رئیس‌جمهور منتخب در یادداشتی برای روزنامه فرامنطقه‌ای «العربی الجدید» مطرح کرد

گسترش همکاری‌ با همسایگان ،اولویت دولت چهاردهم

پیام انسجام و همکاری مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران به ملت و دولت‌های کشورهای منطقه ارسال شد. پزشکیان با گفتن اینکه «گفت‌وگوی عمیق، سازنده و هدفمند با هدف ایجاد انسجام منطقه‌ای و همکاری در زمینه‌های مختلف، تنها راه‌ گذار از بحران‌ها و ایجاد امنیت پایدار در منطقه است»، از گزاره اصلی رویکرد سیاست خارجی خود برای ایجاد یک پارادایم همکاری در روابط منطقه غرب آسیا پرده برداشت. رئیس‌جمهور منتخب در یادداشتی که در روزنامه فرامنطقه‌ای «العربی الجدید» منتشر شد، اعلام کرد که در آغاز کار خود برای محقق شدن هدف جدی دولتش در مسیر همکاری منطقه‌ای، دست دوستی و برادری به سوی همه همسایگان و کشورهای منطقه دراز می‌کند.
او در این یادداشت، ایجاد آینده روشن و بهره‌برداری درست از نعمت‌های خدادادی و موقعیت ژئوپلیتیک استثنایی را در گرو انسجام‌بخشی به مناسبات میان کشورهای منطقه دانست و یادآور شد: گفت‌وگوی عمیق، سازنده و هدفمند با هدف ایجاد انسجام منطقه‌ای و همکاری در زمینه‌های مختلف، تنها راه‌ گذار از چالش‌ها و تلاطم‌های موجود، ایجاد ثبات و امنیت پایدار و بهره‌مندی مردم منطقه از مواهب و ثروت‌های خود است.
 
مخالف انحصار تصمیم‌گیری‌های جهانی هستیم
پزشکیان با اعلام اینکه در آغاز کار خود برای محقق شدن این هدف و حرکت واقعی و جدی در مسیر همکاری، دست دوستی و برادری به سوی همه همسایگان و کشورهای منطقه دراز می‌کنم، تصریح کرد: ایران و همسایگان عرب و مسلمان در بسیاری از مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای دیدگاه و منافع مشترک دارند. همه ما با انحصار تصمیم‌گیری‌های جهانی توسط چند قدرت خاص و با تقسیم جهان و قطب‌بندی بر اساس منافع قدرت‌های بزرگ مخالفیم.
رئیس‌جمهور منتخب، درمان زخم دیرینه اشغال فلسطین و حل آن را مسأله همگان خواند و تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با احترام به ایستادگی اسطوره‌ای ملت و مقاومت فلسطین در غزه در برابر یورش وحشیانه رژیم صهیونیستی بر این باور است که برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه، باید حق مقاومت همه‌جانبه ملت فلسطین برای رهایی از اشغال و تأمین حقوق طبیعی و بدیهی خود بویژه در زمینه استقلال و حق تعیین سرنوشت به رسمیت شناخته شده و با کمک به این ملت، به اشغال و تبعیض نژادی و کشتار جمعی و تروریسم دولتی رژیم اشغالگر صهیونیستی پایان داده شود.
 
آمادگی برای مشارکت در طرح‌های توسعه اقتصادی
پزشکیان همچنین در یادداشت خود بر آمادگی دولتش برای مشارکت در طرح‌های توسعه اقتصادی و توسعه زیرساخت‌های عمرانی و کریدورهای مواصلاتی در کشورهای همسایه و متقابلاً مشارکت دادن کشورهای همسایه در کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب در جغرافیای خود تأکید کرد. او تصریح کرد: اَبَراولویت سیاست خارجی ایران گسترش همکاری‌ها با همسایگان است و دولت جدید خواهد کوشید با حفظ و ارتقای رویکرد دولت فعلی در تحکیم روابط با کشورهای همسایه، در صورت همکاری فعال و متقابل کشورهای منطقه، روابط دوجانبه با آنها را بر اساس احترام متقابل به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی یکدیگر ارتقا دهد.
به گفته او، صلح و ثبات پایدار در منطقه خلیج‌فارس و مقابله با تهدیدات، نیازمند ایجاد نوعی نظام همکاری و امنیت جمعی میان کشورهای پیرامونی آن است که برای تحقق آن طراحی ابتکارهایی با هدف هم‌افزایی منطقه‌ای و تلاش برای غلبه بر افراط‌گرایی و سلطه‌جویی قدرت‌های بین‌المللی ضرورت دارد.
پزشکیان با انتشار این یادداشت تأکید کرده که ضرورت اجرای راهبرد منطقه‌ای دولتش نیازمند ایجاد توافق و اجماعی درونی در قبال سیاست خارجی کشور در منطقه است و برای نیل به این مهم، او رابطه با همسایگان و بازیگران منطقه‌ای را اَبَراولویت سیاست خارجی‌اش قرار می‌دهد.

روی خوش مقامات خارجی
رئیس‌جمهور منتخب در حالی به عنوان رئیس دولت چهاردهم آغاز به کار خواهد کرد که در روزهای گذشته و در واکنش به تماس‌ها و پیام‌های تبریک رهبران کشورهای خارجی، رهیافت اصلی سیاست خارجی دولت جدید را گشایش افق‌های جدید و گسترش همه‌جانبه‌ روابط دوستانه با همه دولت‌ها بر اساس گفت‌وگو، همکاری، برابری و احترام متقابل خوانده و تأکید کرده است که جایگاه ویژه و رفیعی برای تعمیق هر چه بیشتر مناسبات همه‌جانبه با کشورهای همسایه، منطقه و دیگر دولت‌ها قائل است. پزشکیان تاکنون پاسخگوی تماس‌های تلفنی یا مکتوب سران و مقامات کشورهایی همچون روسیه، چین، امیر کویت، امارات (رئیس و نخست‌وزیر)، عراق (رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر)، پادشاه بحرین، بنگلادش (رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر)، پاکستان (رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر)، اردن، مصر، سوریه، الجزایر، موریتانی، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان. تاجیکستان، بلاروس، گرجستان، کوبا، بولیوی، ونزوئلا، نیکاراگوئه، اتیوپی، آفریقای جنوبی، سیشل، هند، مالدیو، ترکیه، صربستان، کرواسی، ژاپن، اندونزی، مالزی، تایلند، کره جنوبی و کره شمالی بوده است.
 
پیام به «اسماعیل هنیه»
رئیس دولت چهاردهم همچنین در پیام مکتوبی ضمن قدردانی از پیام تبریک «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین - حماس، بر تداوم حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران از ملت مظلوم فلسطین تا تحقق همه آرمان‌ها و حقوق خود و همچنین آزادی قدس شریف تأکید کرد. پزشکیان در این پیام تصریح کرده است: جمهوری اسلامی ایران با پایبندی به اصول و اهداف والای انقلاب اسلامی و در چهارچوب آرمان‌های امام خمینی(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری (دام ظله‌العالی) حمایت از ملت فلسطین و مبارزات آن در برابر اشغالگری و آپارتاید رژیم صهیونیستی را وظیفه انسانی و اسلامی خود دانسته و به حمایت همه‌جانبه خویش از ملت مظلوم فلسطین تا تحقق همه آرمان‌ها و حقوق خود و آزادی قدس شریف ادامه خواهد داد.

 

برش

استقبال مسکو از پزشکیان و امضای قریب‌الوقوع توافقنامه راهبردی
همانطور که پزشکیان در گفت‌و‌گوی تلفنی اخیر خود با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد، بی‌تردید دولتش رابطه با مسکو را تقویت و پیگیری و اجرای توافقات صورت‌گرفته در دولت شهید رئیسی را دنبال خواهد کرد. پس از این گفت‌و‌گوی صمیمانه بود که روسیه از آمادگی برای امضای توافقنامه جامع همکاری با ایران خبر داد و مجتبی دمیرچی‌لو، دستیار وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که این سند نهایی، پاراف و آماده امضاست. دمیرچی‌لو پنجشنبه گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌ها اعلام کرد، این موافقت‌نامه نزدیک به دو سال است در دستورکار روابط دو کشور قرار دارد و این سند نهایی و پاراف شده و پس از طی تشریفات داخلی در دو کشور آماده امضا خواهد بود.
 توافقنامه جامع همکاری ۲۰ ساله ایران و روسیه در دی‌ماه ۱۴۰۰ در سفر شهید رئیسی به مسکو و دیدار با پوتین اعلام شد. رئیس‌جمهور فقید ایران در همان زمان اعلام کرد که این موافقت‌نامه، نقشه راه جهش مناسبات همه‌جانبه بین دو کشور خواهد بود و مقدمات آن فراهم شده و بزودی نهایی می‌شود.
علاوه بر روسیه، چین هم نسبت به تقویت رابطه با تهران در دولت چهاردهم ابراز امیدواری کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی