«ایران» از برگزاری جشن ولایت گزارش می‌دهد

استقبال پایتخت از میهمانان میلیونی غدیر

درک اسرار هستی با غدیر

مهسا قوی قلب
خبرنگار

مصطفی زیبایی‌نژاد، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران درباره برنامه‌های فرهنگی شهرداری درمورد برگزاری جشن دهه ولایت و امامت و میهمانی 10 کیلومتری عید غدیر در تهران به «ایران» می‌گوید: پیوند عید قربان با روز عید غدیر که از آن به‌عنوان دهه ولایت نام برده می‌شود، دارای پیام‌های زیادی برای همه افراد است. ما در عید قربان، هواهای نفسانی خود را قربانی می‌کنیم تا با طهارت و پاکی روح به استقبال عید ولایت مطلقه حضرت علی علیه‌السلام برویم. توجه به این پیام و تبیین اهمیت و جایگاه امامت و رهبری در جامعه، یک ضرورت بنیادین است. بنابراین به نظر می‌رسد نیازمند فعالیت‌های تبیینی و ترویجی از دریچه فرهنگ و هنر هستیم.
امیرالمؤمنین معیار زندگی، الگوی حکمرانی
به گفته او، شهرداری تهران با همکاری مجموعه‌های مختلف و با هدف ایجاد سرور و نشاط معنوی در شهر تهران، برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری را با شعار «امیرالمؤمنین معیار زندگی، الگوی حکمرانی» و عنوان «یا علی بگو» ویژه این ایام تدارک دیده است که از اصلی‌ترین اهداف آن می‌توان به ترویج سبک زندگی علوی، تبیین اصل ولایت امیرالمؤمنین، تکریم سادات و انتقال آموزه‌های ایرانی اسلامی به کودکان و نوجوانان اشاره کرد.
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران درباره ویژه برنامه‌های شاخص شهرداری در مناطق 22 گانه توضیح می‌دهد: در طول دهه ولایت، مناطق مختلف شهرداری تهران برنامه‌های فرهنگی متنوعی را به‌صورت میدانی و استیج در معابر اصلی شهر، مساجد و سراهای محلات برگزار می‌کنند که این جشن‌ها تاکنون با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم مواجه شده است. اما شاخص‌ترین برنامه دهه ولایت، برپایی مراسم بزرگ «مهمانی 10 کیلومتری عید غدیر» است. به منظور ترویج سنت حسنه «اطعام غدیرانه» و انتقال این آموزه به نسل جوان، بخش مهمی از میهمانی 10 کیلومتری عید غدیر به برپایی موکب‌های پذیرایی اختصاص دارد. این موکب‌ها توسط خود مردم و با همراهی گروه‌های جهادی و ستادی برپا می‌شوند و شهرداری تنها نقش تسهیل‌گری و خدمت‌رسانی برای میزبانی هرچه بهتر از شهروندان را برعهده دارد.
زیبایی‌نژاد از ثبت‌نام بیش از 2500 موکب جهت حضور در این جشن 10 کیلومتری خبر داده و می‌گوید: تاکنون بیش از 2500 موکب ثبت‌نام کردند و به‌دلیل کمبود ظرفیت، بسیاری از آنها در لیست انتظار قرار دارند. میزبان اصلی در این جشن بزرگ خود مردم هستند و حجم بسیار زیادی از گروه‌های جهادی داوطلب در این مراسم‌ حضور دارند. در حوزه حمل‌ ونقل نیز اتوبوس‌های شهری کاملاً آماده خدمت‌رسانی هستند و مردم را از مساجد و میادین اصلی شهر به سمت مسیر اصلی میهمانی 10 کیلومتری می‌آورند. علاوه‌ براین، ون‌هایی در اختیار ستاد غدیر قرار گرفته تا مردم را از محل‌های محدودیت‌های ترافیکی تا محور برنامه میهمانی غدیر منتقل کنند. قطارهای مترو نیز در ساعات برگزاری مراسم در محور اعلام شده رایگان است و با سر فاصله بسیار کوتاه‌تری حرکت می‌کنند. از سویی دیگر، سازمان زیباسازی نیز همه تمهیدات لازم برای فضاسازی و آذین‌بندی شهر و برپایی مراسم نورافشانی جهت برپایی جشنی باشکوه را آماده کرده است.

رونمایی از کتاب در میهمانی غدیر
زیبایی‌نژاد با اشاره به رونمایی از کتاب چند رسانه‌ای «مهمانی 10 کیلومتری عید غدیر» می‌گوید: کتاب‌ چند رسانه‌ای فرهنگی شهرداری تهران در مناسبت‌های ملی و مذهبی با عناوین مختلف آماده می‌شود و در دسترس عموم قرار می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به «سلام روح‌الله»، «سلام ماه من»، «سلام فرمانده»، «سلام بر حسین» و... اشاره کرد. همزمان با فرارسیدن عید غدیر، جدیدترین شماره از این کتاب با عنوان «مهمانی 10 کیلومتری عید غدیر» ویژه کودکان آماده شده و تلاش دارد مفاهیم اصلی مرتبط با عید ولایت را در قالب سرگرمی و نقاشی و داستان‌های کمیک محور به این گروه سنی منتقل کند.
مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران از حضور اقوام ایرانی در مراسم 10 کیلومتری عید غدیر خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: با ابتکار ستاد گردشگری شهرداری، گروه‌های اقوام ایرانی از استان‌های مختلف دعوت شده و با لباس محلی خود در سیاه چادرهایی مستقر می‌شوند. بدون شک حضور آنان در مسیر راهپیمایی و تلاش برای معرفی اقوام ایران به کودکان و نوجوانان، صحنه‌های جذابی را خلق خواهد کرد. علاوه بر این، گروه‌های نقالی و سرود نیز تولیداتی را ویژه عید غدیر و با محتوای اتفاقات غدیرخم آماده کرده‌اند. این تولیدات در روز جشن، برای نوجوانان و خانواده‌هایشان رونمایی خواهد شد.
تکریم شهید رئیسی در مواکب خادم‌الرضا
او با اشاره به همزمانی عید غدیر و اربعین شهادت آیت‌الله رئیسی توضیح می‌دهد: با توجه به فرارسیدن اربعین شهادت آیت‌الله رئیسی و هیأت همراه ایشان در سانحه تلخ سقوط بالگرد، تعدادی از مواکب با شعار «خادم‌الرضا» فضاسازی شده‌ و به اجرای برنامه‌هایی با محوریت این شهدا می‌پردازند.
زیبایی‌نژاد با اشاره به فعالیت 4 استیج محوری در 4 میدان اصلی شهر می‌گوید: 4 استیج محوری در میدان‌های آزادی، انقلاب، فردوسی و امام حسین(ع) مستقر خواهند شد و با هم‌افزایی مجموعه‌های مختلف به اجرای برنامه‌های شاخص فرهنگی می‌پردازند. رسانه ملی نیز 4 استیج را به‌صورت ویژه پوشش خواهد داد. یک ابتکار دیگر امسال برای غنی‌سازی محتوای میهمانی 10 کیلومتری غدیر، سفارش اثر به گروه‌های نقاله‌خوان معروف تهران است که با محوریت خطبه غدیر و آیات قرآنی مرتبط با ولایت به نقاله‌خوانی در استیج‌ها می‌پردازند. همچنین شورای عالی قرآن شهرداری تهران نیز امسال برنامه ویژه‌ای برای ارتباط خانواده‌ها بالاخص نوجوانان با آیات قرآنی ولایت با فناوری VR مهیا کرده است که در روز عید غدیر از آن رونمایی می‌شود.

 

جشن و نورآرایی عمومی در همه محله‌ها

محمد نیکدل، معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهرداری تهران با بیان اینکه در مناطق مختلفی از شهر برای جشن غدیر برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته شده است، به «ایران» می‌گوید: نصب پرچم پایه کوتاه سامورایی با طرح یا علی بگو، پرچم ایران، پرچم فلسطین و لوگوی راهپیمایی ۱۰ کیلومتری در مسیر تردد اتوبوس‌های تندرو (BRT) و به میزان ۸ هزار تخته در سطح شهر تهران و ۱۰۰۰ تخته در مسیر میهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر برای این روز مهم اجرا شده است. ابر پرچم‌هایی هم با همان طرح‌ها به میزان ۱۰۰ تخته، همچنین پرچم محله‌ای ۱۲۰.۷۰ با همان عناوین به مقدار ۵۰ هزار تخته و ۳۳۰ هزار عدد پرچم دستی و ۳۰۰ هزار متر نیز طول پرچم ریسه‌ای برای برگزاری جشن غدیر تدارک دیده شده است.
او می‌افزاید: ۸ هزار متر ریسه نوری، نصب پروژکتور و نورآرایی عمومی در میدان آزادی همزمان با میهمانی ۱۰ کیلومتری، ویدیومپینگ روی برج آزادی و همچنین نورافشانی در ۵ نقطه همزمان با برگزاری جشن در میدان آزادی، میدان انقلاب، میدان فردوسی، میدان امام حسین و تقاطع خیابان حافظ از جمله کارهایی است که به مناسبت فرارسیدن این عید بزرگ در پایتخت به انجام می‌رسد. ویدیووال 150 متری، بنای طاق نصرت‌های متعدد و سازه‌های حجمی المان علی ولی‌الله در مسیر راهپیمایی میدان انقلاب و چهارراه ولیعصر(عج) نیز از جمله موارد دیگری است که برای زیباسازی در جشن غدیر در نظر گرفته شده است.

 

 درک اسرار هستی با غدیر

محمد زینالی اناری، جامعه‌شناس و پژوهشگر اجتماعی با اشاره به اینکه رویدادهای آیینی، از جنبه‌های صوری ایجاد تغییر در زندگی روزمره بوده و به سبب محتوای معنادارشان، موجب خلق معنا و تغییر مؤثر در ذهنیت مردم می‌شود، درخصوص اهمیت و ارزش بالای غدیر به «ایران» می‌گوید: آیین‌ها شامل ابعاد مختلفی هستند، برخی از این آیین‌ها در هنگام مواجهه با پدیده‌های سخت عالم هستند، مانند مرگ و بلایای طبیعی که اتحاد جماعت مردمی برای مواجهه با آن، بار سخت و دشوارش را کاهش می‌دهد. اما برخی دیگر شامل ابعاد خیر و هستی‌بخش به زندگی‌اند که همواره مسیر و افق زندگی را عمق و بقا بخشیده‌اند؛ ابعادی که در حین جمع شدن، همدلی و تولید معنا، به دنبال درک یا دریافت جنبه‌هایی اخلاقی یا ایمانی از اسرار هستی رخ می‌دهد. اما حضور جمعی مردم در این آیین‌ها که در سابق میان اقوام کوچک به میان می‌آمد، اینک در شهرهای بزرگ سیاسی رخ داده و استعداد آن را دارد که به یک جنبش آیینی تبدیل شود.
او در ادامه اضافه می‌کند: غدیر، از جنبش‌های آیینی است که در جامعه شیعی برگزار می‌شود؛ جنبشی که در راستای پاسداشت جمعی این روز و یادبود امامت حضرت علی(ع) و در واقع یادآور مسئولیت مؤمنان در بسط رسالت پیامبر اسلام است. رسالتی که برای هدایت بشر به سوی خیر و سعادت که هم شامل امر اخلاقی و هم امر ایمانی است، در روز غدیر بسط و تداوم می‌یابد و اینک ما آن روز را بزرگ می‌داریم. اما این جنبش آیینی به معنای جشن و بزرگداشت معمولی نیست، بلکه جشن غدیر در شهرهای بزرگ در قرن 21 برگزار می‌شود، به این دلیل که انسان امروزی دغدغه اخلاق و ایمان دارد. انسان امروزی این امر خیر را نه به شکل مطالعه یا پویش فردی که در جنبشی آیینی که مقوم همدلی، اتحاد و تبعیت از پیشوایان دینی است، در برنامه‌های شهری امروزی اجرا کرده و از خلال آن به درکی عمیق‌تر از وظایف مذهبی پی برده و به مرتبه بالای ایمان پای می‌گذارد.

جستجو
آرشیو تاریخی