مسعود پزشکیان با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رأی، منتخب مردم ایران شد

نهمین رئیس‌جمهور ایران

نسخه پزشکیان برای _ ایران

مسعود پزشکیان با پیروزی در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان نهمین رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. در حالی که تنها ساعتی پس از پایان مهلت اخذ رأی، خبرهای غیررسمی از جلوتر بودن رأی پزشکیان نسبت به رقیب انتخاباتی‌اش حکایت داشت، اعلام نتایج نهایی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری این خبرهای غیررسمی را تأیید کرد. چه آنکه پزشکیان از مجموع ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رأی مأخوذه داخل و خارج ایران در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رأی در مقابل ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رأی سعید جلیلی از سوی مردم برای بر عهده گرفتن مسئولیت عالی‌ترین مقام اجرایی ایران و سکانداری هدایت قوه مجریه انتخاب شد. رهبر معظم انقلاب پس از اعلام نتیجه رسمی و نهایی در پیامی این انتخاب را به ملت ایران و رئیس‌جمهور منتخب تبریک گفتند. پزشکیان عصر دیروز طی مراسمی در حرم امام خمینی(ره) ضمن اهدای تاج گل با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق کرد. قرار است طی روزهای آینده مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور توسط رهبر انقلاب اسلامی برگزار شود و پس از آن با حضور پزشکیان در مجلس شورای اسلامی مراسم تحلیف او نیز برگزار خواهد شد.  
رأی پزشکیان که در دور نخست نیز با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار رأی، منتخب نخست مردم از میان چهار نامزد حاضر در انتخابات بود، در دور دوم انتخابات در حالی افزایش داشت که نرخ مشارکت نیز از 40 به ۴۹.۸ درصد واجدان شرایط رأی‌دهی تغییر کرد. با وجود این، نگاهی به نتایج انتخابات در 25 استان که تا عصر دیروز از سوی ستاد انتخابات کشور منتشر شد، نشان از آن داشت که رقابت تنگاتنگی میان دو نامزد راه‌یافته به دور دوم در استان‌های مختلف وجود داشته تا آنجا که با وجود پیروزی نهایی پزشکیان بر اساس مجموع آرای اخذ شده در بیش از 10 استان اکثریت آرا با رقیب او سعید جلیلی بوده است. بر اساس این آمار، استان‌های خراسان جنوبی و یزد با حدود 70 درصد بیشترین نرخ مشارکت و کردستان با ۲۹.۲۴ درصد کمترین نرخ مشارکت را در میان این استان‌ها داشته است.

مسعود پزشکیان با پیروزی در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. ایرانیان در این انتخابات زودهنگام که پس از شهادت آیت‌الله رئیسی برگزار شد، سکان اداره کشور را به دست یک فوق‌تخصص جراحی قلب سپردند که تا پیش از این چندین دوره نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بوده است. به این ترتیب، نهمین ساکن پاستور در جمهوری اسلامی، از بهارستان می‌آید؛ حرکتی از قوه تقنین به رأس قوه اجرا. البته وی در دهمین مجلس شورای اسلامی که اکثریت آن در دست اصلاح‌طلبان یا فهرست امید بود، توانست بر صندلی نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی هم تکیه بزند، زمانی که علی لاریجانی ریاست این قوه را برعهده داشت. با احتساب یک دوره تصدی وزارت بهداشت در دولت اصلاحات، می‌توان گفت که مسعود پزشکیان با دو قوه مقننه و مجریه آشنایی دارد. هرچند آشنایی او با حوزه اجرا، مربوط به دست‌کم 20 سال پیش است و پزشکیان در خلال این 20سال اغلب ردای نمایندگی مجلس را بر تن داشته است. اما با انتخاب ملت ایران و با تعلق گرفتن اکثریت آرای به صندوق ریخته شده ایرانیان به مسعود پزشکیان، حالا او باید پس از ریاست جمهوری کوتاه‌مدت شهید آیت‌الله رئیسی بر این صندلی تکیه بزند.
پس از شهادت آیت‌الله رئیسی و دیگر شهدای خدمت در حادثه سقوط بالگرد در 30 اردیبهشت ماه گذشته، رقابت‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری 20 خردادماه با تأیید صلاحیت شش نامزد آغاز شد. اما با انصراف دو نامزد، انتخابات با حضور چهار نامزد در عرصه رقابت، در 8 تیرماه برگزار شد. پس از آن که هیچ یک از نامزدها نتوانستند در دور نخست نصف به علاوه یک آرا را کسب کنند، دور دوم و پایانی انتخابات با حضور سعید جلیلی و مسعود پزشکیان، به عنوان نامزدهای دارای بیشترین آرا در دور اول، روز  جمعه برگزار شد. پس از یک هفته رقابت تبلیغاتی نفسگیر که با برگزاری دو مناظره پرجاذبه میان این دو همراه بود، در نهایت ایرانیان روز  جمعه با آرای خود مسعود پزشکیان را به عنوان رئیس جمهور خود انتخاب کردند. اکنون که رقابت‌ها پایان یافته است، زمان اجرای برنامه و تحقق آنچه مسعود پزشکیان به ایرانیان وعده داده ، آغاز شده است. او چهار سال فرصت خواهد داشت تا این وعده‌ها را عملی کرده و مطالبات ایرانیان از خود را برآورده کند. آنچه در ادامه می‌خوانید، مروری است بر برخی وعده‌ها و شعارهای او در دوران انتخابات ریاست جمهوری.

برنامه‌های پزشکیان در حوزه اقتصاد
یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها یا وعده‌های اقتصادی پزشکیان، در دو حوزه معافیت مالیاتی و کاهش تورم بود که از سوی علی طیب نیا، مشاور اقتصادی او عنوان شد. طیب‌نیا که سابقه وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت روحانی را دارد، با بیان اینکه معافیت مالیاتی دارندگان مشاغل را افزایش می‌دهیم، اعلام کرد: اکنون معافیت مالیاتی (کارگران) ماهانه ۸/۵ میلیون تومان است که جوابگوی نیازهای ضروری مردم نیست. پیشنهاد من این است که معافیت مالیاتی این گروه به سه برابر افزایش پیدا کند. وی درباره معافیت مالیاتی حقوق بگیران هم گفت: حقوق‌بگیران ماهانه ۱۲ میلیون تومان از درآمدشان را از مالیات معاف هستند. این را به دو برابر افزایش خواهیم داد و سالانه متناسب با تورم آن را تعدیل خواهیم کرد. طیب نیا درباره نرخ تورم هم با اشاره به اینکه در دولت نخست روحانی در شرایطی که تحت شدیدترین تحریم‌ها بودیم، توانستیم تورم ۳۵درصدی را به ۹درصد کاهش بدهیم، اظهارکرد: امروز هم می‌توانیم، چون شرایط آن روز سخت‌تر بود. وی درعین حال، پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد داخلی، ثبات اقتصاد کلان، بهبود فضای کسب و کار و ایجاد فضای رقابتی در داخل کشور، اعتماد نسبت به بخش خصوصی، رفع کسر بودجه دولت و ناترازی در بودجه دولت، حل مشکل صندوق‌های تأمین اجتماعی و اجرای کامل سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را از دیگر برنامه‌های اقتصادی دولت پزشکیان عنوان کرد. وزیر اقتصاد دولت یازدهم درباره بورس و بازار سرمایه نیز با بیان اینکه باید شرایطی فراهم کنیم تا بازار اولیه در بازار سرمایه کشور فعال بشود و بتواند در تأمین مالی بنگاه‌ها مشارکت جدی داشته باشد، افزود: رونق بازار اولیه و افزایش سهمش در تأمین مالی کشور منوط به این است که بازار ثانویه رونق داشته باشد. بنابراین برنامه ما این است که تمام موانع رونق بازار ثانویه و بازار اولیه را مرتفع کنیم. مسعود پزشکیان نیز بر همسان شدن حقوق‌ها با تورم، مخالفت با ارزهای ترجیحی به هر صورتی و واردات خودروهای کم مصرف در صورت افزایش قیمت بنزین تأکید کرد. وی همچنین گفت که اگر بخواهیم می‌توانیم با اجرای برنامه‌هایی به هر نفر ایرانی 10 میلیون تومان یارانه بدهیم.

رویکرد رئیس جمهور منتخب به سیاست خارجی
همراهی همیشگی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق با مسعود پزشکیان در تبلیغات انتخابات، بخوبی رویکرد رئیس جمهور منتخب درحوزه سیاست خارجی را نشان می‌دهد. این رویکرد اما در کلام و نطق‌های تبلیغاتی پزشکیان نیز انعکاس داشت. پزشکیان بیش از هرچیز بر مضرات تحریم‌ها بر اقتصاد و جایگاه ایران تأکید کرد و در مناظره با سعید جلیلی، رقیب خود، ضمن تأکید بر ضرورت مذاکره برای رفع تحریم‌ها، گفت که باید برای هر شرایطی، نسخه جایگزین خود را داشت. در حوزه روابط مالی نیز او بر عضویت در FATF تأکید داشت. اساساً در این انتخابات، کم‌تر به مسائل رابطه با دیگر نقاط جهان یا دیگر مسائل سیاست خارجی پرداخته می‌شد و تحریم‌ها و پیامدهای آن، مهم‌ترین مسأله مورد اشاره بود. به عنوان مثال، پزشکیان بارها تأکید کرده بود که به دلیل وجود تحریم، ناچار به فروش ارزان‌تر نفت، 30درصد کمتر از قیمت بازار هستیم و درمقابل، ناچاریم در ازای این ارزان فروشی، جنس‌های بنجل را وارد کشور کنیم. از این رو می‌توان گفت از سرگیری مذاکره با غرب در زمینه مسائل هسته‌ای، احیای برجام یا رفع تحریم‌ها یکی از برنامه‌های جدی دولت پزشکیان در حوزه سیاست خارجی باشد.

دیدگاه‌های اجتماعی پزشکیان
در حوزه مسأله اینترنت و فیلترینگ، دیدگاه رئیس جمهور منتخب رفع فیلترینگ و افزایش سرعت و پهنای باند است. پزشکیان درباره زنان و مسائل مربوط به آنان نیز گفت که لایحه حجاب باید بررسی شود و اگر این لایحه به قانون تبدیل نشود، به دولت مسترد و مجدداً بررسی شود، چرا که پیامدهای اجرای این لایحه در جامعه بخوبی بررسی نشده است. رفع تبعیض و توسعه عدالت جنسیتی و برنامه‌ریزی برای نگهداری کودکان در کنار محیط شغلی زنان شاغل از دیگر برنامه‌ها و وعده‌های رئیس جمهور منتخب است. تأکید بر افزایش حق عائله‌مندی زنان شاغل، از دیگر وعده‌های کمپین انتخاباتی پزشکیان بود. پزشکیان در عین حال بر تقویت منابع مالی سازمان‌ها و نهادهای حمایتی، تضمین خدمات بهداشتی روانی و توانبخشی رایگان برای خانوارهای واقع در چهار دهک پایین درآمدی، پوشش کامل هزینه‌های ناباروری، ایجاد نظام ملی بیمه بیکاری با اولویت دانشجویان و فارغ التحصیلان متأهل، تقویت سطح خدمات بیمه‌های درمانی و بازنشستگی و پیاده‌سازی نظام چند لایه‌ تأمین اجتماعی در لایه‌های امدادی، حمایتی و بیمه‌ای و رسیدگی به مدارس با وضعیت نامناسب و اصلاح معیشت معلمان تأکید کرد.

یک رئیس جمهور و چندین برنامه
دیروز با اعلام نتایج شمارش آرا، تب و تاب آن همه رقابت و تبلیغات و هیجان انتخاباتی به پایان رسید و زمان تازه‌ای فرا رسید. این زمان تازه، زمان همکاری و فرصتی چهار ساله برای رئیس جمهور در زمینه اجرای وعده‌ها و برنامه‌هایی است که توانست اکثریت آرای ایرانیان را به خود جلب کند. این درحالی است که رئیس جمهور منتخب در دوران تبلیغات بارها عنوان کرده بود که برنامه اصلی او، برنامه هفتم توسعه است که در مراحل پایانی تبدیل به قانون قرار دارد. پزشکیان درعین حال، اجرای سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف را نیز چراغ راه دیگری برای خود برشمرده بود. از این رو باید انتظار داشت در چهار سال ریاست جمهوری مسعود پزشکیان، مسیر حرکت کشور، همان مسیری است که در قانون برنامه و اسناد بالادستی تشریح و بر آن تأکید شده است. سایر موارد، یعنی وعده‌ها و برنامه‌های جزئی‌تر دیگر، آن چیزی است که باید در خلال قوانین بودجه یا لوایح دیگر دنبال شود. به هر رو پزشکیان تنها نامزدی بود که بیش از سایر رقبای خود بر بهره‌گیری از توانایی کارشناسان کارآزموده حوزه‌های مختلف، از سیاست خارجی تا اقتصاد و اجتماع تأکید می‌کرد. جامعه منتظر است که رئیس جمهور منتخب، چگونه میان دیدگاه‌های کارشناسان مختلف در موضوعات متنوع توازن و اجماع ایجاد خواهد کرد تا ایران اسلامی در چهار سال پیش رو، حرکت متوازنی را در مسیر توسعه و پیشرفت تجربه کند.

جستجو
آرشیو تاریخی