نتانیاهو بر سر دوراهی پایان جنگ یا پایان نخست‌وزیری گرفتار شده است

دو سر باخت نتانیاهو

آرزو نوروزجم
خبرنگار


آتش‌بس در سرزمین‌های اشغالی، هنوز هم برای خاموش کردن تنور داغ جنایات اسرائیل از شعار فراتر نرفته و خیلی‌ها در داخل کابینه رژیم صهیونیستی معتقدند، نخست‌وزیر این رژیم بنابر دلایلی سیاسی و منافع شخصی این جنگ 9 ماهه را طولانی‌تر می‌کند. جنگی که چندین ماه است اسرائیلی‌ها را با مشکلاتی چون کمبود نیروی نظامی و البته تسلیحات مواجه کرده و آنها مدت‌هاست چشم امید به کمک‌های مالی و تسلیحاتی غرب دارند تا بتوانند جنگی را که به راه انداخته‌اند، به نفع این رژیم تمام کنند. طرحی که چندین ماه است دو طرف این جنگ را برای مذاکرات آتش‌بس راهی قاهره کرده تا شرایط اوضاع و احوال روزهای غزه را تغییر دهند، حاصل میانجی‌گری‌ها و چندین نشست و مذاکره و رایزنی در نهایت طرحی شد که سیاستمداران ایالات متحده آن را ارائه دادند و حماس با طرح چندین شرط با آن موافقت کرد، هرچند اسرائیلی‌ها آن را رد کردند و برای ادامه جنگ در رفح و سایر نقاط غزه پافشاری و برنامه‌ریزی کردند. بر اساس اخباری که تاکنون منتشر شده؛ حماس پیشنهاد امریکا را برای آغاز مذاکرات برای آزادی اسیران اسرائیلی از جمله سربازان و مردان، ۱۶ روز پس از مرحله اول توافق پذیرفته و تأکید کرده‌اند تا زمانی که مذاکرات غیرمستقیم برای اجرای مرحله دوم توافق ادامه داشته باشد میانجی‌ها نیز توافق آتش‌بس موقت، ارسال کمک‌ها و خروج نیروهای اسرائیلی از غزه را تضمین کنند.
حالا بعد از گذشت چند روز دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرده که گفت‌وگوها حول برقراری آتش‌بس در غزه، از هفته آینده دوباره از سر گرفته می‌شود. تل‌آویو درحالی به ازسرگیری گفت‌وگوها چراغ سبز نشان داده که پنجشنبه ٤ ژوئیه، حماس اعلام کرد بسته پیشنهادی جدید این گروه که نسبت به نسخه قبلی اصلاحاتی در آن آورده شده، «با پاسخ مثبت میانجی‌گران» روبه‌رو شده است.
هر چند رسانه‌های اسرائیلی خبر داده‌اند به دنبال چراغ سبز نتانیاهو برای اجرای طرح آتش‌بس، همچنان اختلاف ‌نظرهایی درباره برقراری آتش‌بس در غزه و آزادسازی صهیونیست‌های بازداشت‌شده میان طرف‌های مذاکره وجود دارد.
 
شروط سرنوشت‌ساز
آزادی اسرای صهیونیست که در دست حماس هستند یکی از شروط این رژیم برای برقراری آتش‌بس است، درخواستی که مدت‌هاست از سوی خانواده‌های این اسرا مطرح شده و بارها خیابان‌های تل‌آویو شاهد برپایی تجمعات اعتراضی و درخواست برای پیگیری وضعیت اسرای این رژیم است.
بسیاری از کارشناسان این رژیم معتقدند تنها کسی که در کابینه این رژیم تمایلی برای تلاش جهت آزادی اسرا ندارد شخص «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر است، چرا که می‌داند این موضوع به سقوط کابینه وی منجر خواهد شد.
بسیاری از مخالفان این  کابینه معتقدند یکی از اصلی‌ترین مهره‌هایی که باید از روی صفحه این بازی حذف شود، شخص نخست‌وزیر است، در حالی که نتانیاهو دائماً در تلاش است عمر سیاسی خودش را با آتش ریختن بر سر شهرهایی چون رفح طولانی‌تر کند.
آن طور که «بن کاسپیت» تحلیلگر روزنامه صهیونیستی «معاریو» نوشته، نتانیاهو نمی‌خواهد برای آزادی اسرای اسرائیل هزینه سیاسی کند چرا که پیش از این در سال 2011، در ازای آزادی «گلعاد شالیت» نظامی صهیونیست،  یک هزار و ۲۷ اسیر فلسطینی را آزاد کرد که یکی از آنها  «یحیی السنوار» (رهبر حماس در غزه) بود، حالا نخست‌وزیر این رژیم برای حفظ اقتدار خود تلاش می‌کند برقراری آتش‌بس را منوط به آزادی اسرای اسرائیل کند اما حاضر نیست بهای سیاسی این تصمیم را که کناره‌گیری از قدرت است، بپردازد.
واکنش‌ها برای برقراری آتش‌بس در غزه در حالی است که گمانه‌زنی‌ها از احتمال درگیری در مرزهای لبنان با حمله اسرائیل خبر می‌دهد، اخباری که واشنگتن بر این باور است که حصول توافقی که به آزادی صهیونیست‌های بازداشت‌شده و برقراری آتش‌بس در نوار غزه منجر شود، می‌تواند به برقراری آرامش در مرزها با لبنان نیز منتهی شود و اسرائیل آتش جنگی دیگر را در آن منطقه روشن نکند چراکه شرایط در آنها بشدت دچار تنش است.
 
لبنان باتلاق اسرائیل
رسانه‌های صهیونیستی با اعلام اینکه حزب‌الله، اسرائیل را وارد باتلاقی راهبردی کرده و حتی امریکا هم نمی‌تواند کمک مؤثری به این رژیم در برابر موشک‌های حزب‌الله بکند، تأکید کردند: تنها راه برای متقاعد کردن نصرالله به توقف عملیات‌ها، آتش‌بس در غزه است.
مسأله برقراری آتش‌بس و بایدها و نبایدهای آن البته در کنارش مسائل دیگری را هم مطرح می‌کند که اسرائیل به دلیل جنگ مستمر علیه نوار غزه در کنار عملیات گسترده خود در کرانه باختری و درگیری‌ها با حزب‌الله در جبهه شمالی، با کمبود نظامیان مواجه است و چندین بار برای جذب و اعزام نیروی‌های ذخیره اطلاعیه صادر کرده است، این در حالی است که بسیاری از نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل طولانی شدن زرمان جنگ و همچنین آسیب‌های روحی و روانی و جسمانی که دیده‌اند تمایلی برای بازگشت به جنگ را ندارند.
 
بازی استعفا در زمین اسرائیل
از سویی دیگر بالا گرفتن اختلاف در میان اعضای کابینه نتانیاهو کار را برای آنها دشوار کرده است و هر بار یک استعفا یا درگیری میان وزرا باعث می‌شود تصمیم‌گیری برای ادامه جنگ غزه به نتیجه نرسد و میزان اعتراض‌های داخلی علیه سیاست‌های نخست‌وزیر و کابینه‌اش افزایش پیدا کند.
و حالا کار به جایی رسیده است که چهار تن از اعضای کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) از حزب لیکود، از نخست‌وزیر این رژیم خواستند تا وزیر جنگ و رئیس ستاد ارتش را قبل از آغاز جنگ در لبنان برکنار کند. بر اساس گزارشی که روزنامه «یدیعوت آحارنوت» منتشر کرده، این چهار عضو کنست در پیامی علنی به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یک سری مطالبات را مطرح و اعلام کردند: قبل از اینکه وارد چنین کارزار بزرگی علیه لبنان و حزب‌الله شویم، باید سیستم‌ها را اصلاح کرد و این مسئولیت ما به عنوان مسئولان منتخب و اعضای حزب شماست که برای دستیابی به پیروزی، بهبودی لازم را بخواهیم.
آنها همچنین به اتفاقات 7 اکتبر هم اشاره کرده‌اند و مسئولیت آن را  با رئیس ستاد ارتش یا ژنرال‌های ستاد کل دانستند و از بنیامین نتانیاهو خواستار برکناری آنها و البته سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی و یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم شدند؛ استعفاهایی که در این چند ماه اخیر بارها مطرح شده و هر بار قرعه آن به نام یک وزیر افتاده است.

جستجو
آرشیو تاریخی