حجم تولیدات محصولات باغی استان با رشد 70 درصدی به بیش از ۳۴۶ هزار تن رسید

احداث بزرگترین «باغ سایبان» کشور در کرمانشاه

بیتا میرعظیمی
خبرنگار

بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین «باغ سایبان» کشور در استان کرمانشاه تا نیمه اول اسفند سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد؛ سایبانی که در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار در جاده کرمانشاه-بیستون احداث شده و طبق گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به «ایران»، ضمن کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری تولید از ایجاد خسارات تگرگ و سرمازدگی جلوگیری کرده و کمیت و کیفیت ‌محصولات باغی را افزایش می‌دهد.
استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور محسوب می‌شود؛ آنگونه که «علی چاله چاله» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به «ایران» می‌گوید: حجم تولیدات محصولات باغی در استان کرمانشاه در بهار چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به بیش از ۳۴۶ هزار تن رسیده است. این در حالی است که حجم تولیدات محصولات باغی در سال‌های پیش از انقلاب 5هزار تن گزارش شده که در سال‌جاری با رشد ۷۰ برابری، به بیش از ۳۴۶ هزار تن رسیده است. عمده محصولات باغی استان کرمانشاه شامل سیب، انگور، گردو، انجیر، بادام، زیتون، انار، خرما و... است. محصولاتی که حالا قرار است کیفیت و کمیتش با احداث بزرگترین باغ سایبان کشور رشد کرده و سالانه 2 هزار تن انواع محصولات باغی و باروری اقتصادی را روانه بازار کند.
 
کشت محصولات باغی
«فرهاد شریفی» معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه به «ایران» می‌گوید: «عملیات اجرایی بزرگترین باغ سایبان کشور از تیر ماه سال 1400 در مساحت کل 39.23 هکتار و مساحت مفید 33 هکتار کلید خورده است؛ باغی که در آن ارقام مختلف انگور و گونه‌های دیگری مانند سیب، گلابی، گیلاس و دیگرمحصولات هسته‌دار کشت می‌شود.»
طبق گفته شریفی، «انگور عمده‌ترین محصول باغ است که در آن 6 رقم مختلف از قبیل رد گلوب (red Globe) و اسکارلت(scarlet) کشت می‌شود. در این باغ، ارقام مختلف گلابی از قبیل بیروتی و درگزی، انواع به بر پایه‌هایی از قبیل کویینز و ارقام کدویی، سیب بر پایه ‌ام 9 و رقم دلوار و همچنین گیلاس بر پایه کلینکس و تکدانه مشهد و... کشت می‌شود.»
 
عملیات اجرایی در ایستگاه پایانی
وی می‌افزاید: «در حال حاضر 95 درصد عملیات اجرایی طرح بزرگترین باغ سایبان کشور تکمیل شده و تا پایان بهمن ماه یا نیمه اول اسفندماه به بهره‌برداری می‌رسد. طرحی پراهمیت و عظیم با اعتبار 60 هزار میلیارد تومانی، که 30 میلیارد تومان آن به صورت تسهیلات و 30 میلیارد تومان دیگر آن از آورده کشاورز و سرمایه‌گذار تأمین شده است.» مطابق گفته این مقام مسئول، «سال گذشته سازه طرح تکمیل شده و سایبان آن در سال‌جاری نصب شده است. نهال‌های باغ نیز سال 1400 کشت شده و 1401 نوبرانه‌های باغ به بازار داخلی عرضه شده است. این در حالی است که سالانه برداشت 2 هزار تن انواع محصولات باغی و باروری اقتصادی در سال 1404 پیش‌بینی شده است.»
 
سیستم مراقبتی هوشمند
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه، این طرح را بزرگترین و هوشمندترین باغ سایبان کشور معرفی کرده و می‌گوید: «سیستم آبیاری و مراقبت گیاه پزشکی طرح، هوشمند بوده و آبیاری محصولات از طریق سیستم تحت فشار و تحت سامانه هوشمند انجام می‌شود. همچنین فناوری بزرگ‌ترین سایبان یکپارچه کشور از ترکیه وارد شده و برای هر هکتار آن اشتغالزایی 40 نفر پیش‌بینی شده است. سایبان این باغ متحرک بوده و در فصل تابستان جلوی گرمای هوا و در فصل زمستان نیز جلوی برف و باران و تگرگ احتمالی را می‌گیرد.»
شریفی درباره مزایای باغ سایبان نیز می‌گوید: «بیش از نیم‌قرن است که در کشورهای پیشرفته برای کشت انواع محصولات کشاورزی از سایبان باغبانی استفاده می‌شود. طرحی مهم که از رخداد مخاطرات طبیعی مانند تگرگ و سرمازدگی و مضرات آفتاب سوختگی محصولات در فصل تابستان جلوگیری کرده و ضمن افزایش بهره‌وری آب، به افزایش کمیت و کیفیت محصولات باغی و کشاورزی کمک می‌کند.»
 
افزایش بهره‌وری آب
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در ادامه می‌افزاید: «حوادث غیرمترقبه جوی در بخش باغبانی اغلب باعث به خطر افتادن سرمایه‌گذاری بهره‌برداران می‌شود. حال چنانچه این موضوع کنترل شده و تولیدات پایدارتر شود، سرمایه‌گذاری استمرار پیدا کرده و به تبع آن نیز درآمدزایی افزایش پیدا خواهد کرد. این موضوع یکی از اولویت‌های اصلی در بخش باغبانی محسوب شده و اجرای طرح باغ سایبان می‌تواند استمرار تولید محصولات باغی را افزایش دهد، آن هم در شرایطی که مشکل تأمین آب در کشور جدی بوده و سایبان‌ها می‌توانند نقش مؤثری را در کاهش مصرف و افزایش بهره‌وری آب داشته باشند.»
بزرگترین باغ سایبان کشور در حالی در استان کرمانشاه در دست احداث است که پیشتر این طرح در استان قزوین به بهره‌برداری رسیده است؛ طرحی ۱۵هکتاری که شامل ۶ هکتار باغ هلو و شلیل، ۳هکتار باغ انگور، ۳‏ هکتار سیب، ۲هکتار باغ گلابی و یک هکتار باغ سیب است؛ باغ سایبانی که در خرمدشت از توابع شهرستان تاکستان واقع شده و برای تکمیل آن ۱۵میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان (۱۲ میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی و ۳میلیارد و چهارصد میلیون تومان آورده شخصی ‏مالک باغ) هزینه شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی