صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی:

ارائه مستندات برای افزایش شهریه ضروری است

غزل رضایی ثانی
خبرنگار


به تازگی از سوی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی نرخ جدید شهریه مدارس غیردولتی متناسب با معیارهای هر مدرسه ابلاغ شد، این موضوع که مدارس با معیارهای غیرواقعی شهریه را افزایش دهند موجب نگرانی والدین شده است. در همین خصوص احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در گفت‌و‌گو با «ایران» در پاسخ به این سؤال که با توجه به ملاک‌هایی که برای تعیین شهریه در مدارس غیردولتی در نظر گرفته شده، والدین چطور می‌توانند بدانند مدرسه فرزندشان براساس چه معیارهایی شهریه را افزایش داده است؟ گفت: تعیین شاخص‌های افزایش شهریه برای مدارس، قطعاً با مستندات همراه خواهد بود، این‌گونه نیست که هر مدرسه‌ای هر میزان شهریه‌ای که باب دلش بود در سامانه مشارکت‌ها، درج کند.
وی در ادامه توضیح داد: الگوی شهریه مدارس غیردولتی مطابق با شاخص‌هایی که هر مدرسه غیردولتی می‌تواند داشته باشد، از قبل از سوی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی تدوین شده است. همچنین طبق ماده ۱۵ قانون مدارس غیردولتی همه چیز روشن شده است اما مدارس اگر شاخص‌هایی برای افزایش شهریه دارند، باید مستندات قابل اعتمادی به ما ارائه دهند. اگر معیاری مانند «کیفیت آموزشی» در مدارس غیردولتی که بابت آن شاخص از والدین هزینه گرفته‌اند، رعایت نشود، مدرسه دچار تخلف شده و این تخلف قابل پیگیری است. موضوع کیفیت آموزشی بسیار مهم است به گونه‌ای که فقط برای کیفیت آموزشی ۱۵۰ شاخص داریم.
معاون وزیر آموزش و پرورش در توضیح ساعت‌های مجاز برای فوق برنامه‌هایی که هر مدرسه غیردولتی تعیین کرده و مطابق آن شهریه را افزایش می‌دهد، گفت: ساعت‌هایی که یک مدرسه می‌تواند برای فوق برنامه‌های آموزشی داشته باشد از قبل به مدارس ابلاغ خواهد شد . مثلاً در مقطع ابتدایی شش ساعت درسی و شش ساعت هم غیردرسی برای فوق برنامه تدوین می‌شود. محمود‌زاده در واکنش به این پرسش که قبلاً افزایش شهریه به شکل درصدی اعلام می‌شد ولی اکنون یک بلاتکلیفی برای خانواده‌ها وجود دارد که در هنگام ثبت‌نام تا آخر سال تحصیلی دقیقاً چه مبلغی را باید به مدرسه پرداخت کنند تا در نیمه سال با هزینه‌های سنگین‌تری مواجه نشوند؟ گفت: ما شهریه اصلی را ابلاغ کردیم و این میزان در پنل مدرسه در سایت مشارکت‌ها وجود دارد بنابراین هیچ بلاتکلیفی وجود ندارد.

اعلام درصدی شهریه مدارس ناعادلانه است
وی تأکید کرد: این‌که چرا مانند سابق شهریه مدارس به شکل درصدی اعلام نمی‌شود به این خاطر است که عملکرد و شاخص‌های مدارس با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال یکی از شاخص‌های ما برای تعیین شهریه، «فضای مناسب مدرسه» است، نمی‌شود شهریه مدرسه‌ای که فضای بزرگ‌تر و با تجهیزات آزمایشگاهی دارد با مدرسه‌ای که کوچک بوده و هیچ فضای آزمایشگاهی ندارد یکسان باشد. به‌همین خاطر اعلام درصدی شهریه مدارس بی‌عدالتی است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی بیان کرد: اینکه مدارس مبلغی غیر از آنچه در پنل مدرسه قید شده از والدین دریافت کنند تخلف است. خانواده‌ها در جریان باشند که یک عدد برای شهریه ثابت و یک عدد برای فوق برنامه تدوین شده است. در کنار اینها، مباحثی مانند غذا، میان وعده، لباس فرم و سرویس ایاب و ذهاب به مدرسه مربوط نمی‌شود و هزینه اینها در هر مدرسه در انجمن اولیا و مربیان با توافق آنها انجام خواهد شد.
وی افزود: یک مورد دیگر این است که برخی از مدارس آموزشگاه محور است مانند اینکه در مدرسه دو زبان خارجی متفاوت ارائه می‌دهد در حالی که این رویکرد آموزشگاهی است نه مدرسه‌ای. خانواده‌ها تفکیک این موارد را انجام نمی‌دهند و بعد مدرسه‌ای که شهریه‌اش ۳۷ میلیون است با تهیه لباس فرم، غذا، کلاس‌های آموزشگاهی و… شهریه را افزایش می‌دهد که مورد انتظار خانواده‌ها نیست. اگر مدرسه‌ای این موارد را رعایت نکرد به ما اعلام کنند تا وضعیت مدرسه را بررسی کنیم. همچنین در همه استان‌ها برای ارزیابی وضعیت شهریه مدارس یک تیم ارزیاب وجود دارد تا استاندارد شهریه‌ها را بررسی کنند.
محمود‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا مدارس مجاز هستند فوق برنامه‌ها را در ساعت آموزشی بگذارند؟ گفت: فوق برنامه با کلاس آموزشگاهی متفاوت است، فوق برنامه یعنی زمانی که درس ریاضی دانش‌آموزان ضعیف است و مدرسه تصمیم می‌گیرد یک ساعت فوق برنامه برای تقویت درس ریاضی دانش‌آموزان داشته باشد اما کلاس‌هایی مانند زبان انگلیسی باید خارج از ساعت آموزشی مدرسه باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی