صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و هفت - ۲۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و هفت - ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱

مقام‌های بلندپایه انتخاب مسعود پزشکیان را به عنوان رئیس دولت چهاردهم تبریک گفتند

استقبال منطقه از رئیس‌جمهور منتخب

پس از عربستان، امارات، ترکیه، دیگر مقام‌های بلندپایه کشورهای منطقه از جمله رهبران عراق و پاکستان و مصر در تماس‌های تلفنی و پیام‌های تبریک خود به استقبال مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران رفتند

مقام‌های بلندپایه کشورهای منطقه از جمله رهبران عراق، پاکستان و مصر در تماس‌های تلفنی و پیام‌های تبریک خود به استقبال مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران رفتند. پیش از این تماس‌ها، پزشکیان در پیامی که به سیدحسن نصرالله، دبیرکل جبهه مقاومت لبنان نوشت، بر تعهد جمهوری اسلامی مبنی بر ادامه مسیر ایران در منطقه و حمایت از جبهه مقاومت تأکید کرده بود؛ پیامی که با استقبال قریب به اتفاق ارکان جبهه مقاومت از جمله «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس روبه‌رو شد.
 
دعوت السودانی برای سفر به عراق
در همین چهارچوب «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق از جمله مسئولان عالی‌رتبه بغداد بود که روز گذشته در گفت‌و‌گویی تلفنی با پزشکیان نسبت به تقویت و توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی فی‌مابین در دوره دولت چهاردهم ایران ابراز خوشبینی کرد و رویکرد اعلامی رئیس‌جمهور منتخب ایران برای توسعه روابط با همسایگان را به نفع ملت ایران و ملت‌های منطقه دانست. «السودانی» همچنین از پزشکیان خواست برای تحکیم مناسبات و رایزنی درخصوص شماری از پرونده‌های مهم به عراق سفر کند. رئیس‌جمهور منتخب نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی با یادآوری اینکه ایران و عراق همواره در بسیاری از زمینه‌ها یاریگر هم بوده و خواهند بود، بر اهمیت جایگاه عراق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد. پزشکیان با اشاره به مراسم پیش روی اربعین حسینی و اینکه جمهوری اسلامی همواره قدردان حمایت‌ها و میزبانی کریمانه دولت و ملت عراق از زائران ایرانی بوده و هست، ابراز امیدواری کرد که امسال نیز با مساعدت و یاری دولت عراق، زائرین ایرانی در کنار زوار دیگر کشورها بتوانند اربعین باشکوه دیگری رقم بزنند.
 
چشم‌انداز تبادلات 10 میلیارد دلاری
ایران و پاکستان
«شهباز شریف»، نخست‌وزیر پاکستان از دیگر مقاماتی بود که روز گذشته با رئیس‌جمهور منتخب ایران به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کرد. این مقام پاکستان با اشاره به عمق پیوندها میان دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان و مناسبات بسیار خوب فرهنگی و تاریخی دو ملت ابراز امیدواری کرد که این ظرفیت‌های ارزشمند در دوران ریاست جمهوری پزشکیان به عنوان بستر و زمینه‌ای مناسب برای تقویت و توسعه بیشتر همکاری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
نخست‌وزیر پاکستان سفر تاریخی رئیس‌جمهور فقید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پاکستان را موجب گشوده شدن فصل جدیدی از روابط میان دو کشور عنوان کرد و یادآور شد که در این سفر توافقات بسیار خوبی از جمله افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار و ابتکارات جدید در توسعه تجارت مرزی صورت گرفت که انتظار می‌رود بتوان این مسیر را با دولت جدید ایران در راستای منافع دو کشور و دو ملت ادامه داد. «شهباز شریف» همچنین با تأکید بر اهمیت حفظ ثبات و امنیت مرزهای دو کشور، خواستار تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های امنیتی ایران و پاکستان در زمینه مقابله با تروریسم و گروهک‌های تروریستی شد.
پزشکیان نیز تأکیدات و توجه ویژه رهبری معظم انقلاب اسلامی به توسعه روابط با پاکستان را جزو اصول خدشه‌ناپذیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و تأکید کرد: مناسبات دیرینه و پیوندهای عمیق فرهنگی، دینی و تمدنی دو کشور مهم‌ترین بنیان‌های روابط دو کشور بزرگ جهان اسلام در تمامی ابعاد را شکل داده و حفظ و تقویت این سرمایه‌های ارزشمند ضرورت دارد. رئیس‌جمهور منتخب همچنین یادآوری کرد، ظرفیت‌های استفاده نشده بسیاری برای توسعه همکاری میان ایران و پاکستان وجود دارد که انتظار می‌رود با تلاش‌های مشترک در مسیر ارتقای روابط به کار گرفته شوند. او همچنین با تأکید بر آمادگی برای اجرای توافقات دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی ابراز امیداوری کرد که اهداف بلند دوستانه و برادرانه دو کشور در دوره جدید تحقق یابد.

تمجید رابطه تهران و قاهره
دوشنبه شب نیز «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در پیامی به مسعود پزشکیان، پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت. «السیسی» در پیام تبریک خود از روابط حسنه ملت‌های ایران و مصر تمجید کرد.
«ملک عبدالله دوم» پادشاه اردن، «زوران میلانوویچ» رئیس‌جمهور کرواسی، «محمد الغزوانی»، رئیس‌جمهور موریتانی، «لوئیس آرسه کاتاکورا» رئیس‌جمهور بولیوی و «ایراکلی کوباخیدز» نخست‌وزیر گرجستان از دیگر رهبرانی بودند که در پیام‌هایی انتخاب پزشکیان به ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفتند.

جستجو
آرشیو تاریخی