در نشست مشترک سخنگوی دولت، رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور مطرح شد

فروش 610 هزار میلیاردی دانش بنیان‌ها و ثبت بیش از ۳۰۰ دستاورد هسته‌ای

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت روز گذشته در کنار رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در یک نشست خبری مشترک به دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه علم و فناوری و عرصه هسته‌ای پرداختند. سخنگوی دولت در این نشست تبدیل علم به محصولات نوآورانه در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را بسیار مهم خواند و گفت: در پی تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان، تصویب همه آیین‌نامه‌های مربوطه در دستور کار دولت قرار گرفت.
بهادری جهرمی با یادآوری اینکه در دولت سیزدهم دو آیین‌نامه بورسیه تخصصی و تسهیل در جذب دانشجویان خارجی و همچنین ۱۵ آیین‌نامه و دستورالعمل در سال اول اجرای قانون به تصویب رسید، افزود: در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۲ آیین‌نامه برای توسعه دانش‌بنیان‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت، معدن و کشاورزی به تصویب رسید.
او از دستور کار دولت سیزدهم برای تصویب دو آیین‌نامه بورسیه تخصصی و تسهیل در جذب دانشجویان خارجی و همچنین تصویب راه‌اندازی «منطقه بین‌المللی نوآوری ایران» به منظور حمایت ویژه‌ از دانش‌بنیان‌ها در هیأت دولت خبر داد و افزود: هم اکنون حوزه هوش مصنوعی نیز به عنوان یکی از اولویت‌های راهبردی دولت سیزدهم مطرح است و بر همین اساس شورای ملی هوش مصنوعی تشکیل و کلیات سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شد.

همکاری ۲۲۴۲ متخصص ایرانی مقیم خارج با کشور
دهقانی فیروزآبادی نیز در این نشست خبری با اشاره به دستاوردهای تعاملات خارجی این معاونت، گفت: یکی از توفیقات رئیس‌جمهور شهید، همراه کردن معاونت علمی در سفرهای خارجی بود که این امر موجب شد تا صادرات شرکت‌ها از ۲۹۵ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به ۲.۵۱ صدم میلیارد دلار ارتقا طی ۳‌ سال برسد. معاون علمی رئیس‌جمهور ادامه داد: در کشور قریب به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان، ۲ هزار شرکت خلاق و ۳۹۰ هزار نفر در شرکت‌های دانش‌بنیان‌ مشغول به کار هستند که نسبت به سال ۱۴۰۰ از ۲۱۲ هزار نفر به ۳۹۰ هزار نفر افزایش یافته است.
وی با اشاره به فروش شرکت‌ها از ۲۲۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۶۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳، خاطرنشان کرد: تعریف پروژه‌های کلان از دیگر اثرگذاری‌ها در این محور است. طبق تأکیدات رئیس‌جمهور شهید، هر تجهیز، خدمت و کالایی که از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده و مورد استفاده دستگاه‌های دولتی قرار می‌گیرد، نباید از خارج وارد شود. این رویکرد منجر به تعریف پروژه‌های کلان بویژه در وزارت نفت شد. دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ تعداد 2 هزار و 242 متخصص دانش‌آموخته از ۲۰۰ دانشگاه برتر با کشور همکاری می‌کنند، افزود: هزار و 191 نفر هم تا سال ۱۴۰۱ در قالب‌های مختلف با کشور همکاری کردند.

هر یک و نیم روز یک دستاورد هسته‌ای
رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در تشریح اقدامات دولت‌ سیزدهم در حوزه هسته‌ای یادآور شد: ما در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۰ دستاورد را در حوزه‌های دانش، فناوری و صنعت ثبت کردیم. او با بیان اینکه در سازمان انرژی اتمی در هر یک و نیم روز یک دستاورد ثبت شده‌ است، به بخش سلامت اشاره کرد و افزود: در بخش سلامت، افزون بر رادیوداروهایی که تولید ‌شده است، امروز بالای ۶۵ محصول رادیودارویی مورد استفاده یک میلیون بیمار تولید می‌شود و ما ۲۲۰ مرکز پزشکی را پشتیانی می‌کنیم. در حالی که سال ۱۴۰۰ این مراکز پزشکی حدود ۱۹۰ مرکز پزشکی هسته‌ای بود. اسلامی همچنین درباره روند ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر گفت:  در سال ۱۴۰۰ به دلایلی در وضعیت رکود در روند ساخت این ۲ واحد بودیم اما امروز در همه زمینه‌ها در سایت بوشهر و در کارخانه‌های ایرانی طرف قرارداد اقلام در حال ساخت هستند و از امروز تا پنج سال دیگر واحد اول آماده می‌شود و طی هفت سال واحد دوم. نیروگاه‌های دیگر هم به این شکل و در همین بازه زمانی یک واحد از نیروگاه‌های کارون و از واحدهای دیگر هم یک واحد احتمالاً بتوانیم در مدار قرار دهیم.

جستجو
آرشیو تاریخی