صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و هفت - ۲۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و هفت - ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱

اجلاس اعضای پیمان آتلانتیک شمالی در واشنگتن با محوریت جنگ اوکراین برگزار شد

اجتماع بازنده ها

امیر فرشباف
خبرنگار

 
اجلاس سران ناتو به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس این سازمان امنیتی، روز سه‌شنبه در واشنگتن برگزار شد و تا پنجشنبه 11 جولای ادامه دارد.
این نشست درحالی برگزار می‌شود که از یک سو، جنگ اوکراین وارد مرحله سرنوشت‌سازی شده و از سوی دیگر، قدرت گرفتن جریان‌های راست و چپ رادیکال در اروپا کار را برای محافظه‌کاران طرفدار پیمان‌های جمعی دشوار کرده است؛ چراکه این جریان‌ها خصوصاً ملی‌گرایان راست مخالف طرح‌های جهانی‌سازی و پیمان‌های اقتصادی و امنیتی‌ای هستند که هویت ملی آنها را کمرنگ می‌کند.
ضمن اینکه احزاب راستگرا رابطه خوبی با پوتین دارند و غیر از جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا، عمدتاً مخالف حمایت تسلیحاتی از اوکراین و تداوم جنگ هستند و حتی برخی از ایشان با کنترل روسیه بر بخش‌هایی از خاک اوکراین در ازای صلح مخالفتی ندارند.
همچنین این نشست در وضعیتی برگزار می‌شود که ایالات متحده در آستانه انتخاباتی قرار دارد که پیروز احتمالی آن، یعنی دونالد ترامپ، صریحاً ناتو را سازمانی منسوخ خوانده و تهدید به کاهش تعهدات و حتی خروج از آن کرده است.
 واکنش مسکو به نشست ناتو
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به برگزاری این نشست گفت، دولت روسیه تمام تصمیمات و بیانیه‌هایی را که در نشست ناتو به میزبانی امریکا اعلام شود به دقت رصد خواهد کرد. به گزارش راشاتودی، پسکوف روز سه‌شنبه به خبرنگاران یادآور شد که ناتو روسیه را «دشمن» می‌داند و «مکرراً و صریحاً قصد تحمیل شکست راهبردی به روسیه را در جنگ اعلام کرده است.»
این مقام روسی افزود: «بنابراین ما مطمئناً به بیانیه‌هایی که منتشر خواهند شد و مذاکرات و تصمیم‌هایی که گرفته خواهند شد، توجه دقیقی خواهیم داشت.»
درخواست عضویت اوکراین در ناتو محور دیگری است که در این نشست به بحث گذاشته می‌شود. با این حال مقامات غربی در مواضعی صریح یا تلویحی با این درخواست مخالفت کرده‌اند.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، هفته گذشته اعلام کرد که ممکن است اوکراین حتی در سال 2034 نیز آمادگی پیوستن به این پیمان را نداشته باشد!
پیش از این نیز یک مقام ارشد دولت امریکا صراحتاً اعلام کرده بود که در نشست جاری، به اوکراین اعلام خواهد شد که برای پیوستن به ناتو «بیش از حد فاسد» است. روزنامه تلگراف پیش از این گزارش داده بود که در این اجلاس، متحدان ناتو از کی‌یف برای رسیدگی به فساد، قبل از مذاکرات عضویت، درخواست برداشتن «گام‌های بیشتر» خواهند کرد.
گفتنی است کاخ سفید روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای درخصوص نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در واشنگتن، تداوم جنگ اوکراین را یکی از مباحث محوری نشست خواند، با این حال، نسبت به پذیرش کی‌یف در این پیمان با لحنی دوپهلو موضعگیری کرد. در این بیانیه آمده است: اعضای ناتو در اجلاس آتی تشکیل فرماندهی نظامی جدید برای ائتلاف در آلمان را برای هماهنگی آموزش و تدارکات به اوکراین اعلام خواهند کرد. عضویت اوکراین در ناتو نیازمند اراده سیاسی اعضای این ائتلاف است که در حال حاضر وجود ندارد.
 
ناتو؛ پیمان امنیت جمعی یا ضربه‌گیر امریکا؟
با تثبیت قدرت راستگرایان در اروپا و افزایش احتمال روی کار آمدن ترامپ در امریکا، به نظر می‌رسد سرنوشت پیمان امنیتی ناتو، دچار یک بلاتکلیفی و تعلیق بی سابقه خواهد شد. خصوصاً با توجه به وابستگی شدید ناتو به امریکا، نشست فوق‌الذکر می‌توانست تبدیل به کانون امید برای اعضا باشد؛ درحالی که حامیان اصلی ناتو در ایالات متحده، در موقعیت ضعف و قبول ضمنی شکست قرار دارند و همین موضوع موجب دلسردی و یأس آنها شده است. علاوه بر اینها، موضوع دیگری که ناامیدی اروپایی‌ها را تشدید کرده، رفتار یکجانبه‌گرایانه ایالات متحده با متحدان اروپایی و القای حس مورد سوء استفاده قرار گرفتن، به ذهن اعضا است.
به گزارش اسپوتنیک، با شروع جنگ در اوکراین، امریکایی‌ها وابستگی کشورهای اروپایی به انرژی گران قیمت امریکا را تشدید و آنها را وادار کردند تا سطح خرید تسلیحات خود از واشنگتن را افزایش دهند. همین امر موجب شد تا هزینه‌های زندگی برای مردم اروپا بشدت افزایش یافته و بسیاری از کارخانه‌های اروپایی با افزایش هزینه‌ها ترجیح دادند به امریکا نقل مکان کنند.
امریکایی‌ها همچنین اروپایی‌ها را وادار کرده‌اند تعداد زیادی اوکراینی را به عنوان پناهنده پذیرفته و هزینه‌های آنها را تأمین کنند و علاوه بر آن، اعضای ناتو را مجبور کرده تا پول مالیات دهندگان‌شان را خرج اوکراین کنند.
این گزارش می‌افزاید، بسیاری باور دارند بخش اعظم این هزینه‌ها به جیب مافیاهای اوکراینی که پسر بایدن عضو آنها است، می‌رود.
به هر حال این هزینه‌های سرسام‌آور همه بر دوش مردمان کشورهای اروپایی و عضو ناتو افتاده و در چنین شرایطی مشاهده می‌شود که هر انتخاباتی که در هر کشور عضو ناتو برگزار می‌شود مخالفان سیاستمداران فعلی این کشورها پیروز می‌شوند.

 

بــــرش

گفت و گوی مودی و پوتین با محوریت صلح در اوکراین
روز گذشته و همزمان با نشست سران ناتو، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند که به روسیه سفر کرده است، گفت‌وگوهایی را با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در کاخ کرملین برگزار کردند.
نخست‌وزیر هند، رئیس‌جمهور روسیه را «دوست عزیز» خود خواند و از میهمان‌نوازی او در جریان این سفر تشکر کرد.
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از نخست‌وزیر هند نوشت: «هند آماده هرگونه کمکی برای ایجاد صلح در درگیری اوکراین است.»
رئیس‌جمهور روسیه هم به نوبه خود از نارندرا مودی به دلیل توجه او به حل‌وفصل جنگ اوکراین به روشی مسالمت‌آمیز تشکر کرد.
آنها همچنین بر ارتباط مداوم میان روسیه و هند تأکید و میزان تجارت میان ۲ کشور را که در سه ماه اول سال ۲۰۲۴، ۲۰ درصد افزایش داشته، برجسته کردند.
نخست‌وزیر هند با اشاره به جنگ اوکراین تأکید کرد: «صلح برای آینده روشن نسل‌های ما ضروری است، بنابراین فکر می‌کنیم که جنگ مسأله‌ای تعیین‌کننده نیست و از این طریق نمی‌توان راه‌حلی را جست‌وجو کرد.»
این دیدار با واکنش امریکایی‌ها همراه شد. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، با اشاره به دیدار اخیر نارندرا مودی با پوتین، از مودی خواست برای مسکو روشن کنند که هرگونه راه‌حلی برای جنگ در اوکراین باید با احترام به تمامیت ارضی اوکراین باشد. میلر افزود «امریکا نگرانی‌های خود را با دولت هند در مورد روابطش با روسیه مطرح کرده است.»

جستجو
آرشیو تاریخی