آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی از 109 پروژه مرتبط با سفر استانی رئیس‌جمهور شهید برگزار شد

یادگار-ابراهیم برای خراسان رضوی

پنجشنبه گذشته با سفر سرپرست ریاست‌جمهوری به خراسان رضوی، بهره‌برداری یا عملیات اجرایی 109 طرح عمرانی در حوزه‌های مختلف آغاز شد. این طرح‌ها، مصوبات سفر استانی رئیس‌جمهور شهید به این استان بودند که حالا در غیاب او، با حضور محمد مخبر به بهره‌برداری رسید. مشی رئیس جمهور شهید، پیگیری و اجرای طرح‌های مصوب در هر سفر استانی بود تا هم وعده بی‌جهت به مردم داده نشود و هم نیازها و مشکلات مردم به فوریت حل شود. از این رو، طرح‌های مصوب در سفر نخست شهید آیت‌الله رئیسی، با جدیت و پشتکار دستگاه‌های مختلف دولتی دنبال شد. مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنا بود این طرح‌ها در قالب دور دوم سفرهای استانی و با حضور شهید رئیسی به بهره‌برداری برسند، اما با شهادت خادم‌الرضا(ع) و همراهان ایشان این امر میسر نشد. حالا این طرح‌ها با حضور سرپرست ریاست‌جمهوری به بهره‌برداری رسید تا هم نشانی باشد از «صادق الوعد» بودن دولت شهید رئیسی و هم یادگاری باشد از خادم الرضا(ع) برای مردم استانی که مجاوران امام رضا(ع) نیز محسوب می‌شوند.

مخبر: هیچ‌وقت شهید رئیسی را در حالت بن‌بست ندیدیم
سرپرست ریاست جمهوری در «آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی 109 طرح سفر رئیس‌جمهور شهید» به خراسان رضوی، به دیدار چهارشنبه گذشته خود با رهبرانقلاب اشاره کرد و گفت: در دیداری که روز گذشته با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتم، ایشان در ادامه توصیفات و سخنان‌شان در سالگرد امام راحل درباره رئیس‌جمهور شهید، با یک تألم و تأثری فرمودند که شهید رئیسی خیلی مسیر خوبی را انتخاب کرده بود.
مخبر همچنین با بیان اینکه جامع‌ترین توصیف درباره ایشان این است که از تربیت‌شدگان برجسته مکتب امام راحل بود، اظهار کرد: هیچ‌وقت نشد که ایشان را در حالت بن‌بست ببینیم. در ابتدای آغاز به کار دولت مردمی با مشکلات متعددی مواجه بودیم، اما شهید رئیسی با روحیه مجاهدانه کار را آغاز و مشکلات را رفع کرد.
وی با اشاره به مشکلات دیگر از جمله فقدان ذخایر کافی کالاهای اساسی، مشکل در فروش نفت و بازگشت درآمدهای آن به کشور و قفل شدن آن در بیرون از کشور گفت: شهید رئیسی با روحیه مجاهدانه و تلاش شبانه‌روزی پای حل مشکلات ایستاد تا جایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی که سال گذشته را سال رشد تولید اعلام کرده بودند، امسال را سال جهش تولید اعلام کردند، چرا که بستر این جهش از سوی دولت مردمی ایجاد شده بود.
سرپرست ریاست جمهوری، با بیان اینکه شهید رئیسی در همان دقایق اولیه دیدارها و مکالمات با طرف گفت‌و‌گوی خود یک ارتباط عاطفی برقرار می‌کرد که بستر حلال مشکلات می‌شد، اضافه کرد: عضویت در برخی پیمان‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دستاوردهای بزرگی است که امروز برخی کشورها حتی با حمایت و پشتیبانی امریکا نتوانسته‌اند عضو آنها شوند و رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید دارند که باید به دقت از این دستاوردها مراقبت شود.
پرکردن جای شهید رئیسی سخت است
مخبر با تأکید بر اینکه پر کردن جای خالی شهید رئیسی واقعاً کار سختی است، تصریح کرد: ایشان خیلی از مسائل را تحمل می‌کرد که آرامش کشور حفظ شود؛ گاهی برخی مسائل خیلی ایشان را متأثر می‌کرد، اما در نهایت می‌گفت که اگر من حرفی در این رابطه بزنم، ممکن است باعث ناراحتی رهبر معظم انقلاب شود. لذا همچنان موضعی نمی‌گرفت و سخنی نمی‌گفت. سرپرست ریاست‌جمهوری تأکید کرد: امروز همه کشور به کارگاهی بزرگ تبدیل شده و از همه استان‌ها به ما برای حضور در مراسم افتتاح طرح‌ها فشار می‌آورند که این حجم فراتر از وقت و فرصت ماست؛ امیدوارم فواید بهره‌مندی مردم از این طرح‌ها باعث تعالی بیشتر روح شهید رئیسی نیز بشود.

تأکید رئیسی بر حل مشکل آب و برق
مخبر در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی 22 طرح آ‌برسانی، برق‌رسانی و تصفیه فاضلاب در خراسان رضوی، با یادآوری مشکلات حوزه آب و برق در ابتدای دولت سیزدهم، گفت: رئیس جمهور شهید هفته‌ای حداقل یک یا بعضاً دو جلسه برای رفع این مشکلات برگزار می‌کرد، وزیر نیرو و همکاران ایشان به شکل شبانه‌روزی طرح‌هایی را طراحی و برنامه‌ریزی کردند و امروز حدود 15 هزار مگاوات برق به شبکه سراسری افزوده شده و ایجاد 20 هزار مگاوات دیگر ظرفیت تولید برق به اضافه 15 هزار مگاوات تولید برق تجدیدپذیر در دست اجراست. وی ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را تکلیف برنامه ششم برشمرد و افزود: رئیس‌جمهور شهید بر همین مبنا وعده آن را داد و با  آنکه عده‌ای این کار را نشدنی می‌دانستند، امروز حدود 2.6 میلیون واحد مسکونی در مراحل مختلف ساخت یا بهره‌برداری قرار دارد.
 
رفع ناترازی آب و برق خراسان
وزیر نیرو در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۰۹ پروژه طرح «یادگار ابراهیم» خراسان رضوی، با بیان اینکه در ابتدای کار دولت سیزدهم در حوزه آب و برق استان خراسان رضوی با ناترازی‌های قابل توجهی روبه‌رو بودیم، اظهارکرد: در حوزه برق، دو محور توسعه ظرفیت نیروگاهی و مدیریت مصرف دنبال شد که حاصل آن افزایش بیش از 9 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور و نیز شروع عملیات اجرایی ۲۲ هزار مگاوات نیروگاه دیگر بود. محرابیان با اشاره به اینکه مشهد و استان خراسان رضوی، سه سال خشکسالی بی‌سابقه را پشت سر گذاشتند، افزود: در مشهد پروژه بسیار مهم سد شوریجه را داریم که امیدواریم تا پایان سال شاهد آبگیری آن باشیم. دیگر، پروژه انتقال آب از کوه‌های شمالی مشهد است. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در آیین بهره‌برداری از مجتمع پرتودهی محصولات کشاورزی شرق کشور گفت:  ۱۲ قطب تولید محصولات کشاورزی در کشور برای توسعه سامانه‌های پرتودهی انتخاب شده که اکنون شاهد بهره‌برداری از فاز نخست مجتمع پرتودهی محصولات کشاورزی در شرق کشور و در استان خراسان رضوی هستیم.

 

برش

دو مراسم برای افتتاح و آغاز عملیات 109 طرح
در سفر سرپرست ریاست‌جمهوری به خراسان رضوی، برای افتتاح این طرح‌ها، دو مراسم برگزار شد. در یکی از آنها از 87 طرح عمرانی، زیربنایی و خدماتی دولت مردمی بهره‌برداری شد.
«بهره‌برداری از بیمارستان 32 تختخوابی شهرستان زاوه در شهر دولت‌آباد با اعتبار 200 میلیارد تومان»، «بهره‌برداری از کارخانه صنعتی پودر شیر خشک آیسان در شهرستان سبزوار با اشتغال‌زایی برای 120 نفر و تولید سالانه 10 هزار تن پودر شیر خشک»، «ساخت خط انتقال گاز تقویتی صالح‌آباد به تربت جام به طول 73 کیلومتر و با اعتبار بالغ بر 900 میلیارد تومان»، «بهره‌برداری از 10هزار و 477 واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در قالب مسکن حمایتی، بازآفرینی، شهری، خودمالکی و روستایی» و «بهره‌برداری از نخستین مرکز پرتودهی خراسان رضوی با هدف آفت‌زدایی محصولات کشاورزی» از جمله این طرح‌ها بودند. 22 طرح دیگر نیز طرح‌های آبرسانی، برق‌رسانی و تصفیه فاضلاب در حوزه کاری وزارت نیرو هستند. مدول اول طرح ارتقای کمی و کیفی تصفیه‌خانه فاضلاب پرکندآباد افتتاح و عملیات اجرایی مدول دوم این طرح، پست برق 400 مگاواتی زکریا با هدف پایدارسازی برق مشهد، نیروگاه 564 مگاواتی سیکل ترکیبی سبزوار، آب‌رسانی از سد مخزنی تبارک به شهر قوچان و واحد دوم گازی نیروگاه راشد تربت حیدریه با ظرفیت 183مگاوات نیز از طرح‌هایی بودند که به بهره‌برداری رسیدند. در مجموع برای این 109 طرح که مزین به نام رئیس جمهور شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی است، 142 هزار میلیارد تومان اعتبار تعیین شد.

جستجو
آرشیو تاریخی