محمد علی بک، دستیار وزیر و مدیرکل وزارت امور خارجه

روابط ایران و عراق؛ الگوی موفق سیاست همسایگی

محمد علی بک
دستیار وزیر
و مدیرکل وزارت امور خارجه

روابط کشورمان با عراق در سالیان گذشته روندی رو به رشد را طی کرده است و در حال حاضر می‌توان از این روابط به عنوان الگویی موفق در سیاست همسایگی نام برد.
بر همین اساس شاهد بودیم پس از فاجعه اخیر و شهادت رئیس جمهوری ، وزیر امور خارجه کشورمان و سایر همراهان، هیأت‌های متعددی از سوی عراق جهت عرض تسلیت و ادای احترام به شهدای اخیر به کشورمان سفر کردند.حضور همه مقامات عالی رتبه عراق (رئیس جمهور، نخست‌وزیر، رئیس شورای عالی قضایی، سرپرست پارلمان و ده‌ها شخصیت سیاسی و عشایری عراق) همچنین حضور مقامات اقلیم (نچیروان بارزانی رئیس، مسرور و ریبر بارزانی نخست‌وزیر و وزیر داخلی اقلیم کردستان عراق) در ایران جهت شرکت در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت همچنین اعلام عزای عمومی توسط دولت عراق و حضور هزاران نفر از مردم و شخصیت‌های رسمی و عشایری این کشور در مراسم بزرگداشت شهدای عزیز در شش نمایندگی سیاسی و کنسولی ایران در عراق نشان از عمق روابط راهبردی دو کشور دارد.
این روابط بر بنیادهای اصولی از جمله موارد ذیل بنا شده است:
 دو کشور عمق راهبردی یکدیگر هستند.
 امنیت دو کشور به دلیل مرزهای طولانی به یکدیگر وابسته است.
 مناسبات دوجانبه ایران و عراق، ضامن صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای است.
 مرزهای دو کشور محل تلاقی و پیوند دو ملت و مرزهای دوستی و برادری است.
 مطمئن‌ترین و صادقانه‌ترین دوست عراق در شرایط سخت، جمهوری اسلامی ایران است.
 استفاده از تمامی ظرفیت‌های اجتماعی، علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی برای روابط پایدار دوجانبه.
 برهمین اساس سفر دکتر علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عراق در راستای اهداف ذیل قابل ارزیابی است:
 تقدیر وتشکر از ملت و دولت عراق در همدردی با دولت و ملت ایران در حادثه شهادت رئیس جمهور و دیگر مقامات همراه ایشان.
 رایزنی با مقامات عراقی در مسائل دو جانبه ومنطقه‌ای با هدف گسترش روابط در کلیه زمینه‌ها
 استمرار رایزنی بین دو کشور حامی مردم فلسطین وبررسی آخرین تحولات غزه
 تأکید بر استمرار سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران
همچنین دیدار دکتر باقری از عراق در جهت تأکیدی مجدد بر توافقات پیش‌تر بین دو کشور وانجام رایزنی برای گسترش روابط در تمامی حوزه‌های روابط دوجانبه و هماهنگی دو کشور برای برگزاری موفق مراسم اربعین سال‌جاری صورت خواهد گرفت.
تأمین بخش مهمی از انرژی عراق از سوی جمهوری اسلامی ایران و حضور بخش خصوصی کشورمان در این کشور که پروژه‌های مهمی را مانند نیروگاه، ورزشگاه و... در دست اجرا دارند، سبب شده است تا حجم تبادلات اقتصادی میان دو کشور هر ساله بیش از پیش گسترش یابد و امروز شاهد تبادل تجاری بیش از 10 میلیارد دلار بین دو کشور باشیم.
حضورهزاران دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های مهم ایران، بیانگر عمق روابط و پیوندهای علمی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی دو ملت است.
روابط رو به رشد و گسترده دو کشور در چند سال اخیر نشان داده است که مناسبات دوجانبه و چندجانبه منطقه‌ای می‌تواند نه تنها در شکوفایی اقتصادی کشورها و رونق معیشت مردم اثرگذار باشد، بلکه می‌تواند تضمینی برای امنیت، ثبات و صلح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی نیز باشد.
علاوه بر همه اینها آنچه باعث شده است که دو کشور با اعتماد به نفس بالا از پایداری مناسبات دوجانبه و انعکاس مثبت آن بر امنیت، صلح و ثبات منطقه‌ای سخن بگویند، خونی است که این دو ملت برای سرکوب و شکست هیولای وحشی «داعش» ارزانی کرده اند. ریختن خون عزیزترین فرزندان دو ملت در سپیده دم سیزدهم دی‌ماه 98 در بغداد با شهادت سرداران مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس این روابط راهبردی را تضمین کرده است.
تلاش‌های گسترده و جنایت تاریخی امریکا در به شهادت رساندن این عزیزان نمی‌تواند خللی در روابط راهبردی دو کشور ایران و عراق ایجاد کند بلکه دو ملت و دو دولت به سوی افق‌های سازندگی و همکاری متقابل گام‌های بزرگی برداشته و دو کشور مسلمان در یک احترام و تکریم متقابل مرزهای دوستی و همبستگی را گسترش خواهند داد.

جستجو
آرشیو تاریخی