وزیر نفت عنوان کرد

تخفیف‌های فروش نفت کمتر از شمار انگشتان دست

تولید نفت خام و میعانات ایران در سال ۲۰۲۳ با رشد ۱۹ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۳ میلیون و ۹۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

افزایش سه برابری درآمدهای نفتی ایران و رشد 60 درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم؛ تولید نفت ایران از ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار بشکه در سال ۱۴۰۰ به سه میلیون و ۵۷۰ هزار در سال ۱۴۰۳ رسیده و این به معنای افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت خام بوده است.
گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهند که ایران با ثبت رشد ۱۹ درصدی تولید نفت و میعانات درسال گذشته، دومین کشور جهان هم از این نظر بوده است.
تولید نفت خام و میعانات ایران در سال ۲۰۲۳ با رشد ۱۹ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۳ میلیون و ۹۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است.
ایران در سال پیش از آن ۳ میلیون و ۳۳۱ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.
رشد ۱۹ درصدی تولید نفت خام و میعانات ایران در سال ۲۰۲۳ که با وجود تداوم تحریم‌های غیرقانونی امریکا به دست آمده است بیش از ۱۳ برابر متوسط رشد تولید نفت دنیا در این سال بوده است.
کل تولید نفت خام و میعانات دنیا در سال ۲۰۲۳ با رشد ۱.۴ نسبت به سال قبل از آن به ۸۲ میلیون و ۶۳۶ هزار بشکه در روز رسیده است.
در کنار افزایش تولید، صادرات نفت ایران در دولت سیزدهم از رشد ۳.۵ برابری برخوردار بوده و ارزش صادرات نفتی ایران از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسید.
 
به ۱۷ کشور نفت صادر می‌کنیم/ تخفیف‌ها از انگشتان دست کمتر است
وزیر نفت گفت: به ۱۷ کشور دنیا نفت صادر می‌کنیم، می‌گویند تخفیف می‌دهند، میزان تخفیف‌ها از انگشتان دست من کمتر است.به گزارش ایسنا، جواد اوجی در مراسم رونمایی از بازار بهینه‌سازی و محیط زیست در بورس انرژی ایران و آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز، با بیان اینکه در چند روز گذشته رسانه‌های خارجی خبر صادرات نفت ایران به اروپا را اعلام کردند و اکنون به ۱۷ کشور نفت می‌فروشیم، اظهار کرد: ما در جنگ اقتصادی هستیم، نباید اعداد را اعلام کنیم و دولت‌های قبل هم همین‌گونه بودند. وی افزود: دست‌اندرکاران صنعت نفت به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند؛ ۸۰۰ تحریم جدید وضع شده است. می‌گویند تخفیف می‌دهند، والله تخفیفی که می‌گویند از انگشتان دست من کمتر است. به گفته وی هر دولتی در امریکا سرکار بیاید، تغییری در فروش نفت ایجاد نخواهد شد.
وزیر نفت با بیان اینکه اگر در صنعت نفت در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌ صورت نمی‌گرفت، به ونزوئلایی تبدیل می‌شدیم که تولید نفت ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای آن به ۳۰۰ هزار بشکه می‌رسید، گفت: در آغاز به‌کار دولت سیزدهم تولید نفت ایران روزانه ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار بشکه بود، به همت کارکنان صنعت نفت، این حجم تولید امسال به روزانه ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه رسیده است.
 
رشد ۳.۵ برابری ارزش صادرات نفتی ایران
اوجی با بیان اینکه تولید نفت در سه سال اخیر ۶۰ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: صادرات نفت از روزانه ۱۸۲ میلیون بشکه در سال ۱۳۹۸ به ۵۶۵ میلیون بشکه در سال ۱۴۰۲ رسید. همچنین ارزش صادرات نفت و میعانات گازی و دیگر فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران نیز از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسید. به عبارت دیگر، در این زمینه رشد ۳.۵ برابری داشته است.
 
نفتکشی برای ذخیره‌سازی روی آب نخریدیم
وی با بیان اینکه تمام مخازن دریا و خشکی در ابتدای دولت سیزدهم پر بود، اظهار کرد: در نشست با سران سه قوه در شهریور ۱۴۰۰ آقای قالیباف گفت شما هم مسیر دولت قبل را می‌روید، اما در پاسخ اعلام کردم مسیر افزایش صادرات را آغاز کرده‌ایم. با وجود مجوز سران سه قوه، یک کشتی نیز به این منظور نخریدیم و از شهریور ۱۴۰۰ تولید میعانات گازی، با مصارف و صادرات همتراز شد. در آن زمان ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب ذخیره شده بود، برخی از این میعانات گازی که سه سال روی آب مانده بود، ۲ فازی و ۳ فازی شده بودند و ترکیب به‌هم خورده بود.
به گفته وزیر نفت، ۳۰ میلیون بشکه نفت سنگین و فوق‌سنگین در کشور بدون مشتری مانده بود. به آمارها نگاه کنید که در ماه‌های آخر دولت دوازدهم فروش نفت تا چه میزان بود. هرچه می‌خواهیم در این زمینه چیزی نگوییم و اطلاعات محرمانه بماند، اجازه نمی‌دهند.
 
بهره‌برداری از ۱۵۵ پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۴ میلیارد دلار
وی با تأکید بر اینکه هر دو اولویت را در دستور کار داشتیم، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری‌ها برای افزایش ظرفیت تولید در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت را اولویت‌بندی کردیم تا طرح‌های همسو با افزایش تولید و ایجاد ارزش‌ افزوده در دستور کار قرار بگیرند. برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام صنعت نفت که برخی از آنها ۱۲ سال حرکت لاک‌پشتی داشتند، بسیج شدیم، در مجموع انجام ۳۰۰ پروژه نیمه‌تمام و جدید به ارزش ۱۳۰ میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت تولید در صنعت نفت در دستور کار قرار گرفت که تا امروز ۱۵۵ پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۴ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده است.
 
تصویب ۳۶ میلیارد دلار طرح برای بهینه‌سازی مصرف انرژی
وزیر نفت با بیان اینکه تکیه ما فقط به تولید نبوده و در بهینه‌سازی مصرف انرژی در همه بخش‌ها شامل حمل‌ونقل، نیروگاه، صنایع و بخش خانگی طرح‌های مطلوبی اجرا شده است، گفت: این طرح‌ها در شورای اقتصاد مصوب شده که ارزش آنها ۳۶ میلیارد دلار است تا مصرف انرژی در کشور کاهش یابد.

جستجو
آرشیو تاریخی