بزرگ ترین تظاهرات ضد دولتی بعد از 7 اکتبر در تل آویو برگزار شد

کابینه نتانیاهو در لبه پرتگاه

نتانیاهو همچنین مخالفت خود با برپایی کشور فلسطین و توقف جنگ که آن را ضامن بقای حماس می‌داند، اعلام داشت. نخست‌وزیر اسرائیل با اغماض از آنچه بر کالبد رژیم می‌گذرد، بر تداوم خصمانه جنگ پافشاری دارد، چرا که خاتمه آن را در تضاد با بقای سیاسی خود می‌داند.

فائزه السادات یوسفی
خبرنگار

سرریز پیامدهای حملات و جنایات بی‌همتای رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه در سرزمین‌های اشغالی و در عرصه بین‌المللی تمامی ندارد و با هر گام نتانیاهو، تنش‌ها در جامعه صهیونیست‌ها به نقطه جوش خود نزدیک شده و به انزوای اشغالگران در نظام بین‌الملل نیز افزوده می‌شود.
متأثر از این وقایع، روز گذشته نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به جدالش با ایالات متحده بر سر ارسال سلاح با لحنی توصیه‌ای خطاب به کاخ سفید گفت: «ما از دوستان امریکایی‌مان در همه سطوح بارها خواستیم در ارسال محموله‌های سلاح تسریع کنند و معتقدم که موضوع سلاح‌های امریکایی در آینده نزدیک حل خواهد شد.» وی افزود: «من پس از ماه‌ها عدم تغییر وضعیت، تصمیم گرفتم این مسأله (تأخیر در ارسال تسلیحات امریکایی) را علناً مطرح کنم.»
نتانیاهو همچنین مخالفت خود با برپایی کشور فلسطین و توقف جنگ که آن را ضامن بقای حماس می‌داند، اعلام داشت. آنچه مسلم است، به‌رغم تسریع روند به رسمیت شناختن کشور فلسطین در جهان و فشارهای فزاینده داخلی و بین‌المللی، نخست‌وزیر اسرائیل با اغماض از آنچه بر کالبد رژیم می‌گذرد، بر تداوم خصمانه جنگ پافشاری دارد، چرا که خاتمه آن را در تضاد با بقای سیاسی خود می‌داند.
اما همین رفتار لجوجانه نتانیاهو، نارضایتی جامعه از سیاست و عملکرد‌های وی و به تبع آن شکاف‌های سیاسی سیر صعودی به خود گرفته تا آنجا که بسیاری از تئوریسین‌های عبری را وادار به اعلام خطر بقای رژیم صهیونیستی در ازای تداوم سیاست‌های نخست‌وزیر کرده است. بر پایه همین شرایط، روز گذشته پایگاه خبری عبری‌زبان «زمان یسرائیل» تأکید کرد که در 6 ماه نخست جنگ علیه غزه، 550 هزار شهرک‌نشین اشغالگر صهیونیست از ترس پا به فرار گذاشته و اراضی اشغالی فلسطین را ترک کرده‌اند.
علاوه بر آن، روز گذشته تظاهرات‌کنندگان اسرائیلی بزرگ‌ترین راهپیمایی اعتراضی خود را علیه دولت نتانیاهو از آغاز 7 اکتبر (جنگ غزه) برپا داشتند که با سرکوب پلیس مواجه شد. شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که پلیس به تظاهرات اسرائیلی‌ها علیه دولت در شهر تل‌آویو حمله کرده و 5 نفر از تظاهرات‌کنندگان را بازداشت کرده است. این شبکه همچنین از حمله پلیس به خبرنگار این شبکه در جریان این تظاهرات خبر داد. در تداوم تحرکات ضددولتی ‌روز گذشته رهبران جنبش اعتراضی فراخوانی را صادر کردند و در آن خواستار اعتصاب سراسری علیه کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل شدند. به گزارش روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، رهبران معترض در اراضی اشغالی در این فراخوان خواستار آغاز اعتصاب از هفتم ژوئیه (۱۷ تیر) تا زمان انحلال کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و سرنگونی کابینه نتانیاهو شده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی