم‌های اصلی فشار امریکا بر اقتصادهای نوظهور خواهد بود. قالیباف توافق مالی اخیر میان ایران و روسیه را از نمونه‌های موفق همکاری برای دلارزدایی از مناسبات دوجانبه دانست. گسترش همکاری در تعیین فرایندهای انتقال پول میان کشورهای عضو و نیز توسعه کریدورهای تجاری برای انتقال کالا و خدمات اعضای بریکس نیز از جمله ظرفیت‌های مهمی است که قالیباف بر به کار‌گیری آنها تأکید کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین ترانزیت، انرژی، تجارت و بانک را از مهم‌ترین محورهای همکاری میان اعضای بریکس برشمرد گفت: ایران آمادگی همه‌جانبه دارد تا در تمامی این حوزه‌ها با شرکای خود همکاری کند. قالیباف در بخش دیگری از اظهارات خود پیشنهاد کرد که موضوع تحریم‌های اقتصادی و مقابله با اقدامات قهری یکجانبه‌گرایانه به عنوان یک تهدید بزرگ علیه امنیت، رفاه مردم و شهروندان عادی اعضای بریکس در دستور کار مجمع مجالس بریکس قرار گیرد. وی همچنین آمادگی کامل پارلمان جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری و تعامل فعال و هدفمند با همتایان خویش در مجالس عضو بریکس در امر تقویت رهیافت ارزشمند همگرایی اعلام کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در جریان این نشست، یادداشت تفاهمنامه پروتکل مجمع پارلمانی بریکس را که به امضای همه رؤسای مجالس حاضر رسیده امضا کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی