لزوم افزایش الگوسازی در ازدواج آسان

دکترفهیمه نظری
جامعه شناس و استاد دانشگاه

با توجه به اینکه در هفته ازدواج هستیم، این موضوع بهانه ای است، برای تبیین و ترویج فرهنگ ازدواج آسان، چرا که ازدواج موجب تحکیم بنیان خانواده است و واقعه‌ای حیاتی از نظراجتماعی است. با ازدواج، پایه و بنیادی ساخته می شود که سبب ارتقای روحیه زوجین شده و ایشان را به سطح آرامش می‌رساند و درعین حال هم، حس مسئولیت پذیری را در طرفین بالا می‌برد. آنچه که اهمیت بالایی در مقوله ازدواج آسان دارد، این است که تعریف درستی از آن داشته باشیم. هرچه ازدواج ساده تر باشد، آن ازدواج باعث افزایش تحکیم خانواده نیز می شود. در یک ازدواج آسان، شأن افراد در نظر گرفته می شود و شأنیت و عرف مطرح است، درعین حال هم مراحل قبل از ازدواج مانند شناخت زوجین و خانواده‌ها هم باید لحاظ شود. دراین حوزه فقط نباید به نام و نامگذاری‌ها اکتفا کرد و بهتر است که برنامه‌ریزی‌ها در سال‌های گذشته نیز مورد بررسی دقیق و منطقی قرار گیرد. باید اذعان داشت که میل به ازدواج در آمار بالایی از پسران و دختران مجرد بالاست اما موانعی بر سر راه این افراد وجود دارد .
سختگیری خانواده ها یکی از این موانع است، به عنوان نمونه برخی خانواده ها سختگیری های غیرمنطقی دارند و یا دختران خود را باوجود داشتن میل باطنی ایشان به ازدواج، مجبور به ادامه تحصیل می کنند. همین امرهم موجب شده، در حال حاضر با خیل عظیمی از دختران تحصیلکرده ازدواج نکرده مواجه باشیم. از جمله سختگیری‌های دیگر خانواده‌های دختران، می توان به سختگیری نسبت به پسران اشاره کرد، به عنوان نمونه گرفتن عروسی‌های پرهزینه در تالارهای بزرگ یا داشتن مسکن و خودرو و دقیقاً همین موارد می تواند فرصت‌های ازدواج را از ایشان سلب کند. هرچند پسران ما هم به دلیل برخی از این سختگیری‌ها میل به ازدواج کمتری پیدا کرده‌اند. صرف نظر از اینکه خانواده‌ها باید در این حوزه ها سختگیری های کمتری داشته باشند، مسئولان و نهادهای برنامه‌ریز و سیاستگذاران حوزه ازدواج باید طرح اختصاص مسکن زوجین و بحث شغل را در اولویت کارهای خود قرار دهند و خدمات بیشتری را در این دو مورد ارائه دهند. در نهایت از مهم‌ترین گام‌هایی که می تواند آمار ازدواج را در کشور بالا ببرد، الگوسازی و فرهنگ‌سازی است که به اعتقاد من باید از مسئولانی همچون فرزندان نمایندگان مجلس یا وزرا شروع شود.
با برگزاری ازدواج‌های ساده و آسان در محلات و مناطق مختلف توسط این افراد ، قطعاً فرهنگ ازدواج‌های آسان با سرعت بیشتری در کشور ترویج  پیدا خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی