آلمان - اسکاتلند افتتاحیه جام ملت‌های اروپا

آغاز ماجرای یورو

هفدهمین دوره جام ملت‌های اروپا فرداشب در ورزشگاه آلیانتس آره‌نا با بازی آلمان و اسکاتلند آغاز می‌شود. برنده این بازی شانس خوبی برای صعود از مرحله گروهی خواهد داشت؛ بنابراین فشار روی دو تیم زیاد است به‌خصوص آلمان که از امتیاز میزبانی برخوردار است و همین حالا با انتظارات بالایی مواجه شده.
این نخستین میزبانی آلمان از یک تورنمنت بزرگ بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ است که تا نیمه‌نهایی پیش رفتند. این شاید حداقل انتظار از تیم یولیان ناگلزمان باشد هرچند آلمان در سال‌های اخیر نتایج خوبی در تورنمنت‌ها نگرفته. این تیم بعد از قهرمانی جام جهانی ۲۰۱۴ در تورنمنت بعدی از مرحله گروهی بالاتر نرفته و در آخرین دوره یورو در یک‌هشتم نهایی برابر انگلیس شکست خورد.
تیم استیو کلارک هم دست و پا بسته نیست. آنها در مرحله مقدماتی فوق‌العاده بودند و بالاتر از نروژ قرار گرفتند که دو تا از بهترین‌های لیگ برتر یعنی ارلینگ هالند و مارتین اودگارد را در اختیار داشت. این تیم همچنین با پیروزی ۲ بر صفر مقابل اسپانیا در همپدن پارک ثابت کرد توان رقابت با بهترین‌ها را دارد.
اگر چه اسکات مک تامینای با زدن هفت گل چهره شاخص تیم بود اما دو هافبک‌شان، جان مک‌گین و بیلی گیلمور کلید تحول اسکاتلند بودند.
آلمان از ۱۷ بازی با اسکاتلند هشت تا را برده و تنها چهار تا را باخته که آخرین آنها ۲۵ سال قبل بوده. آلمان سه بازی آخرش با اسکاتلند را برده، ازجمله رفت و برگشت در مقدماتی یورو ۲۰۱۶.
 
در مسیر یورو
آلمان در مقدماتی حضور نداشت اما در چند ماه اخیر دیدارهای تدارکاتی خوبی برگزار کرده. آنها در فروردین فرانسه و هلند را شکست دادند و دوشنبه برابر اوکراین به تساوی بدون گل رسیدند، در آخرین بازی هم ۲ بر یک از سد یونان گذشتند تا باخت‌های پی‌درپی مقابل ترکیه و اتریش به دست فراموشی سپرده شود.
اسکاتلند اگرچه در هشت بازی مقدماتی پنج برد و تنها یک باخت داشت اما در فروردین به هلند و ایرلندشمالی باختند و با پیروزی هفته قبل برابر جبل‌الطارق روحیه گرفتند.
 
اخبار تیمی
از دست دادن سرژ گنابری به دلیل مصدومیت ضربه بزرگی برای آلمان بود. تیمو ورنر هم پنج هفته آخر فصل به همراه تاتنهام را از دست داد و فرصت زیادی ندارد برای اینکه روی فرم بیاید.
خبر بد هفته قبل برای اسکاتلند مصدومیت لیندون دایکس بود. جای لوییز فرگوسن هم بشدت خالی است، عمل جراحی زانو شاید شش تا هفت ماه اجازه بازی به او ندهد.
 
ستاره‌های احتمالی
آلمان بازیکنان هیجان‌انگیزی دارد که شاخص‌ترین آنها فلورین ویرتز است. این بازیکن ۲۱ ساله در این فصل بوندس‌لیگا ۱۱ گل زد و ۱۲ پاس گل داد و در ۱۷ بازی ملی خود یک گل زده است.
 پیداکردن راهی برای گرفتن بهترین بازی از موسیالا وظیفه مهم ناگلزمان است و همچنین نقشی که کای هاورتز می‌تواند بازی کند. میکل آرتتا در آرسنال او را به عنوان ۹ کاذب به کار گرفت اما مربی آلمان، نیکلاس فولکروگ را برای این پست ترجیح می‌دهد.
نقطه قوت اسکاتلند هم کنترل مرکز زمین است که حتی بدون فرگوسن هم گیلمور و مک‌گین با چنگ و دندان از آن مراقبت می‌کنند؛ مک‌تامینای هم خوب گل می‌زند. کاپیتان اندی رابرتسون هم مثل همیشه قابل اعتماد است.

جستجو
آرشیو تاریخی