صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

هنرمندی شهید رئیسی در هماهنگی و هم‌افزایی میدان و دیپلماسی رقم زد

تحمیل شکست‌های پیاپی به منافقین و رژیم صهیونیستی

زمانی که شهید حسین امیرعبداللهیان تنها پنج روز پس از انتخابش به عنوان وزیر امور خارجه، در اجلاس بغداد حاضر شد و در هنگام عکس یادگاری پایان مراسم، جای خود را که پشت رئیس جمهور فرانسه بود، تغییر داد و به صف اول آمد، کمتر کسی فکر می‌کرد که این رفتار مقتدرانه، سرآغازی بر تلاش‌هایی باشد که قرار بود گفتمان عزتمندانه را به دستگاه دیپلماسی ایران بازگرداند. رفتار وزیر امور خارجه دولت سیزدهم نشان از آن داشت که عزم دولت آیت‌الله رئیسی در تغییر «دیپلماسی التماسی» به «گفتمان اقتدار و عزت» و خروج ایران از انزوا به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

3  سال ناکامی ضدانقلاب
3  سال اخیر را می‌توان سال‌های اقتدارآفرینی جمهوری اسلامی ایران بخصوص در مقابله با دشمنان خارجی و گروه‌های اپوزیسیون نامید. در خرداد ماه 1402 و چند روز پس از تماس تلفنی مکرون با آیت‌الله‌رئیسی که حاکی از کنار گذاشتن جریان اپوزیسیون ایران از سوی فرانسه بود، دولت فرانسه از برگزاری نشست سازمان تروریستی منافقین در پاریس جلوگیری کرد و همزمان پلیس آلبانی نیز با عملیات علیه مقر منافقین در تیرانا، چند نفر از تروریست‌ها را بازداشت کرد. چند روز پس از این عملیات، ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی در گفت‌و‌گو با روزنامه اشپیگل آلمان اعلام کرد: گروهک تروریستی منافقین اگر سودای جنگ و رویارویی با ایران را دارد، باید خاک آلبانی را ترک کند.
این اقدامات درحالی اتفاق افتاد که چند روز پیش‌تر، در پی انجام مبادله با دولت بلژیک، اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی پس از 5 سال اسارت آزاد شد و به کشور بازگشت. اسدی در تیرماه 97 با اتهام واهی تلاش برای بمب‌گذاری در نشست گروهک تروریستی منافقین بازداشت و به صورت غیرقانونی دادگاهی شد.
در راستای ناکام‌گذاشتن اپوزیسیون، کار اصلی یعنی مقابله با تأمین‌کنندگان ناامنی علیه مردم ایران نیز به صورت موازی و همزمان در دستور کار قرار داشت که بزرگترین نمود تاریخی آن را باید عملیات وعده صادق دانست. عملیاتی که در هماهنگی کامل دیپلماسی و میدان تحقق یافت و بنابر اظهارات سرلشکر سلامی فرمانده سپاه پاسداران، با شجاعت شهید رئیسی انجام پذیر شد. در ادامه این رویکرد مقتدرانه و در خرداد 1403، بیش از خردادماه سال قبل برای اپوزیسیون سخت گذشت. در کنار صدور رأی دادگاه کانادایی در ارتباط با پرونده هواپیمای اوکراینی که شرکت هواپیمایی اوکراین را مقصر بروز حادثه دی ماه 98 دانست و موجب عصبانیت اپوزیسیون شد، پلیس فرانسه نیز با حمله به مقر منافقین در پاریس و بازداشت چند نفر از آنها، نشان داد که سیاست‌های خود در قبال این گروهک تروریستی را تغییر داده است.

تیر خلاص به ضدانقلاب
چند روز پس از حمله پلیس فرانسه، حمید نوری شهروند ایرانی که به دلیل توطئه منافقین 5 سال گذشته را در سلول انفرادی سوئدی‌ها گذرانده بود، آزاد شد و به کشور بازگشت. طبق اظهارات کاظم غریب‌آبادی و البته فرزند حمید نوری، آزادی این شهروند ایرانی مرهون تلاش‌های قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه بخصوص شهید حسین امیرعبداللهیان و شهید رئیسی بود. حمید نوری نیز در بدو ورود به کشور، به این موضوع اشاره کرد.
آشفتگی دیوانه‌وار اپوزیسیون
با آزادی حمید نوری از اسارت و بازگشت او به کشور، جریان اپوزیسیون در آشفتگی دیوانه‌واری به سر می‌برد. رضا پهلوی و جمعی از روزنامه‌نگاران وابسته یا متمایل به جریان ضدانقلاب، از جمله چهره‌هایی بودند که نتوانستند عصبانیت خود را از پیروزی و شکست فاحش منافقین پنهان کنند و جالب آنکه در واکنش به این اتفاق، زبان به تخریب دولت‌های غربی گشودند. بویژه آنکه تأکید داشتند که دولت‌های غربی نمی‌توانند از اقتدارآفرینی ایران جلوگیری کنند و در برابر جمهوری اسلامی ضعیف‌اند.
با توجه به اینکه مهم‌ترین هدف منافقین و دیگر گروه‌های اپوزیسیون از اتهام‌زنی به حمید نوری، اثبات داستان ساختگی تحت عنوان کشتار سال 67 بود، با آزادی حمید نوری، این سناریوی ضدایرانی خدشه‌دار شد و به همین دلیل نیز در روزهای اخیر شاهد عصبانیت، سرخوردگی و ناامیدی اپوزیسیون بوده‌ایم.

گفتمانی که تثبیت شد
از حمله آلبانی به مقر منافقین و تغییر سیاست‌های فرانسه در قبال این گروه گرفته تا انجام عملیات بی‌سابقه علیه سرزمین‌های اشغالی و آزادی اسدالله اسدی و حمید نوری، برخاسته از دیپلماسی عزتمندانه‌ای بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت. اقداماتی که در راستای تولید قدرت و اقتدار انجام شد و نشان داد که کشورهای دنیا و البته اپوزیسیون، تنها زبان قدرت را می‌فهمند. به عبارتی ساده‌تر، گفتمان عزت و اقتدار، برندی بود که دولت شهید رئیسی آن را به عنوان رکن مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تثبیت کرد. چه آنکه مهشید حسینی خبرنگار بی‌بی‌سی نیز در واکنش به آزادی حمید نوری نوشت: تنها در دو سال گذشته، جمهوری اسلامی توانست اسدالله اسدی، حمید نوری و همچنین ۶ میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی را آزاد کند و ۵۳۰ میلیون دلار پول تانک‌های چیفتن را بگیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی