سرپرست وزارت امور خارجه به شایعات درباره مسئولیت مذاکرات رفع تحریم‌ها واکنش نشان داد

فعالیت‌های هسته‌ای همچنان زیر نظر شورای عالی امنیت ملی

«فعالیت‌های هسته‌ای در چهارچوب تدابیر نظام زیر نظر شورای عالی امنیت ملی همچنان ادامه دارد»؛ این پاسخ علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه در واکنش به خبرهایی بود که در روزهای اخیر درباره شایعه انتصاب جدید پیرامون مذاکرات هسته‌ای و احیای تحریم‌ها مطرح شد. این واکنش در پی آن مطرح شد که شماری از فعالان شبکه‌های مجازی چند روز پیش در خبری مدعی شدند که مسئولیت مذاکرات هسته‌ای به علی شمخانی، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی و مشاور رهبر انقلاب واگذار شده است و او از سه ماه گذشته یعنی از اواخر اسفند سال گذشته مسئولیت این پرونده را مجدداً بر عهده گرفته است. این خبر کمی پس از واقعه شهادت سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، شهدای عالی مقام ایران در سانحه سقوط بالگرد منتشر شد.
شمخانی از خرداد۱۴۰۰ رئیس کمیته ویژه هسته‌ای بوده است؛ کمیته‌ای 5 نفره که در اواخر دولت دوازدهم، یعنی روزهای ابتدایی خرداد ۱۴۰۰ زمانی که سید عباس عراقچی آخرین جمع‌بندی خود را از دور آخر مذاکرات به شورای امنیت ملی ارائه داد، کمیته تطبیق متن نهایی توافق احتمالی ایران و گروه ۱+۴ و امریکا شکل گرفت.
باقری که در دولت سیزدهم مسئولیت هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای را عهده‌دار شده بود، در پی شهادت امیرعبداللهیان به سمت سرپرست وزارت امور خارجه تعیین شد. او روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در حیاط دولت به ادعاهای منتشره درباره مسئولیت شمخانی درباره مذاکرات هسته‌ای واکنش نشان داد و با گفتن اینکه «ما چیزی به اسم پرونده در بحث هسته‌ای نداریم»، تصریح کرد که فعالیت‌های هسته‌ای همچنان در چهارچوب تدابیر نظام زیر نظر شورای عالی امنیت ملی ادامه دارد.
انتشار این شایعه پیشتر با واکنش وزارت خارجه ایران هم روبه‌ رو شده بود. ناصر کنعانی، سخنگوی این وزارتخانه در نشست خبری اخیر خود در این باره گفت: «سنت وزارت خارجه اظهارنظر درباره شایعات فضای مجازی و گزارش‌های بی‌اساس نیست. مذاکرات رفع تحریم‌ها با اشراف و راهنمایی مقام‌های بالادستی نظام پیش برده می‌شود و هیأت مذاکره‌کننده از همه ظرفیت‌ها برای موفقیت استفاده می‌کند.»
این خبرها درحالی دست به دست می‌شود که برخی رسانه‌های خارجی چندی پیش مدعی ازسرگیری مذاکرات غیر‌مستقیم ایران و امریکا در «مسقط» با هدف رفع تحریم‌ها شدند. در همین رابطه «وال استریت ژورنال» بعد از شهادت رئیس جمهور فقید ایران در سانحه سقوط بالگرد ادعا کرد که به دنبال نشست غیرمستقیم امریکا و ایران در عمان در هفته گذشته، قرار بود باقری چهارشنبه هفته گذشته با مقامات اتحادیه اروپا در ژنو دیدار کند که این جلسه برگزار نخواهد شد.
باقری در همین رابطه افزود: تبادل پیام قطع نشده است و الان هم جاری است. فعالیت‌های هسته‌ای در چهارچوب تدابیر نظام زیر نظر شورای عالی امنیت ملی ادامه دارد.
جستجو
آرشیو تاریخی