صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

در دولت سیزدهم سالانه 5/8 میلیارد دلار قرارداد نفتی منعقد شده است

امضای 2 میلیارد دلار قرارداد جدیدنفتی با 4 شرکت داخلی

امضای چهار قرارداد نفتی به ارزش ۲ میلیارد دلار بین شرکت ملی نفت ایران و چهار شرکت نفتی داخلی، با هدف توسعه و بهره‌برداری از ۲ میدان نفتی برای افزایش برداشت نفت و خرید خدمات فرآورش نفت خام. قراردادی که گفته می‌شود عایدی آن در محدوده ۱۷ میلیارد دلار خواهد بود.

امضای چهار قرارداد نفتی به ارزش ۲ میلیارد دلار بین شرکت ملی نفت ایران و چهار شرکت نفتی داخلی، با هدف توسعه و بهره‌برداری از ۲ میدان نفتی برای افزایش برداشت نفت و خرید خدمات فرآورش نفت خام.
قراردادی که گفته می‌شود عایدی آن در محدوده ۱۷ میلیارد دلار خواهد بود.
این قراردادها شامل قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری میدان چنگوله و بندکرخه و خرید خدمات فرآورش نفت خام با استفاده از تأسیسات سریع احداث کارخانه‌ای
(Skid Mounted) است.
میدان مشترک نفتی چنگوله در بلوک اناران منطقه چین‌خورده زاگرس، حوضه رسوبی فارس، در استان ایلام در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر مهران و ۵ کیلومتری شمال مرز ایران و عراق واقع شده و این میادین دارای حدود ۴۸۰۰ میلیون بشکه نفت خام درجا است. مدت این قرارداد ۲۰ سال بوده و در طول دوره قرارداد به میزان تولید برآوردی تجمعی حدود ۲۲۸ میلیون بشکه نفت خام از این میدان مشترک تولید خواهد شد.
میدان نفتی بند کرخه نیز، در استان خوزستان و در ۲۰ کیلومتری شهر اهواز قرار دارد و این میدان با میادین اهواز، مشتاق، آب تیمور و سوسنگرد همجوار است. این میدان دارای حجم نفت درجا در حدود ۹۸۰ میلیون بشکه است. ارزش قرارداد توسعه میدان بند کرخه ۴۳۵ میلیون دلار و عواید حاصل از آن ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خواهد بود.
در راستای برنامه و سیاست‌های کلان کشور و اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه و تولید حداکثری از میادین نفتی، پس از مذاکرات فنی، قراردادی و مالی فشرده، قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری میدان نفتی بند کرخه با شرکت توسعه نفت و گاز مپنا نهایی و امضا شد که مدت این قرارداد ۱۵ سال بوده و در طول دوره قرارداد به میزان تولید برآوردی تجمعی حدود ۵۶.۶ میلیون بشکه نفت خام تولید خواهد شد.

تعریف و اجرای ۱۳۰ میلیارد دلار پروژه نفتی در دولت سیزدهم
وزیرنفت، در آیین امضای قراردادهای طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های چنگوله و بندکرخه و خرید خدمات فرآورش نفت خام با سرمایه‌گذاری حدود ۲ میلیارد دلار با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم ۳۰۰ پروژه با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیارد دلار تعریف و بخشی از آن نیز تکمیل شده است، گفت: در این سه سال عمر دولت مردمی، ۱۵۳ پروژه نفتی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید.
جواد اوجی تأکید کرد: در دولت سیزدهم ۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی با شرکت‌های بزرگ روس امضا شد که ۲۵۰ هزار بشکه افزایش ظرفیت تولید نفت از محل امضای این قراردادها بوده است. وی، با اشاره به اینکه در این سه سال دولت مردمی ۱۵۳ پروژه نفتی حدود ۳۴ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید، گفت: اغلب این پروژه‌ها، پروژه‌های مغفول‌مانده از گذشته، مانند فاز ۱۱ پارس جنوبی بود که ۲۰ سال قرارداد برای توسعه آن رد و بدل می‌شد و در دولت سیزدهم آغاز شد و به بهره‌برداری رسید. اوجی با اشاره به کارنامه موفق وزارت نفت در دولت سیزدهم گفت: در این دولت روزانه بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز ایران افزوده شد، همچنین با بهره‌برداری پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، ظرفیت فرآورش نفت خام نیز ۵۵ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت. تولید محصولات پتروشیمی نیز ۱۰ میلیون تن بیشتر شده است.
 
هدفگذاری درآمد ۱۷ میلیارد دلاری
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز با اشاره به اینکه چهار قرارداد نفتی به ارزش ۲ میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت تولید و فرآورش نفت امضا شد، گفت: با اجرای این طرح‌ها، ۱۷ میلیارد دلار درآمد برای کشور هدفگذاری شده است. محسن خجسته‌مهر در آیین امضای قراردادهای طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های چنگوله و بند کرخه و خرید خدمات فرآورش نفت خام با سرمایه‌گذاری حدود ۲ میلیارد دلار، با تأکید بر اینکه در ۲ سال و نیم عمر دولت سیزدهم ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار قرارداد قطعی در صنعت نفت امضا شد، ادامه داد: ۸۰ درصد این قراردادها مربوط به توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی است.
خجسته‌مهر با اشاره به اینکه در این دولت سالانه بیش از ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار قرارداد امضا شده است، گفت: این در حالی است که در دولت پیشین به‌طور میانگین سالانه یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار قرارداد نفتی امضا شده بود. این اعداد نشان می‌دهد در دولت سیزدهم سالانه ۶ برابر هشت سال گذشته قرارداد نفتی امضا شده که نشان‌دهنده اراده و سیاست دولت و درک دقیق آیت‌الله رئیسی است.

جستجو
آرشیو تاریخی