چرا عملیات تروریستی علیه جریان مقاومت نتیجه نمی‌دهد؟

ترور، تیغ زنگ زده اسرائیل در برابر حزب الله

فائزه السادات یوسفی
خبرنگار


رژیم صهیونیستی در حالی به موتور ترور خود در لبنان سرعت بخشیده که چندی پس از عملیات طوفان الاقصی و ورود حزب‌الله به عنوان بازوی بازدارنده در شمال سرزمین‌های اشغالی، بر حمله مستقیم به خاک لبنان تأکید داشته و در سوی مقابل نیز حزب‌الله به موازات تشدید حملات رژیم صهیونیستی در غزه، به حملات خود چه در بعد تسلیحاتی و حساسیت اهداف و چه در بعد جغرافیایی عمق بخشیده است.
پرواضح است که ترورها بیش از آنکه توصیف اقدامات رژیم صهیونیستی در قبال لبنان باشد، به تنها راهکار اشغالگران و در برگیرنده تمام آنچه می‌توان کرد در برابر حزب‌الله لبنان مبدل شده است. در خلأ نبود استراتژی و هراس از بازکردن جبهه رویارویی با حزب الله، ترورها می‌تواند به عنوان دستاویزی در مقایسه با ضربات حزب‌الله به شمال سرزمین‌های اشغالی تلقی شود و خوراکی برای مقامات رژیم صهیونیستی در مقابل انتقادات و تقاضاهای داخلی سرزمین‌های اشغالی فراهم آورد. لذا اکنون رژیم تلاش مضاعفی را برای پیگیری این راهکار انجام داده و آنچه این روزها شاهد هستیم هم در این راستا قرار دارد. پس از ترور شهید حاج ابوطالب، از فرماندهان بلندمرتبه حزب‌الله روز گذشته نیز منابع صهیونیستی مدعی ترور یکی دیگر از شخصیت‌های تراز حزب‌الله با حملات پهپادی شدند. اما پس از چندی که تصاویر و گزارش‌های موجود از حمله منتشر شد و خلاف ادعاهای صورت گرفته را ثابت کرد، رادیو ارتش اسرائیل در موضعی متناقض بیان داشت که حمله صورت گرفته ترور فرماندهان نبوده، بلکه حمله به یک مقر حزب‌الله بوده است. سازمان امداد لبنان اعلام کرد که در اثر حمله اشغالگران به ساختمانی در شهر جناتا در جنوب لبنان یک زن شهید و 20 غیرنظامی زخمی شدند.

فشارهای چندگانه به رژیم صهیونیستی
حزب‌الله از ابتدای حملات خود در حمایت از مقاومت فلسطین و مردم غزه به شمال سرزمین‌های اشغالی ضربات کلیدی امنیتی، اقتصادی و نظامی برای اشغالگران حادث کرده و همچنین قابلیت‌های بسیاری را نیز برای تداوم و تشدید حملات علیه مواضع صهیونیستی دارد که بخشی از آنها با وجود سانسورهای مقامات صهیونیستی، منتشر شده است. روز گذشته تحلیلگران عبری اعلام کردند که حزب‌الله قادر به از کار انداختن دست‌کم ۵۰ درصد از سامانه گنبد آهنین در یک «ضربه اولیه» است. تحلیل زیرساخت‌ها در شمال سرزمین‌های اشغالی همراه با عدم بازگشت شهرک نشینان آواره و تحمیل هزینه‌های بسیار بر رژیم صهیونیستی، مؤید ضربات حزب‌الله است. فارغ از توانایی‌های بالقوه حزب‌الله اما از عوامل کلیدی هراس رژیم صهیونیستی برای شروع جنگ فراگیر که در اظهارات مقامات رژیم موجود است، پیوستن دیگر گروه‌های مقاومت به نبرد مستقیم با لبنان بوده است.
نمودی از ضعف رژیم صهیونیستی
در برابر حزب الله
رژیم صهیونیستی چندی پس از حملات کارساز حزب‌الله به شمال سرزمین‌های اشغالی و جدی شدن تهدیداتش تا به امروز، بارها لبنان را به جنگی فراگیر و مستقیم تهدید کرده است.
در همان اوان و حدود یک ماه پس از طوفان الاقصی، «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جریان بازدید از شهرک «الجلیل» در نزدیکی مرز لبنان و در جمع نظامیان این رژیم مدعی شد که حزب‌الله در حال ارتکاب اشتباه است و تهدید کرد که لبنان را در وضعیت مشابه غزه قرار می‌دهد.
اما این تهدیدات تا کنون نه تنها عملی نشده بلکه همچنان در حد لفاظی باقی مانده و از سوی دیگر به کارگیری مشی ترور هم بخوبی عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از این تهدیدات را اثبات کرده است. به معنایی «ترور» امروزه تنها به عنوان جایگزینی برای «جنگ» در اتاق جنگ رژیم طراحی می‌شود.
در مجموع، این دست اقدامات رژیم صهیونیستی نه تنها نتوانسته موجب بازدارندگی حزب‌الله گردد که اراده مقاومت اسلامی لبنان را برای رویارویی بیشتر با اشغالگران مضاعف کرده است.
حزب‌الله بارها در مقابل ترورهای صورت گرفته، به عملیات‌های خود شدت بخشیده و لذا هراس بیشتری را برای ساکنین و ارتش رژیم صهیونیستی ایجاد کرده و در نهایت تصمیمات را برای کابینه جنگ غرقِ در شکاف و چند دستگی و ملول از مبارزات در 7 جبهه پیچیده‌تر کرده که نمود آن اجرایی نشدن جنگ فراگیر با لبنان است.

جستجو
آرشیو تاریخی