«ایران اقتصادی» از آمادگی بخش‌های حمل ونقل برای جابه‌جایی زائران اربعین گزارش می‌دهد

راه‌اندازی خط کشتیرانی خرمشهر - بصره در اربعین امسال

با رسیدن ماه‌های محرم و صفر، تردد زائران به عتبات افزایش می‌یابد و هر سال در این ایام تدابیری برای جابه‌جایی نزدیک به ۴ تا ۵ میلیون زائر با حداکثر خدمات رفاهی در بخش‌های مختلف حمل و نقل انجام می‌شود.
امسال نیز برای تردد زائران برای ورود به عراق و زیارت عتبات عالیات برنامه‌های مختلفی اجرا خواهد شد. مهم‌ترین برنامه تأمین ناوگان، تهیه بلیت با کمترین مشکلات و عبور و مرور از مرزهاست. بیشترین تعداد زوار و سفرها به عتبات در اربعین است. به همین دلیل برای اربعین، امسال نیز بخش‌های مختلف حمل و نقل برنامه‌هایی در نظر گرفته‌اند.

برنامه برای تردد  دریایی
تردد زائران هر سال ازطریق حمل و نقل جاده‌ایی، ریلی و هوایی تدارک دیده می‌شود اما امسال برای تردد دریایی و راه‌اندازی خط کشتیرانی بین ایران و عراق برنامه‌ریزی شده است. علی عسکری، مدیرکل بندر ودریانوردی خرمشهر، در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» در خصوص تلاش برای راه‌اندازی خط کشتیرانی برای انتقال زائران عتبات از خرمشهر به بصره خبر داد و گفت: تا ۱۰ روز آینده نخستین سفر در این مسیر به‌صورت آزمایشی انجام می‌شود و این خط تا اربعین آماده انتقال ۳۲۰ زائر با شناور از خرمشهر به بصره و بالعکس است.
عسکری گفت: زمان سفر از خرمشهر تا بصره یک ساعت است. با توجه به اینکه اسکله مسافری در خرمشهر و بصره در مرکز بندر قرار دارد. زائران از آنجا می‌توانند بدون مشکل به شهرهای کربلا یا نجف تردد کنند و دیگر نیازی به پیاده‌روی طولانی بین دو مرز نیست.
عسکری افزود: تلاش می‌کنیم با حذف یا تخفیف در برخی مجوزهای تردد، سفر را برای زائران با هزینه کمتری مهیا کنیم.

نیاز به  ۹۰۰۰ اتوبوس برای جابه‌جایی زائران
با توجه به اینکه بیشترین تردد زوار اربعین از طریق جاده است، تأمین ناوگان عمومی جاده‌ای بویژه اتوبوس برای این ایام مورد نظر است. رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با وعده بهسازی ۳ آزادراه کشور با اعتبار ۳.۵ همت، گفت: ۹۰۰۰ اتوبوس برای جابه‌جایی زائران اربعین نیاز است.
داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه حجم اعتبارات اجرایی برای تحقق شعار نهضت آسفالت در سطح راه‌های کشور افزون بر ۲۰ همت است با اشاره به سفرهای اربعین، گفت: اقدامات گسترده‌ای در راستای بهسازی، ایمن‌سازی و… مسیرهای جاده‌ای منتهی به مرزهای اربعینی کشور در حال اجراست که تا ۲۰ روز پیش از شروع سفرها ادامه می‌یابد.
به گفته رئیس سازمان راهداری، نصب و استقرار سایبان‌های جدید، دستگاه‌های آبسرد کن، احداث سرویس‌های بهداشتی و … در پایانه‌های مرزی، در زمره اقدامات این سازمان برای امور رفاهی زائرین عزیز است.
 امانی ارائه خدمات سفر به زائران اربعین حسینی را از جمله مهم‌ترین مسئولیت‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دانست و تصریح کرد: برای حمل‌ونقل زائران عزیز اربعین حسینی در پیک (اوج) سفرهای بازگشت، ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز است که با استفاده از ظرفیت داخلی شرکت‌ها، سازمان‌های نظامی و… بتوانیم بهتر از سال‌های گذشته به زائران اربعین ارائه خدمت کنیم.
 وی از بهسازی آزادراه‌های قم- کاشان، کاشان - اصفهان و زنجان - تبریز با اعتبار ۳۵۰۰ میلیارد تومانی خبر داد و گفت: برای تسریع در روند اجرایی طرح، ۵ اکیپ در محور آزادراه قم - کاشان و ۶ اکیپ اجرایی در آزادراه زنجان - تبریز در حال فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه مقاطع ضروری آزادراه قم-کاشان- اصفهان تا پایان سال‌جاری با اقدامات ترمیمی بهسازی می‌شود، افزود: در زمان حاضر ۳۰۰ اکیپ اجرایی برای بهسازی ۳۴ هزار کیلومتر راه شریانی در کشور مشغول به فعالیت هستند.

پیش‌فروش بلیت‌های بازگشت زائران
در بخش جاده‌ایی، هر سال با توجه به افزایش تقاضا، فروش بلیت نیاز به برنامه‌ریزی منظمی دارد تا زوار بتوانند بلیت رفت و برگشت خود را تهیه کنند. معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با اشاره به این موضوع گفت: برنامه‌ریزی شده که امسال برای اولین بار بلیت‌های بازگشت از سفر اربعین در سه مرز باشماق، خسروی و تمرچین پیش‌فروش شود.
حمیدرضا شهرکی ثانوی، اظهار کرد: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش‌های مختلفی عهده‌دار مسئولیت جهت برگزاری همایش عظیم اربعین حسینی است که مهم‌ترین آن حوزه حمل‌ونقل زائران محسوب می‌شود.
شهرکی با بیان اینکه در سال گذشته تعداد دو میلیون و یکصد هزار جابه‌جایی زائرین از مبادی داخل کشور به مرزهای اربعینی و نیز بالعکس از مرزهای اربعینی به مقاصد داخل کشور جهت شرکت در همایش اربعین توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی صورت پذیرفته، افزود: امسال باید مدیریت قوی‌تری برای انتقال زائران داشته باشیم، در همین راستا در سال‌جاری برای اولین‌بار پیش‌فروش بلیت‌های برگشت در مرزهای خسروی، باشماق و تمرچین را خواهیم داشت.
وی در ادامه به مشارکت مردمی در امر حمل‌ونقل و در قالب طرح سفرهای اشتراکی «نذر سفر» اشاره و اذعان کرد: از افرادی که از خودروهای شخصی جهت تردد استفاده می‌کنند چنانچه ظرفیت خالی در وسیله نقلیه خود دارند و تمایل به جابه‌جایی زائرین را دارند، تقاضا می‌شود در این امر مهم مشارکت کنند، همچنین از سکوهای اینترنتی عرضه کننده خدمات جابه‌جایی مسافرین نیز در جابه‌جایی زائران کمک  گرفته خواهد شد.
شهرکی از برگزاری دو مانور گسترده پیش از آغاز همایش عظیم اربعین خبر داد و افزود: آنچه در بخش حمل‌ونقل محقق می‌شود با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است که سرمایه‌گذاری در این حوزه را برعهده‌ دارند لذا با برگزاری جلسات جهت هماهنگی و مشارکت تشکل‌ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌های مربوطه، امید است که بهترین خدمات را به زائران حسینی ارائه کنیم.
 در بخش ریلی نیز مانند دو سال گذشته قطار ترکیبی تهران-کربلا زائران اربعین را انتقال می‌دهد. قطار ترکیبی تهران - کربلا برای اولین با در دولت سیزدهم در شهریور ماه ۱۴۰۱ حرکت خود را آغاز کرد.

 

بــــرش

ممنوعیت فروش چارتری پروازها در ایام اربعین
​ در پرواز‌های بازه اربعین، امسال نیز واگذاری پرواز‌ها از طرف شرکت‌های هواپیمایی به چارترکنندگان پروازها و عرضه چارتری بلیت در مسیر عتبات عالیات ممنوع است و عرضه و فروش بلیت باید از طریق کانال‌های شفاف و از طریق عرضه به عموم صورت گیرد. با توجه به اینکه اخیراً و با حکم دیوان عدالت اداری، موضوع تعیین قیمت بلیت توسط شرکت‌های هوایی اعلام شده است اما در مسیر پرواز‌های بین‌المللی تنها مسیری که شرکت‌های هواپیمایی ملزم به رعایت قوانینی مانند نرخ مصوب از سوی سازمان هواپیمایی کشوری هستند مربوط به مسیر‌های عتبات عالیات در بازه اربعین حسینی است که همه ساله از طریق سازمان هواپیمایی کشوری تعیین و به ذینفعان ابلاغ می‌شود. به گفته مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری، ‌ضوابط بازه اربعین حسینی سال ۱۴۰۳ از سوی سازمان هواپیمایی کشوری بزودی به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی