در طول 34 ماه ریاست جمهوری شهید رئیسی، 17 پروژه کلان ناتمام تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید

نهضتی که به یادگار ماند

تکمیل سد چمشیر پس از 11 سال
مطالعات ساخت سد چمشیر در سال 1373 انجام و عملیات اجرایی آن نیز از سال 1391 با اعتباری حدود 230 میلیون یورو شروع شد، اما عملیات ساخت آن با توقف و کندی مواجه بود که با تلاش‌های 22 ماهه دولت‌ سیزدهم و تخصیص اعتبارات ویژه، تکمیل شد و در تیرماه 1402 توسط آیت‌الله رئیسی به بهره‌برداری رسید.
 
تکمیل راه‌آهن بستان‌آباد - خاوران بعد از ۲۲ سال
احداث راه‌آهن تبریز-بستان‌آباد-میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ و نقل کشور و آذربایجان‌شرقی است که عملیات احداث آن از سال ۱۳۷۹ آغاز شد، اما با کندی پیش رفت. این طرح در نهایت پس از ۲۲ سال وقفه و با اختصاص اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی از محل مصوبات دور اول سفر استانی شهید رئیسی به آذربایجان‌شرقی، ۱۹ خردادماه با حضور رئیس‌جمهور کشورمان به بهره‌برداری رسید.
 
تکمیل فرودگاه شهدای سقز پس از ۲۷ سال
فرودگاه ۱۸۰ هکتاری شهدای سقز نیز از دیگر طرح‌های ناتمام مانده‌ای بود که توسط دولت سیزدهم پس از 27 سال به اتمام رسید. در جریان سفر شهید رئیسی به کردستان، ۲۰۰ میلیارد تومان به تکمیل این طرح اختصاص یافت تا در نهایت در آبان‌ماه 1402 توسط آیت‌الله رئیسی به بهره‌برداری رسید.
 
تکمیل آزادراه منجیل‌- رودبار پس از 12 سال
آزادراه منجیل‌- رودبار که حلقه مفقوده آزادراه قزوین- رشت بود و عمری بیش از ۱۲ سال داشت، بالاخره در اسفندماه ۱۴۰۲ توسط رئیس دولت سیزدهم افتتاح شد تا گره ترافیکی این منطقه از شمال کشور باز شود.
 
تکمیل راه‌آهن همدان- سنندج پس از 18‌سال
بهره‌برداری از راه‌آهن همدان- سنندج نیز از دیگر برنامه‌های سفر شهید رئیسی به کردستان بود. در جریان سفر رئیس‌جمهور به کردستان، راه‌آهن همدان‌- سنندج پس از ۱۸ سال افتتاح شد؛ پروژه‌ای که تا قبل از دولت سیزدهم ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و با تلاش‌های دولت آیت‌الله رئیسی به مرحله نهایی رسید.
 
افتتاح خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درودزن پس از 12 سال
۲۱ مهرماه ۱۴۰۲ خط دوم انتقال آب شیراز از سد درودزن، پس از 12 سال چشم انتظاری، با حضور شهید رئیسی به بهره‌برداری رسید. گرچه این پروژه از سال ۱۳۹۰ شروع شده بود، اما در ادامه راه با کندی پیش می‌رفت که در نهایت با همت دولت سیزدهم به مرحله نهایی رسید.
خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شیراز با ۷۸ کیلومتر طول مسیر، ۴۴۴۰ متر تونل انتقال، دارای ایستگاه پمپاژ، تصفیه‌خانه با ظرفیت ۳۰۰۰ لیتر در ثانیه و سه مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی در مجموع ۶۰ هزارمتر مکعب است.

پایان ۱۲ سال انتظار برای افتتاح بیمارستان امام حسین(ع)
بیمارستان آموزشی، تخصصی و فوق تخصصی ۱۸۴ تختخوابی امام حسین(ع) شهرستان فسا نیز ۲۰ مهر ماه 1402 پس از ۱۲ سال انتظار، با همت آیت‌الله رئیسی در دولت سیزدهم تکمیل و افتتاح شد.
طرح احداث این بیمارستان از سال ۱۳۸۹ تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم، نزدیک به ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. برای ساخت و تجهیز این بیمارستان، ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شد.

پایان 15 سال انتظار برای افتتاح طرح آبرسانی غدیر
در شهریور ماه 1401، طرح آبرسانی غدیر پس از 15 سال توسط آیت‌الله رئیسی به بهره‌برداری رسید. اجرای این طرح مهم در سال ۱۳۸۷ آغاز شده بود اما تا سال ۱۴۰۰ کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت داشت که با تأکید رئیس جمهور مبنی بر اینکه مردم استان خوزستان در کمترین زمان ممکن از نعمت آب با کیفیت بهره‌مند شوند، با تأمین اعتبارات لازم، در دستور کار قرار گرفت و عملیاتی شد.‌ این پروژه عظیم آب شرب قریب به ۴.۷ میلیون نفر از جمعیت استان خوزستان را تأمین کرد.

آبرسانی به شهرستان‌های بم و بروات پس از یک دهه وقفه
پروژه آبرسانی بم و بروات از سد نسا نیز که بیش از ۱۰ سال نیمه کاره رها مانده بود و در حالی که سد نسا یکی از بهترین آب‌های استان را از منشأ کوه‌های جبال‌بارز دارد، مردم شهرهای شرقی استان بویژه بم از دسترسی به این آب باکیفیت محروم بودند. با همت دولت سیزدهم، در تیر ماه 1402 طرح آبرسانی به شهرستان‌های بم و بروات توسط رئیس جمهور شهید افتتاح شد.‌ این پروژه ۲۴۰ هزار نفر ساکنان شهرهای بم و بروات را تحت پوشش آب شرب سالم و پایدار قرار داد.

پایان انتظار ۲۰ ساله برای آبرسانی به میانه
۱۹ خرداد ۱۴۰۲ پروژه آبرسانی به میانه از سد گرمی چای، شامل مرحله نخست سد گرمی چای، تصفیه‌خانه و خط انتقال ۴۹ کیلومتری پس از ۲۰ سال انتظار و با حضور شهید رئیسی به بهره‌برداری رسید.‌
این طرح مهم به دلیل نبود یا کمبود اعتبار تعطیل و نیمه راکد شده بود که پس از سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی و تعیین فرصت یکساله وی برای رفع تنش آبی جمعیت حدود ۱۲۰ هزار نفری منطقه، سرعت و شتاب گرفت و با تزریق بموقع اعتبارات مصوب، تصفیه‌خانه و خطوط انتقال آن به طور کامل تکمیل شد.
بهره‌برداری از پتروشیمی گچساران پس از 17‌سال
مجتمع پتروشیمی گچساران نیز از دیگر پروژه‌های روی زمین مانده‌ای بود که در جریان سفر استانی دولت سیزدهم به استان کهگیلویه و بویراحمد در ۲۶ تیر ماه 1402 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این پروژه با اعتبار ۱.۳ میلیارد یورو یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت نفت بود. پروژه‌ای که با رویکرد تکمیل پروژه‌های ناتمام در دولت سیزدهم جان دوباره‌ای گرفت و به انتظار ۱۷ ساله مردم شهرستان گچساران پایان داد.

بهره‌برداری از طرح آب شیرین کن گروه مپنا پس از 15 سال
۱۲ اسفند ماه ۱۴۰۱ و در جریان سفر استانی آیت‌الله رئیسی به بوشهر، فاز اول طرح آبرسانی شهرستان جم پس از ۱۵سال توقف، تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از ایستگاه پمپاژ دائم آب بانه
ایستگاه پمپاژ دائم آب بانه نیز یکی از پروژه‌های ناتمام در استان کردستان بود که ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۲ توسط رئیس جمهور شهید مورد بهره‌برداری قرا گرفت. این طرح با هدف تأمین پایدار بخشی از نیاز آب شرب شهر بانه با ظرفیت ۵۵۵ لیتر بر ثانیه با حجم ۸.۵ میلیون مترمکعب در سال به بهره‌برداری رسید و تأمین نیازهای آب شرب ۲۲۳ هزار نفر را پوشش می‌دهد‌.‌ با توجه به تنش آبی سال ۱۴۰۰، این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با پیگیری‌های دولت با اعتباری بالغ بر ۵۷۳ میلیارد تومان تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

بهره‌‌برداری رسمی از متروی پرند پس از ۱۸ سال
در آذر ماه 1402، شهید رئیسی با طی مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند با قطار شهری، از متروی این شهر به صورت رسمی بهره‌برداری کرد.‌ این طرح که با پیشرفت ۳۰ درصدی تحویل دولت سیزدهم شده بود، با اعتباری بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه‌های عمومی دولت تأمین اعتبار و تکمیل شد.

افتتاح ساختمان جدید بیمارستان قائمشهر پس از 18 سال
در اردیبهشت ماه امسال و چند روز پیش از شهادت رئیس جمهور و همراهانش، ساختمان جدید بیمارستان رازی قائمشهر در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به مازندران، به بهره‌برداری رسید. ساختمان جدید بیمارستان رازی قائمشهر از جمله طرح‌های نیمه تمام استان مازندران بود که پس از ۱۸ سال وقفه، با اهتمام دولت سیزدهم و با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان در فضایی به مساحت ۲۴ هزار متر مربع در ۶ طبقه و با همه امکانات تخصصی از جمله ۱۰ اتاق عمل تکمیل و تجهیز شد و به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از مرحله نخست تصفیه‌خانه فاضلاب گنبدکاووس پس از 30 سال وقفه
در آذر ماه 1402، مرحله نخست طرح جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهر گنبدکاووس پس از 30 سال وقفه با حضور رئیس جمهور شهید به بهره‌برداری رسید.
تکمیل مرحله نخست این طرح مهم عمرانی که به دلایل مختلفی متوقف مانده بود، در دولت سیزدهم در دستور کار و جزو مصوبات اولین سفر آیت‌الله رئیسی به گلستان قرار گرفت. به همین خاطر دولت هزار و 150 میلیارد ریال برای این پروژه اعتبار پیش‌بینی کرد و بلافاصله عملیات اجرایی آن از سر گرفته شد.

افتتاح سد قیز قلعه‌سی پس از 18 سال
سد قیز قلعه‌سی آخرین پروژه‌ ناتمامی بود که توسط آیت‌الله رئیسی به بهره‌برداری رسید. 30 اردیبهشت ماه 1403 و ساعاتی پیش از وقوع سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور که منجر به شهادت وی و همراهانش شد، آیت‌الله رئیسی و الهام علی‌اف با حضور در نقطه صفر مرزی و محل اجرای سد مشترک «قیز‌قلعه‌سی»، این سد را به شکل رسمی افتتاح کردند. سد قیز قلعه‌سی در 220 کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز و در 12 کیلومتری پایین دست سد مخزنی خداآفرین روی رودخانه ارس و در مرز ایران و جمهوری آذربایجان احداث شده است. عملیات اجرایی این پروژه از سال 1385 آغاز شد اما پس از 18 سال، با همت دولت سیزدهم، مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی