یادداشت

ابتکار عمل ایران برای حل بحران غزه

مهدی شوشتری
دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه

نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی در حال توسعه موسوم به گروه دی هشت روز گذشته به میزبانی ترکیه و حضور و سخنرانی دکتر علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در استانبول برگزار شد.
گروه دی هشت که با عضویت هشت کشور اسلامی در حال توسعه شامل ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، مالزی، اندونزی، مصر و نیجریه در سال ۱۳۷۶تشکیل شد، در برگیرنده ۱.۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان با تولید ناخالص داخلی ۴.۸ تریلیون دلار است. شورای وزیران متشکل از وزرای امور خارجه کشورهای دی هشت مرجع اصلی تصمیم‌گیری و بررسی مسائل مربوط به گروه می‌باشد و اجلاس اخیر با هدف موضعگیری واحد علیه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه برگزار شد.
با گذشت هشت ماه از آغاز جنگ غزه و شهادت بیش از 36 هزار نفر از مردم مظلوم فلسطین که بیش از هفتاد درصد از آنان زنان و کودکان هستند، رژیم صهیونیستی کماکان به جنایات و نسل کشی خود ادامه می‌دهد و علیرغم هشدار کشورهای مختلف، به آوارگان فلسطینی در رفح نیز یورش برد. در این میان افکار عمومی کشورهای مسلمان خواهان اقدام عملی دولت‌های خود در حمایت از مردم فلسطین می‌باشند و جهان شاهد تظاهرات مسلمانان در بسیاری از کشورها در محکومیت رژیم صهیونیستی است.
علیرغم حمایت افکار عمومی دنیا از مردم غزه نه تنها در کشورهای اسلامی، بلکه در اروپا و امریکا، برخی منتقد انفعال جهان عرب در قبال جنایات رژیم صهیونیستی هستند. در حالی که برخی کشورهای مسلمان منطقه روابط تجاری خود با رژیم صهیونیستی را حفظ کرده و به تأمین نیازهای این رژیم از جمله انرژی و مسیرهای مواصلاتی می‌پردازند، اعضای گروه هشت به منظور حمایت از مردم فلسطین اقدام به برگزاری نشست وزرای خارجه کردند.

ایران؛ بازیگر اثر‌گذار دی هشت
گروه هشت که ماهیت عمدتاً اقتصادی دارد، برای نخستین بار است که به منظور بررسی یک مسأله سیاسی همچون مسأله فلسطین نشست برگزار می‌کند. جمهوری اسلامی ایران که همواره از اعضای فعال و اثرگذار سازمان دی هشت و منشأ فعالیت ها و همکاری‌های مختلفی در این سازمان بوده، در سطح وزیر خارجه در این نشست مشارکت داشت که نشان از جایگاه و اهمیت موضوع فلسطین در سیاست خارجی کشور دارد. دکتر علی باقری که هفته گذشته نیز از لبنان و سوریه بازدید داشت، در دیپلماسی تلفنی خود با همتایان خارجی از جمله در هفته گذشته به منظور جلب موافقت کشورها با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تشکیل نشست اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی، موضوع حمایت از آرمان فلسطین را در دستور کار قرار داده و با مشارکت فعال در این نشست نشان داده که خط مشی حمایت از جبهه مقاومت اسلامی پس از شهادت دکتر امیرعبداللهیان کماکان همچنان در اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. دکتر باقری با فرصت پیش آمده در این نشست بین‌المللی به رأی اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری در خصوص منطقه رفح که ناظر بر 3 محور اساسی «توقف حمله»، «عدم ممانعت از ورود کمک‌های بشردوستانه» و «تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی» است، اشاره و تصریح کرد که این مهم می‌تواند مبنا قرار گیرد.
در راستای مطالبه افکار عمومی مسلمانان در خصوص اقدام عملی دولت‌های مسلمان علیه رژیم صهیونیستی، 9 پیشنهاد از سوی ایران در این نشست مطرح شد. دو پیشنهاد ناظر بر حمایت گروه هشت از بازسازی فلسطین و نوار غزه و ایجاد صندوق اسلامی برای کمک‌های مالی در این خصوص بود. شناسایی ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی و نهادهای امنیتی آن به عنوان «نهادهای تروریستی» به دلیل ارتکاب جنایات نسل کشی، جنایات جنگی و نقض آشکار حقوق بشر وحقوق بین‌الملل بشر دوستانه، تشکیل گروه تماس دی هشت و همراهی آن با گروه تماس سازمان همکاری اسلامی برای توقف جنایت رژیم صهیونیستی، حمایت گروه هشت از گفت‌و‌گوهای فراگیر فلسطینی با شرکت همه گروه‌های فلسطینی جهت اجماع و وحدت ملی فلسطینی و توافق برای اداره مناطق فلسطینی پس از پایان جنگ و برگزاری انتخابات، تعلیق عضویت و حضور رژیم صهیونیستی در نهادها و رویدادهای بین‌المللی از جمله المپیک پاریس، قطع و تعلیق روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با رژیم، تشکیل کمیته حقوقی دی هشت به منظور حمایت از فلسطین در کارزارهای حقوقی بین‌المللی از جمله در دیوان‌های بین‌المللی دادگستری و کیفری و حمایت دی هشت از شناسایی رژیم اسرائیل به عنوان یک موجودیت آپارتاید و تلاش مشترک کشورهای عضو برای احیای قطعنامه 3379 مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پیشنهادات ایران برای حمایت عملی از فلسطین بود.
تظاهرات مسلمانان، آزادی خواهان و عدالتخواهان علیه رژیم صیهونیستی در اقصی نقاط دنیا، شناسایی فلسطین به عنوان دولت مستقل توسط کشورهای متعدد، قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای عضویت رسمی و کامل فلسطین در سازمان ملل، جنبش‌های دانشجویی در حمایت از فلسطین در غرب و شرق عالم، آرای دیوان بین‌المللی کیفری علیه نسل کشی رژیم اسرائیل و... نشان از پیروزی فلسطین در نبرد غزه دارد؛ ولیکن پیشنهادات عملی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس شورای وزیران گروه هشت می‌تواند به تثبیت این پیروزی و ارتقای جایگاه فلسطین در عرصه بین‌الملل کمک شایانی نماید. ارائه این پیشنهادات عملی نشان از آن دارد که حمایت از آرمان فلسطین و پشتیبانی عملی از مقاومت اسلامی کماکان در اولویت‌های اصلی سیاست خارجی کشور قرار دارد و همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند، امور کشور از جمله سیاست خارجی بدون اخلال در حال اجراست و دیپلماسی فعال و پویای جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف شامل حضور در مجامع و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و در حمایت از مردم فلسطین و جبهه مقاومت و پیگیری اصول سیاست خارجی دولت سیزدهم و رویکرد رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید به هیچ وجه دچار وقفه و سکون نشده و با اهتمام در حال پیگیری است.

جستجو
آرشیو تاریخی