واقعیات جنگ غزه؛ آنچه مجاهدان «حماس» از روز نخست می‌دانستند

جهنمی سوزان در انتظار اسرائیل

سید حسن نصرالله در جدیدترین اظهارنظرش به اسرائیل هشدار داده است که نه‌تنها لشکری عظیم را آماده ورود به صحنه دارد بلکه صدها رزمنده دیگر هم اعلام آمادگی کرده‌اند که به این ستیز بپیوندند و سرزمین‌های اشغالی را برای رژیم غاصب صهیونیستی به جهنمی بزرگ و سوزان تبدیل کنند.

وصال روحانی
روزنامه‌نگار

 
برخی معتقد بودند سازمان حماس که عملیات جانانه «طوفان الاقصی» را در روز 7 اکتبر (15 مهر 1402) اجرایی کرد و با آن اسرائیل را از زمین و آسمان و دریا کوبید، اقدامی را صورت داده که اگرچه متهورانه و بسیار مؤثر بوده و اسرائیل را از هر جهت غافلگیر کرده، اما در‌ مورد بعضی پیامدهای آن محاسبات و بررسی‌های لازم را انجام نداده است.
وقتی در دو ماه نخست جنگ غزه حمایت عملی چندانی از حماس و جنبش جهاد اسلامی که دیگر عامل اجرای عملیات «طوفان الاقصی» بود تحقق نیافت، باور فوق نضج فزون‌تری گرفت اما شرایط به آرامی تغییر یافت و اینک در دهمین ماه جریان داشتن این جنگ مشخص شده که اقدام حماس اثرگذاری بسیار وسیع‌تری را نسبت به آنچه تصور می‌شد، داشته است و آنها دقیقاً می‌دانسته‌اند که چه می‌کنند.  در شرایط کنونی نه‌تنها سایر کشورها و جناح‌های حاضر در عرصه وارد جریان جنگ شده و سهم خود را بیش یا کم ادا کرده‌اند، بلکه رژیم سفاک صهیونیستی فهمیده است که با جنگی بسیار وسیع‌تر از آنچه تصور می‌کرد، روبه‌روست و خیال‌های باطل مربوط به کسب پیروزی در تمامی جناح‌ها را باید به فراموشی بسپرد.

آنهایی که هرگز تسلیم نمی‌شوند
اینک نه‌تنها مقاومت یمن، رزمندگان حزب‌الله در جنوب لبنان و مقاومت عراق مشغول مقابله مستقیم نظامی با ارتش متجاوز اسرائیل هستند، بلکه ایران هم در پی حمله چندی پیش رژیم صهیونیستی به سرکنسولگری ایران در دمشق، تهاجمی جانانه و با قاطعیتی هرچه بیشتر را به اهداف نظامی در اسرائیل به اجرا گذاشت تا نشان دهد که در برابر تجاوزهای این رژیم نامشروع می‌ایستد و هرگز تسلیم زورگویی سران رژیم آپارتایدی تل‌آویو نمی‌شود. مبنای اقدام ایران این بود که چون هر کنسولگری و سفارتی جزو خاک کشور مربوطه به حساب می‌آید، حمله به آنجا به مثابه ورود قهری به آن کشور محسوب می‌شود و از آنجا که رژیم تل‌آویو این موضوع را نادیده انگاشته، حمله جبرانی ایران نیز برابر با قواعد بین‌الملل بوده و هیچ ایرادی بر آن مترتب نیست.
این همه «هم‌آوایی»، مساعدت و همراهی با حماس و به‌واقع حمایت تام و تمام از ملت شریف فلسطین در روزهای آغازین جنگ غزه قابل پیش‌بینی نبود. در آن روزها محمد دیف، فرمانده نظامی حماس از کشورهای همجوار فلسطین شامل لبنان، یمن، عراق و سوریه درخواست کرده بود وارد میدان شوند، زیرا وقت مشارکت هرچه بیشتر آنها با فلسطین در ستیزی که همواره با اسرائیل دارد، رسیده و تأمل و صبری بیش از این به هیچ روی جایز نیست. برخلاف آنچه سران نظامی حماس تصور می‌کردند، همراهی لازم با این درخواست از سوی کشورهای مورد بحث مشاهده نشد و مشخص بود که آنها در‌مورد چگونگی و زمان انجام این عملیات تردید دارند و هنوز به نتیجه‌گیری نهایی نرسیده‌اند.
 در آن زمان حتی یمن هم به‌رغم پیشینه‌ای که در کوبیدن مواضع اسرائیل داشت، به این نتیجه نرسیده بود که باید سریعاً وارد اقدام شود و با هدف گرفتن پایگاه‌های نظامی در تل‌آویو یا سایر نقاط حساس فلسطین اشغالی به همگان متذکر شود که حماس و سایر رزمنده‌های فلسطین در این رویارویی تازه و بسیار بزرگ‌تر از جنگ‌های قبلی تنها نیستند بلکه بخشی بزرگ از جوامع عرب و به واقع تمامی آزادگان جهان در این رویارویی با فلسطین «هم‌سنگر» هستند.
 
یک لشکر آماده و فوق‌العاده
با این حال «انصارالله» یمن و به روایتی دیگر «حوثی»ها از اواسط ماه نوامبر 2023 (اواخر آبان 1402) وارد جبهه این جنگ فراگیر شدند و شروع به تهاجم به کشتی‌هایی کردند که محموله‌های حاوی انواع کمک‌های نظامی و رفاهی را به سمت تل‌آویو می‌بردند و در این راه به کشتی‌های امریکایی هم صدماتی اساسی زدند. امروز حزب‌الله لبنان در آستانه یک تقابل بسیار بزرگ‌تر با اسرائیل قرار دارد و تأکید کرده که هرچه نیرو و توان نظامی دارد، صرف این مهم خواهد کرد.
این امر زمانی محقق‌تر و منطقی‌تر شد که امریکا و انگلیس در حمایت از رژیم جعلی تل‌آویو و ارتش جنایتکار آن شروع به حملات دائمی نظامی به سمت یمن، عراق و حتی سوریه کردند و بسیاری از مواضع نظامی و غیر‌نظامی را در این کشورها هدف قرار دادند. سید‌حسن نصرالله در جدیدترین اظهارنظرش به اسرائیل هشدار داده است که نه‌تنها لشکری عظیم را آماده ورود به صحنه دارد بلکه صدها رزمنده دیگر هم اعلام آمادگی کرده‌اند که به این جنگ بپیوندند و سرزمین‌های اشغالی را برای رژیم غاصب صهیونیستی به جهنمی بزرگ و سوزان تبدیل کنند.
 تل‌آویو؛ ایزوله شده و تنهاتر از همیشه
جنگ تا آنجا ادامه یافت که سبعیت تل‌آویو کاملاً به منصه ظهور رسید تا جایی که نه فقط قدرت‌های منطقه بلکه کل جهانیان از آن منزجر شدند و با ملت مظلوم فلسطین اعلام «هم‌آوایی» کردند. به این ترتیب حالا حماس هرچه بیشتر در یک موضع برحق نشسته و پلیدی وجود اسرائیل فزون‌تر از هر زمانی خودنمایی می‌کند. مهم‌تر از هر چیزی این نکته است که اسرائیل در مواجهه با یک جنگ بسیار فراگیرتر از گذشته نمی‌داند چطور مقابل چندین کشور نیرومند و مصمم منطقه بایستد و از پس همه آنها برآید. این مسأله رژیم نامشروع تل‌آویو را تنهاتر از همیشه کرده و آنها را به گونه‌ای ایزوله ساخته که حتی نمی‌دانند چطور برای هر یک از جنگ‌های پیش‌روی‌شان برنامه‌ریزی کنند.
رژیم صهیونیستی سه ماهی است که بر‌اساس حکم صادره «دادگاه بین‌المللی کیفری» مرتکب نسل‌کشی در غزه و کارهایش در آن سامان مصداق کامل جنایات جنگی است و به همین سبب حکم پیگرد قضایی و بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رادیکال و یوآو گالانت وزیر جنگ افراطی اسرائیل را صادر کرده و اینها احکامی است که فقط مداخله غیر‌قانونی امریکا در این قضیه مانع از اجرای آن شده است.
اضافه بر واشنگتن چند دولت بزرگ اروپای غربی شامل انگلیس، آلمان و فرانسه هم صلاحیت دیوان داوری لاهه هلند برای صدور احکام بازداشت سران اسرائیل را زیر سؤال برده‌اند و کاخ سفید با استفاده از این عامل حمایتی اقدام به تحریم برخی سران این دیوان کرده و متذکر شده که احکام صادره آنها نه تنها نقص قانون بین‌الملل نیست بلکه زیرپا گذاشتن آن است؛ ادعایی که البته به لطف حمایت عظیم جامعه جهانی از مردم شریف و رنجور فلسطین هیچ‌گونه وجاهتی نزد مردم دنیا و آزادگان گیتی ندارد و فقط ادامه‌ای بر روند حمایت غیر‌انسانی و هدفمند واشنگتن از جنایتکاران اسرائیلی به شمار می‌رود.
* منبع: Middle East Eye

 

برش

کم‌تعداد اما پرتوان
امروز نهادهای رزمنده در غزه و جنوب لبنان بارزتر و برحق‌تر از هر زمانی به نظر می‌رسند و حتی برخی گروه‌های «مقاومت» که شمار اعضای‌شان اندک است، از عزم راسخی بهره می‌برند که شاید صد برابر گروه‌های پرتعدادتر انسجام و استحکام داشته باشند.
یکی از آنها شاخه نظامی «اخوان‌المسلمین» (JAI) در لبنان است که مدتی تعداد اعضای آن اندک بود و امروز هم از هزار نفر فراتر نمی‌روند، اما جای پای آنها در جغرافیای سیاسی منطقه و بویژه جنوب لبنان به قدری بارز است که انگار صد هزار عضو دارند. وقتی در ژانویه 2024 (دی 1402) «صالح العروذری» فرمانده حماس در جریان تهاجم ارتش صهیونیستی شهید شد، «JAI» بیانیه‌ای را منتشر و طی آن تصریح کرد، خون شهدای فلسطین و لبنان چنان ادغام و عجین شده که حاصل آن نمی‌تواند چیزی جز تسریع روند آزادسازی قدس شریف از تملک دولت نکبت‌بار تل‌آویو در آینده‌ای نزدیک باشد.
زمانی هم که یک فرمانده نظامی حزب‌الله لبنان در تهاجم ارتش متجاوز صهیونیستی در جنوب این کشور به شهادت نائل آمد، سید‌حسن نصرالله تأکید کرد، خون این شهدای گرانقدر نیروی «مقاومت» را چنان افزون خواهد ساخت که پایه‌های سست رژیم پوشالی اسرائیل را در روزهایی که در راه است، قاطع‌تر از هر زمانی قطع خواهد کرد.
امروز سران اسرائیل بیش از هر زمانی دریافته‌اند که تا چه میزان به بخش پایانی حیات ننگین خویش نزدیک شده‌اند؛ چیزی که شجاعان «حماس» از همان روز نخست تهاجم بنیان‌برافکن‌شان به اسرائیل در پاییز سال گذشته به‌خوبی می‌دانستند و اینک برای جهانیان و سایر نهادهای سیاسی هم با گذشت هر روز روشن‌تر و قطعی‌تر می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی