در کنگره بین‌المللی متخصصین زنان و زایمان ایران مطرح شد

ایران جزو پنج کشور پیشرو در کاهش مرگ‌ومیر مادران

20 درصد زوجین جوان مشکلات ناباروری دارند

محدثه جعفری
خبرنگار

پیشرو در شاخص سلامتی مادران

دکتر محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران در بیستمین کنگره بین‌المللی انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران با اشاره به اینکه ایران جزو کشور‌های پیشرو در شاخص‌های سلامت مادران است، عنوان کرد: متخصصین زنان و زایمان با افرادی سروکار دارند که ضامن بقای نسل هستند. شما در برابر زن قرار دارید نفس طبیعت وابسته به زن است.
وی با تأکید بر بحران سالمندی افزود: آمار کاهش جمعیت سیر نزولی داشته اما هنوز به مرحله‌گذار نرسیده‌ایم به همین دلیل باید نگاه متولیان به بحث سلامت زنان در اولویت قرارداشته باشد، چرا که سلامت مادر سلامت جامعه را می‌تواند در بر داشته باشد.
رئیس سازمان نظام پزشکی ایران با اشاره به شاخص مرگ و میر مادران در کشور گفت: این شاخص می‌تواند سند افتخار ما در حوزه زنان و زایمان باشد، چرا که دنیا در چشم‌انداز ۲۰۳۰ تلاش دارد این شاخص را به زیر ۷۰ برساند و این در حالی است که اکنون شاخص مرگ و میر مادران در ایران یک سوم این عدد است.

 

آمار بالای سزارین به خاطر ترس از زایمان طبیعی

دکتر سودابه کاظمی، رئیس انجمن زنان و زایمان ایران در حاشیه همایش با توجه به بحث جوانی جمعیت در کشور گفت: در حال حاضر موضوع جمعیت و افزایش فرزندآوری بسیار اهمیت دارد، چرا که با چاله جمعیتی روبه‌رو هستیم به همین دلیل مسائل مرتبط به بارداری و فرزند‌آوری از مسائل مهمی است که باید به آن پرداخته شود.
وی با اشاره به اینکه حدود 20 درصد از زوجینی که ازدواج می‌کنند با مشکل ناباروری روبه‌رو هستند، گفت: اینها مسائلی است که باید برای آنها چاره‌جویی کرد و راه‌های منتهی به درمان را در آنها جست‌و‌جو و پیدا کرد و برگزاری چنین کنگره‌هایی سبب می‌شود هم دانش پزشکان ارتقا پیدا کند و هم متخصصان زنان این رشته را بهتر مدیریت کنند و بحث جمعیت و فرزند‌آوری در رأس برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد.

 

۲۲ در ۱۰۰ هزار نفر شاخص مرگ و میر مادران

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان با بیان اینکه ایران جزو پنج کشور برتر دنیا در کاهش مرگ و میر مادران هنگام تولد است، گفت: اکنون این شاخص حدود ۲۲ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است که کاهش چشمگیری در سال‌های اخیر داشته است.
وی با اشاره به جایگاه متخصصان در بحث جوانی جمعیت گفت: متخصصان حوزه زنان و زایمان در بحث جوانی جمعیت نقش مهمی دارند و لازم است در سیاستگذاری‌های جمعیتی جایگاه ثابتی برای آنان در نظر گرفته شود و به عنوان عضو اصلی قرارگاه جوانی جمعیت قرار گیرند، چرا که نقش مهمی در جوانی جمعیت و تشویق زنان به سمت افزایش بارداری، مراقبت‌های سالم و زایمان طبیعی و ایمن دارند.

 

نرخ سزارین در کشور ۵۶ درصد است

کاظمی با اشاره به نرخ بالای سزارین در کشور و علت آن عنوان کرد: میزان سزارین در کشور ۵۶ درصد است، چرا که مادران ما از اسم زایمان طبیعی ترس دارند که در این راستا برنامه ترویج زنان به زایمان طبیعی طراحی و اجرا شده است.

 

مجازات‌ها بازدارنده نیست

دکتر مریم میرپور، دبیر انجمن متخصصین زنان ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به افزایش عمل‌های زیبایی زنان در جامعه گفت: بازار داغ عمل‌های زیبایی در زنان به واسطه فضای مجازی بسیار افزایش پیدا کرده به طوری که هر کسی اعم از پزشک و غیر پزشک دست به این اعمال می‌زنند به طوری که مشاهده شده نه تنها پزشکان عمومی بلکه افراد غیرپزشک همچون آرایشگران کارهای زیبایی روی بدن بانوان انجام می‌دهند که این امر فقط در تخصص پزشک متخصص زنان و زایمان خانم است.
وی به بازدارنده نبودن مجازات‌ها در امر اعمال زیبایی عنوان کرد: اگر با افراد غیرمتخصص برخورد جدی صورت گیرد، دیگر شاهد این بازار مکاره نیستیم، چرا که عمل زیبایی در اندام باروری بانوان اگر توسط متخصصان صورت نگیرد می‌تواند صدمات جدی برای فرد داشته باشد و بار عوارض و درمان آن بر دوش بهداشت و درمان کشور است.
دبیر انجمن متخصصین زنان ایران با اشاره به افزایش آمار سرطان دهانه رحم در بانوان گفت: خانم‌ها حتی اگر بیماری نداشتند باید سالی یک بار توسط پزشک متخصص ویزیت شوند. یکی از توصیه‌های ما به افراد تزریق واکسن اچ.پی.وی است، چرا که می‌تواند جلوی ابتلا به بیماری‌هایی که منجر به سرطان دهانه رحم می‌شود را بگیرد و این ضرورت باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود.
گفتی است، بیستمین کنگره بین‌المللی انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران از تاریخ 22 الی 25 خرداد ماه سال‌جاری در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی