صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

صنعت خودرو در دولت شهید جمهور جان گرفت

رشد تولید و خروج از رکود خودروسازان

شهید ابراهیم رئیسی، در 1000 روز خدمت خود، به داد خریداران خودرو رسید و شرایطی را فراهم کرد که این بازار پراستراس و ملتهب، به بازاری امن و با کمترین حاشیه نزدیک شود.بر اساس آمار انجمن بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری، تولید خودرو در ایران طی فعالیت دولت آیت‌الله رئیسی در مجموع 34 درصد رشد کرده و از مرز تولید سالانه یک میلیون دستگاه گذشته است.

صعود در شاخص‌های جهانی
در دولت قبل صنعت خودروی ایران همچون بسیاری از بخش‌ها تسلیم فشار تحریم‌ها شده و بشدت کاهش و نزول تولید را تجربه کرده است. به طوری که ایران در سال آخر فعالیت دولت دوازدهم یعنی در سال 2020 تنها 881 هزار دستگاه خودرو تولید کرده بود. اما در سه سال فعالیت دولت آیت‌الله رئیسی تولید خودرو ایران به طور پیوسته روندی صعودی را طی کرده است. ایران در سال نخست فعالیت این دولت 894 هزار دستگاه خودرو، در سال دوم یک میلیون و 64 هزار دستگاه خودرو و در سال سوم نیز یک میلیون و 188 هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. بر این اساس در طی سه سال فعالیت این دولت و با وجود تداوم تحریم‌های غرب تولید خودرو ایران، 34 درصد برابر با 307 هزار دستگاه افزایش داشته است.با رشد تولید خودرو ایران جایگاه ایران در رده‌بندی جهانی نیز بهبود یافته و در حالی که ایران در سال 2020 در رتبه 18 جهان از نظر تولید خودرو قرار داشت در سال 2023 با دو پله صعود به عنوان شانزدهمین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان شناخته شده است.

احیای داخلی‌سازی
دولت گذشته با فرصت سوزی، به خریداران خودرو صدمه جدی وارد کرد و هنوز هم مردم در حال تاوان دادن هستند. در دولت دوازدهم و از سال 1397، ‌تولید خودرو بشدت نزولی شد و خودروسازان به خاطر تحریم‌ها نتوانستند به نیاز ‌متقاضیان خودرو پاسخ دهند. البته نمی‌توان علت کاهش حداقل 60 درصدی تولید خودرو و وجود 200 هزار خودروی ناقص در کف پارکینگ خودروسازان را تحریم دانست، دروغی بود که مدیران خودروسازی در آن دوره مطرح کردند. در این میان باید تأکید کرد که این صنعت در دولت گذشته بشدت ضعیف شد و مردم برای خرید یک دستگاه خودرو از خودروساز باید به طور متوسط یکسال و نیم صبر می‌کردند. اما دولت سیزدهم به تمام این موارد پایان داد. یکی از اتفاق‌های مهمی که در دولت سیزدهم پیگیری شد، ‌تحقق داخلی‌سازی و حرکت به سمت خودکفایی است.

تنوع محصولات خودرویی
یکی از مهم‌ترین رخدادها در دولت شهید رئیسی، ‌متنوع شدن سبد محصولات خودروسازان است. در دولت گذشته، صحبت از پراید و پژو 405 بود ولی اکنون می‌بینیم که سبد خودرویی شرکت‌های خودروساز و مونتاژ کار بشدت افزایش یافته است و مردم دیگر انتخاب محدود و اجباری ندارند. هر کس که تمایل داشته باشد، ‌می تواند خودرویی غیر از ایران خودرو و سایپا خریداری کند. در دولت روحانی مونتاژکاران خودرو، فقط اسم مجموعه خود را یدک می‌کشیدند و عرضه محصولاتشان محدود بود اما در دولت سیزدهم با هدف رقابت و بهبود خودروهای وطنی، واردات خودروهای کارکرده و دست دوم آزاد شد. همچنین تنوع خودرو توسط مونتاژکاران خودرو افزایش یافت و شرکت‌های خودروساز هم متوجه شدند برای آنکه درجا نزنند، ‌باید سبد عرضه محصولات خود را تنوع ببخشند و اکنون می‌بینیم که مردم برای خرید خودرو، حق انتخاب دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی