با برگزاری میزگردهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آغاز شد

وزن‌کشی نامزد‌ها روی ترازوی میزگردهای تخصصی

سعید جلیلی در برنامه میزگرد سیاسی مطرح کرد:
اولویتم تعامل با کشورهای همسایه است

سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دیروز به مدت ۹۰ دقیقه میهمان برنامه میزگرد شبکه سه سیما بود تا ضمن پاسخگویی به سؤالات کارشناسان حاضر در برنامه، محورها و برنامه‌های خود در حوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی را تشریح کند. گفتنی است که مهدی صفری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه و محسن کریمی، معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی همراهان جلیلی در میزگرد سیاسی بودند.  مهم‌ترین بخش‌های صحبت‌های جلیلی در میزگرد سیاسی به شرح زیر است:
 
   در صحنه روابط بین‌الملل فرصت‌ها بسیار بیش‌تر از تهدیدهاست. عرصه میدان عرصه واقعی است نه رمانتیک. باید واقعیت‌ها را ببینیم. باید ببینیم با ۲۰۰ کشور دنیا چه نقاط مشترکی داریم، از این نقاط فرصت‌ها را بسازیم.
 شعار انتخاباتی نباید فقط عبارت‌پردازی باشد بلکه باید خلاصه‌ای از برنامه کاری نامزد برای دوران ریاست‌جمهوری باشد.
  در وعده صادق، ایران در دفاع از حق و امنیت خود عملیاتی انجام داد و موفق شد. الان آنها می‌گویند دیگر نفوذ ندارند و ایران می‌تواند نقش‌آفرین و تعیین‌کننده باشد. ما باید از این شرایط استفاده کنیم و آن را نقد کنیم.
  هر فرصتی فراهم شود در شرق یا غرب در شمال یا جنوب باید بهترین استفاده را از نقاط اشتراک و تعامل برد تا به جهش ایران بینجامد.
  سیاست خارجی براساس تعداد سفر و ملاقات نیست، بلکه نتیجه کار مهم است. چه در کاهش تهدید و چه در استفاده حداکثری از فرصت‌ها.
  می‌گفتند کاری کنیم که هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد هم اقتصاد، نتیجه‌اش این شد که دلار ۲۵۰۰ تومانی که تحویل گرفتند به ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان رسید.
  لازمه قدرت اقتصادی، روابط گسترده و تعامل سازنده با جهان است و لازمه آن این است که معطل انتخاب فلان فرد در گوشه‌ای از جهان یا اراده دو سه کشور نشویم.
  کاهش قدرت امریکا خود به خود اتفاق نیفتاد بلکه روی آن کار شد که امروز بلینکن می‌گوید ایران راه‌ها را یاد گرفته و اجازه نمی‌دهد مانع فروش نفتش شویم.

 لازم به ذکر است که سعید جلیلی پنجشنبه هفته قبل نیز با سفر به استان‌های قم و اراک، در جمع هوادارانش حاضر شد. همچنین در جریان سفر به قم، او با آیت‌الله نوری همدانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

 

قالیباف در میزگرد فرهنگی:
زن و خانواده مهمترین اولویت در حوزه فرهنگ است

محمدباقر قالیباف عصر پنجشنبه -۲۴ خردادماه- با حضور در برنامه تلویزیونی «میزگرد فرهنگی»، موضوع فرهنگ را از موضوعات مهم و اساسی هر جامعه دانست و تأکید کرد: بدون پرداختن به اولویت‌های فرهنگی نمی­ توان به پیشرفت رسید و بدون فرهنگ نمی‌توان کارها را به سرانجام رساند. قالیباف در این برنامه در کنار صدیقه حجازی و مصطفی غفاری به عنوان مشاوران فرهنگی خود حضور یافت و به سؤالات کارشناسان فرهنگی پاسخ داد.  بخش‌های مهم اظهارات محمدباقر قالیباف در برنامه «میزگرد فرهنگی» را در ادامه می‌خوانید:

  بر این باور هستیم که موضوع زن و خانواده مهمترین اولویت در حوزه فرهنگ است.
  نمایندگی افکار عمومی در جهت نظارت و پیشرفت و نشاط جامعه، حل مشکلات جامعه و شنیدن حرف مردم از جمله وظایف رسانه است که باید در این بخش آزادانه عمل کرد.
  در دوران حضورم در مجلس هیچ‌گاه به صورت فردی یا مجموعه خودم در بخش‌هایی که ممکن است خبرنگاری قانون را رعایت نکرده باشد و فراتر از قانون عمل کرده باشد، اقدامی نکردم. همین خبرنگارانی که اخیراً بازداشت و محکوم شدند، این احکام در دادگاه اولیه، در دادگاه ثانویه و حتی در دیوان عدالت اداری مطرح شده و شاکی آنها همه خصوصی هستند.
  درحوزه فضای مجازی باید حضور قدرتمندانه و مؤثر همراه با حکمرانی داشته باشیم. در غیر این صورت ولنگاری صورت می‌گیرد و هر جایی از دنیا حکمرانی در فضای مجازی وجود دارد. محدویت در فضای مجازی حتماً وجود خواهد داشت.
  هر بار نخبگان و مردم را حذف کردیم، همه چیز را از دست دادیم و به ناکجاآباد رفتیم. باید به منزلت نخبگان و اندیشمندان توجه شود و وقتی از استادی استفاده نشود، او سرخورده می‌شود و سبب مهاجرت وی خواهد شد. نخبگان، مشکل را تبدیل به مسأله می‌کنند. در دولت چهاردهم و در دولت خدمت و پیشرفت اساس ما در بهره‌وری توجه به علم و مدیر قوی است.
  مدیر قوی و ثبات مدیریت بسیار مهم است، در دولت چهاردهم مدیر قوی و با ثبات را می‌آوریم.

محمد‌باقر قالیباف روز پنجشنبه هم در نشست با مسئولان ستادهای استانی حضور یافت و با بیان اینکه ما در جبهه سیاسی باید با وحدت حرکت کنیم و کار را پیش ببریم، گفت: رئیس جمهور شوم، حامیان خود را شرمنده نمی‌کنم. وی تصریح کرد: ما این وحدت و همدلی را صرفاً تا هشتم تیر ماه نمی‌خواهیم، اگر من توفیق خدمت پیدا کنم قطعاً بعد از روز انتخابات، آغوش را بازتر و همگرایی را بیشتر می‌کنم تا با استفاده از همه ظرفیت‌ها کارها را انجام دهیم.

 

پزشکیان در میزگرد اقتصادی:
باید به نظر کارشناسان رجوع کرد

مهم‌ترین برنامه تبلیغاتی مسعود پزشکیان طی روزهای پنجشنبه و جمعه، حضور در برنامه «میزگرد اقتصادی» بود. احمد میدری و حسین عبده تبریزی، به عنوان نمایندگان اقتصادی پزشکیان او را همراهی کردند. در کنار آن، دیدارهای سیاسی مهم‌ترین کار تبلیغاتی پزشکیان بود. دیدار با سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات که اعلام کرد به این نامزد رأی می‌دهد، دیدار محمدجواد ظریف و دیدار چهره‌های ارشد اعتدال و توسعه، حزب حامی روحانی از جمله این برنامه‌هاست. اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی هم از پزشکیان اعلام حمایت کرد. پزشکیان در برنامه میزگرد اقتصادی که بنا بود دیدگاه‌های نامزدها درباره مسائل اقتصادی طرح شود، عمدتاً یک پاسخ داد: رجوع به نظر کارشناسان. برخی از مهم‌ترین اظهارات پزشکیان در میزگرد اقتصادی از این قرار است:

  20 میلیارد دلار ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی فروخته و ۵۰ میلیارد دلار ارز به نرخ زیر ۴۰ هزار تومان توزیع شد. نزدیک به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رانت به عده‌ای داده‌ایم.
  اگر جلوی تورم گرفته نشود با مشکل زیادی مواجه خواهیم شد. این گرانی و مشکلات کمر مردم را خرد کرده است.
  قرار بود دولت‌ها ما را به اهداف سند چشم‌انداز برسانند. چرا نرسیدیم؟ چون الزامات را رعایت نکردیم. یک عده به اسم کارشناس در سیستم هستند و کارشناس نیستند.
  اگر می‌خواهیم مشکل حل شود در مقررات، اجرا، نظارت، ارتباط بین‌المللی و سرمایه‌گذاری‌ها باید رفتار و نگاه‌مان را عوض کنیم. باید سراغ کارشناسان برویم، نه هم‌حزبی‌های خودمان.
  اقتصاد دیجیتال برای رشد در ایران قابل توجه است. این ظرفیت می‌تواند در شرایط تحریم راهگشا باشد. اما ما با فیلترینگ بستر مهاجرت را در استعدادها مهیا کردیم. یعنی اجازه دادیم مغزها بروند.
  اگر قانونی می‌نویسیم باید به آن عمل شود و اگر کسی عمل نکرد باید یقه آن آدم را بگیریم. این آدم‌ها می‌آیند و پاسخگو نیستند و مردم را فراری می‌دهند و ضد انقلاب می‌کنند، بعد فوق‌العاده مدیریت می‌گیرند.
  من توهم تخصص ندارم. ما نمی‌توانیم بدون سرمایه‌گذاری خارجی و بدون پولی که بتواند آن را جبران کند، بی‌توجه به آنها بیاییم جراحی کنیم و یک عده را از زندگی ساقط کنیم.

 گفتنی است مسعود پزشکیان در واکنش به حمایت او از گروه‌های تجزیه‌طلب اعلام کرد: به هر ایده‌ای که یکپارچگی سرزمینی ایران را خدشه‌دار کند، باور ندارم. در دولت من ضمن تأکید بر یکپارچگی سرزمینی و سیاسی، به تنوع فرهنگی در ایران احترام گذاشته خواهد شد.

 

قاضی‌زاده هاشمی در «گفت‌وگوی ویژه خبری»:
تورم را تک‌رقمی می‌کنیم

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه با حضور در گفت‌و‌گوی ویژه شبکه خبر ضمن تشریح برنامه‌های دولت احتمالی‌اش که نام «دولت خانواده» بر آن نهاده است، گفت: دولت خانواده تعهد می‌کند نرخ تورم را تک‌رقمی کند و لازمه آن انضباط‌بخشی عملیات‌های مالی دولت است. اهم اظهارات این کاندیدای ریاست جمهوری بدین شرح است:

  برنامه دولت خانواده در راستای تحقق دستورهای برنامه هفتم خواهد بود.
  بسیاری از اصلاحات دارای اولویت، زیرساخت‌هایش در برنامه هفتم پیش‌بینی شده است. البته این برنامه نیز به یک سری اصلاحات نیاز دارد. مثلاً کیفیت اینترنت و صندوق‌های بازنشستگی هدفگذاری دقیق نداشته است. با لایحه‌ای دوفوریتی دولت آینده باید این امر را اصلاح کند.
  منابع دولت باید برای سرمایه‌گذاری خارجی و خصوصی جذابیت داشته باشد و محیط کسب‌و‌کار برای مردم و بخش خصوصی بهبود بخشیده شود.
  کنترل تورم انجام‌شدنی و قطعی است. این فقط نظر کارشناسان داخل و قشر خاصی نیست بلکه کارشناسان خارجی نیز بر همین موضوع تأکید دارند. دولت خانواده تورم را تک‌رقمی خواهد کرد. در درجه اول مخارج دولت باید کنترل شود و نقدینگی کشور از طریق کنترل بانک‌ها انجام شود.
  بازارهای غیررسمی ارز باید به رسمیت شناخته شود و کشف قیمت باید به شکل توافقی اتفاق بیفتد. ارز شناور مدیریت شده لازم است عملی شود و نباید سرکوب صوری قیمت با شوک درمانی اتفاق بیفتد.
  لازم است تا رژیمی یکپارچه بر پایه مالیات و یارانه برای خانواده‌های ایرانی شکل گیرد. نباید تولیدکننده را با مالیات‌های ممیز محور آزار بدهیم. بلکه باید نظام کاملاً هوشمند جایگزین این مدل شود.
  جمعیت ساحلی کشور باید سه برابر شود. باید اراضی کشور در ساحل‌ها آزادسازی شود.
  غیر از یارانه‌ای که به مردم می‌دهیم، باید دارایی‌های آنان را به خودشان برگردانیم. شرکت‌های بزرگ باید حق مردم را به آنان بدهد.
  منابع گسترده نفت‌و‌گاز برای تولید ثروت، ارزش افزوده و افزایش اشتغال مصرف شود. برای هر خانواده بسته انرژی در نظر گرفته می‌شود و علاوه بر رایانه این موضوع نیز به خانواده‌ها اختصاص داده می‌شود.
  در دولت خانواده کارها را به مردم واگذار می‌کنیم. بر خانواده و اقتصاد آن متمرکز خواهیم شد تا خانواده‌ها با عزت زندگی کنند. این سیاستگذاری‌ها در دولت شهید رئیسی انجام شده و این موارد را ادامه خواهیم داد.

 

زاکانی در برنامه «با مردم»:
تهیه مسکن نباید برای کسی رؤیا باشد

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه تلویزیونی «با مردم» به تشریح رویکرد خود در اداره دولت و مسائلی که در اولویت قرار خواهد داد، پرداخت. او که در جریان سفر روز پنجشنبه‌اش به شهر قم نیز  استمرار راه شهید رئیسی و گره‌گشایی از سفره مردم را مورد تأکید قرار داده بود؛ در گفت‌وگو با مردم گفت: راه آیت‌الله رئیسی را باید تکمیل کرد و ابعاد تحول و پیشرفت را بر مبنای دانش توسعه داد. اهم دیدگاه‌هایی که زاکانی در دومین برنامه تبلیغات تلویزیونی خود مطرح کرد، به قرار زیر است:

  نامزد ریاست جمهوری باید اعلام کند چگونه می‌خواهد گره‌های معیشتی را باز کند و به سمت پیشرفت در ابعاد مختلف برود. باید بگوید که با اژدهای هفت سر فساد چه می‌تواند بکند؟ با خان‌ها و خانچه‌ها که اقتصاد در سایه را شکل داده‌اند می‌خواهد چه کند.
  فرهنگ، اولویت قطعی است و اقتصاد فوریت دارد. این دو با یکدیگر هم‌سنخ هستند. رشد دانش که از وجوه فرهنگی است، این امکان را می‌دهد که در کنار کار و سرمایه تا ۷۰ درصد رشد را در اقتصاد خودمان تجربه کنیم.
  ایده دولت اسبق این بود که تهران را باید گران کرد تا ترافیک و آلودگی هوا حل شود؛ گران کردند اما کل کشور هم گران شد. این ظلم است که ۵۵ درصد هزینه در سبد خانواده برای مسکن خرج شود. تهیه مسکن نباید برای کسی رؤیا باشد.
  معتقدم با دادن تسهیلات مشکل مسکن را خود مردم حل می‌کنند. همچنین با رونق ساخت و ساز عمده نقدینگی سرگردان کشور به سمت مسکن می‌رود و مشکل اشتغال حل می‌شود.
  کشور ما نیازمند یک پوست‌اندازی و تحول بزرگ است. می‌توان مشکلات را پشت سر گذاشت و تبدیل به یک فرصت کرد. هیچ راه میانبر دیگری نداریم و راه درست‌مان احترام به دانشگاه، حوزه و اساتید فضلا و دانشجویان و طلاب است و اساساً دانش و علم در کشور ما باید در رتبه اساسی قرار بگیرد.
  به تازگی هزار دستگاه خودروی برقی وارد پلاک‌گذاری شد و در چرخه خدمت قرار گرفت البته این هزار دستگاه باید تبدیل به ۵۵ هزار دستگاه شود و عمده‌ آن امسال انجام خواهد شد. چرا نباید مردم ما رفاه و آسایش داشته باشند؟
   اینجا که برنامه را ضبط می‌کنیم (فرحزاد) یک روزی ۹۰۰ معتاد متجاهر بودند که دهه‌ها نمی‌توانستند آنها را از اینجا خارج کنند و مردم پنجره‌ها را پوشانده بودند تا منظره را نبینند. با همت دولت شهید رئیسی و شهرداری اینجا به تفرجگاهی برای مردم تبدیل شد. لذا می‌توان تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد.
  می‌توان به طبیعت احترام گذاشت و زمینه ایجاد و توسعه فضاهای سبز و درختکاری را فراهم کرد. در همین
۳۳ ماهه اخیر، بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ هکتار فضای سبز پیرامون شهر و داخل شهر ایجاد کردیم.

 

پورمحمدی در میزگرد سیاسی:
سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است

برنامه میزگرد سیاسی شبکه سه سیما، شامگاه پنجشنبه 24 خرداد میزبان حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم و حجت‌الله ایوبی و مصطفی ابطحی به‌عنوان همراهانش بود تا با حضور در این برنامه، به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود در حوزه سیاست داخلی و البته سیاست خارجی بپردازند. بخش‌های مهم اظهارات مصطفی پورمحمدی در برنامه «میزگرد سیاسی» را در ادامه می‌خوانید:

  بحث دیپلماسی برای هر جامعه‌ای مهم است و برای ما بیشتر اهمیت دارد. سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است و جامعه‌ای می‌تواند در فراسوی مرز‌ها موفق باشد که امنیت خود را تأمین کند؛ منافع اقتصادی و نیاز‌های مادی شهروندان را تأمین کند و از عزت لازم برخوردار باشد و توان داخلی کامل داشته باشد.
  شناخت صحیح جایگاه قدرت در روابط بین‌المللی بسیار مهم است و این مهم، نقش اساسی در ساماندهی بین‌المللی رقم می‌زند. فهم قدرت و مناسبات قدرت و دوستی‌ها و دشمنی‌ها و خوبی‌ها و بدی‌ها بسیار تعیین‌کننده است.
  در اغلب کشمکش‌های پیش از انقلاب، با از دست دادن سرزمین با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌ایم، اما در این ۴۵ سال با هدف‌گیری این نقطه و با درایت رهبری مشکلی را در این بخش نداشته‌ایم و در توان نظامی، صنایع و تکنولوژی به قابلیت فوق‌العاده‌ای رسیده‌ایم و خوشبختانه امروز در جایگاه مناسبی در عرصه بین‌المللی قرار داریم.
  عضویت در بریکس و شانگهای و اوراسیا و منطقه حاشیه خلیج فارس و دی ۸ قابلیت‌هایی برای تأمین منافع ملی ما دارد و گام‌های خوبی بویژه در دولت شهید رئیسی برداشته شده است. خوشبختانه روابط ما با روسیه و چین و جنوب آفریقا و امریکای جنوبی خوب بوده است و باید از بازار‌های آنها استفاده کنیم.
  سیاست خارجی بازی‌های جناحی و گروه‌های جناحی نیست. باید تلاش متمرکزی برای تحقق یک دیدگاه روشن برای پیگیری سیاست خارجی وجود داشته باشد. در موضوع قرارداد‌ها و تعدادی از پیمان‌ها با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم و چون نتوانستیم اجماع ملی را اجرا کنیم به مشکل خوردیم.
   ما با قدرت و استفاده از همه ظرفیت‌ها و با تمام بهره‌برداری از هوش خود و نیرو‌ها و جسارت خود در احقاق حقوق ملت از هیچ حرکتی فروگذار نخواهیم بود و اگر منافع ملی ایجاب می‌کند، باید از مذاکره استقبال کنیم. چک بی‌محل یا با محل به ما بدهند مرد آن هستیم که آن را نقد کنیم.
  خصلت بنده این است که از ظرفیت‌های مثبت استفاده کنم و خوشبختانه با همه دولت‌ها همکاری کردم و همیشه هم از نکات مثبت دولت‌ها گفته‌ام.
  ما نیازمند اجماع‌سازی هستیم و باید به آن فکر کنیم. من زمانی که وارد وزارت کشور شدم با ۲۰ استاندار اصلاحاتی تند کار کردم و در ۳ سالی که در وزارت کشور بودم بهترین خدمات را همین جمع به ما دادند.

جستجو
آرشیو تاریخی