«ایران» از اجرای طرح «یسنا» گزارش می‌دهد

دولت سیزدهم یاور سلامت مادران و نوزادان ایرانی

«یسنا» امنیت غذایی مادران و کودکان
صابر جباری رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص علت اجرای این طرح می‌گوید: یکی از اهداف جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم برقراری عدالت اجتماعی است و از زمان روی کار آمدن دولت برای آن اقدامات متعددی انجام دادند که یکی از آنها پایه‌گذاری طرح یسنا است. این طرح در راستای اجرای ماده 24 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با هدف حمایت از مادران شیرده دارای فرزند زیر 2 سال در سه دهک درآمدی با ارائه سبد غذایی رایگان در بستر کالابرگ الکترونیکی انجام می‌شود‌.
 وی می‌افزاید: در زمستان 1402 این طرح به صورت آزمایشی برای مادران شیرده دارای فرزند زیر ۲ سال، در دهک یک درآمدی در ۸ استان کم برخوردار شامل کهگیلویه و بویراحمد، خراسان‌جنوبی، ایلام، خراسان‌شمالی، گلستان، فارس، هرمزگان و لرستان اجرایی شد. در طرح یسنا با ارائه سبد غذایی رایگان مشتمل بر اقلام معین و مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مبلغ 400 هزار تومان (شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات و غلات) در بستر کالابرگ الکترونیکی با شارژ حساب یارانه سرپرستان خانوار و با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرایی شد.

در فاز نخست 23 هزار مادر یارانه گرفتند
 جباری با بیان اینکه سال گذشته در این طرح، 23 هزار مادر دارای کودک زیر دو سال از استان‌های فوق‌الذکر تحت پوشش قرار گرفتند، عنوان می‌کند: مرجع شناسایی مادران پایگاه اطلاع‌رسانی رفاه ایرانیان بوده است به طوری که شهرهای منتخب برای دریافت این کالابرگ، شهرهایی با نرخ باروری زیر 2.5 بودند. همچنین اعتبارات لازم برای اجرای طرح یسنا در سال گذشته به این 8 استان از اعتبارات مشارکت اجتماعی صندوق‌ها در وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی تأمین شد.

 افزایش مبلغ یارانه به 600 هزار تومان
رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در فروردین ماه 1403 تعداد یک میلیون مادر دارای کودک زیر دو سال در سه دهک اول از کل کشور مشمول این طرح شده‌اند، می‌گوید: با موفق بودن طرح آزمایشی کم کم دهک‌های دیگر هم به این طرح اضافه شدند و یسنا به صورت سراسری اجرایی شد و مبلغ یارانه از 400 هزار تومان، در این مرحله به 600 هزار تومان افزایش پیدا کرد. همچنین اعتبار اجرای طرح یسنا در فروردین ماه سال‌جاری، از اعتبارات در نظر گرفته شده توسط ستاد ملی جوانی جمعیت در سال 1402 تأمین شد.

پیگیری برای حضور مادران باردار در طرح یسنا
جابری می‌افزاید: مادران مشمول می‌توانند از بسته‌های حمایتی پیش‌بینی شده سبد غذایی مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات، روغن، غلات، مغزی‌جات، میوه‌جات و سبزیجات و بسته بهداشتی شامل پوشک، شامپو، صابون و شوینده‌های بهداشتی برای کودک و مادر تا مبلغ ۶۰۰ هزار تومان به صورت رایگان خرید کنند.‌ برای اینکه خانوار از مبلغ اعتبار مطلع شوند، می‌توانند به برنامه کاربردی «شما» با کد ملی سرپرست خانوار وارد شده و به نزدیک‌ترین فروشگاه طرف قرارداد برای خرید مراجعه کنند.
به گفته وی، تاکنون هیچ مادر بارداری در طرح یسنا نبوده و این امر منتظر آماده شدن بستر الکترونیک تبادل داده‌ها بین وزارت بهداشت و وزارت تعاون است. برای این امر هم جلسات متعددی برای شناسایی مادران باردار، مادران دارای کودک زیر 5 سال و فراهم کردن بستر الکترونیک برای تبادل داده‌ها برگزار شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی