همزمان با ارائه گزارش پرونده ۸ روستای کشورمان برای جهانی شدن مطرح شد

پیشنهاد ایران برای تأسیس مرکز توسعه گردشگری

زیست بوم- ایران به سازمان جهانی گردشگری ملل متحد پیشنهاد کرد مرکز توسعه، ترویج و تحقیقات کاربردی صنایع دستی و گردشگری تأسیس کند. آن‌طور که معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در شورای اجرایی سازمان گردشگری ملل متحد در اسپانیا عنوان کرد این شورا با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد و از ارائه رسمی پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در خصوص تأسیس مرکز توسعه، ترویج و تحقیقات کاربردی صنایع‌دستی و گردشگری خبر داد. علی اصغر شالبافیان گفت: پس از موافقت زوراب پولولیکاشویلی دبیرکل سازمان گردشگری ملل متحد، قرار شد این موضوع در کمیسیون منطقه‌ای آسیا که در ماه آینده در کشور فیلیپین برگزار می‌شود، توسط نمایندگان جمهوری اسلامی ایران ارائه شود.
 
دهکده‌های جهانی
 همچنین معاون گردشگری در این اجلاس گزارشی کامل از تلاش و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران برای معرفی روستاهای جهانی در سال 2024 را در شورای اجرایی  UN-tourism  اسپانیا ارائه کرد. پرونده 10 روستای نامزد فهرست بهترین روستاهای کشور اردیبهشت سال‌جاری به سازمان جهانی گردشگری رفت. روستای کندوان نخستین روستای ایرانی بود که سال گذشته در فهرست ثبت جهانی شد. علی اصغر شالبافیان در این سخنان خود در بارسلون اسپانیا، به میزان مشارکت بالای استانداران، معاونین عمرانی، فرمانداران، دهیاران و سایر ذینفعان بخش خصوصی اشاره کرد. در پی ارائه این گزارش قرار شد اطلاعات تکمیلی روستاها در وب‌سایت‌های مرتبط بارگذاری شود که انجام این اقدام نقش مؤثری در معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشورمان و معرفی جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت.

چه روستاهایی ثبت جهانی می‌شوند؟
معاون گردشگری با بیان اینکه پرونده روستاها براساس ۹ شاخص مرتبط و با اهداف توسعه پایدار (SDG) ارزیابی می‌شوند، گفت: منابع فرهنگی و طبیعی، ترویج و حفظ منابع فرهنگی، پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری محیط زیست، پتانسیل و توسعه گردشگری و ادغام زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری، زیرساخت و ارتباطات و بهداشت، ایمنی و امنیت از جمله شاخص مرتبط توسعه پایدار است.
شالبافیان همچنین گفت: علاوه بر زمینه‌های ارزیابی فوق، برنامه‌ها باید شامل یک فرم توجیهی باشند که در آن باید مواردی را ارائه دهند، به عنوان مثال روستاهای متقاضی باید توضیح دهند که روستا چه انگیزه و ابتکاری برای تبدیل شدن به یک روستای جهانی دارد.
معاون گردشگری کشور مزایای انتخاب روستا را اعطای دیپلم یا لوح امضا شده توسط دبیرکل سازمان گردشگری ملل متحد (UNTOURISM) اعلام کرد و گفت: روستاهایی که توسط سازمان جهانی گردشگری معرفی شوند از اطلاع‌رسانی بین‌المللی و امتیازهای تبلیغاتی به عنوان نمونه‌ای برجسته از یک مقصد گردشگری روستایی بهره‌مند خواهند شد و ضمن دریافت لوح بهترین روستاهای جهانی به مدت سه سال به عضویت در شبکه روستاهای جهانی قرار خواهند گرفت.
شالبافیان یادآور شد: با توجه به شروع این طرح از سال ۲۰۲۱، در کشور ایران نیز برنامه ارتقای روستاها بر مبنای شاخص‌های اعلامی توسط سازمان گردشگری ملل متحد در دستور کار قرار گرفت و با ارزیابی‌های به عمل آمده، فهرست ۱۳۰ روستا که بیشترین مطابقت را با شاخص‌ها داشتند، شناسایی شد. پس از طرح موضوع در جلسات میز ملی گردشگری روستایی و همفکری با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حمایتی در حوزه روستا، هر ساله پرونده تعدادی از روستاها ارسال می‌شود که خوشبختانه در مهرماه ۱۴۰۲، روستای کندوان به‌عنوان نخستین روستای ایران، ثبت جهانی شد و در شبکه روستاهای جهانی قرار گرفت.
معاون گردشگری کشور ادامه داد: در سال ۲۰۲۴ کشور ما امکان ارسال ۸ پرونده داشت که پس از بررسی‌های به عمل آمده چند روستا به‌عنوان کاندیداهای ایران به سازمان گردشگری ملل متحد معرفی می‌شوند که می‌توان به روستای ابیانه (استان اصفهان)، روستای کندلوس (استان مازندران)، روستای پالنگان (استان کردستان)، روستای بیشه (استان لرستان)، روستای میمند (استان کرمان)، روستای فهرج (استان یزد)، روستای اصفهک (استان خراسان جنوبی) و روستای قلعه بالا (استان سمنان) اشاره کرد. همچنین دو روستای سهیلی (استان هرمزگان – قشم) و روستای قاسم‌آباد (استان گیلان) نیز در فهرست پشتیبانی قرار گرفتند.
صد و بیست‌ویکمین نشست شورای اجرایی سازمان گردشگری ملل متحد از ۲۱ الی ۲۲ خرداد ماه جاری در شهر بارسلون کشور اسپانیا برگزار شد. بر اساس رأی اعضای شورای اجرایی، کشور کلمبیا به عنوان میزبان نشست بعدی انتخاب شد.

جستجو
آرشیو تاریخی