خاندوزی در جمع اقتصاددانان عنوان کرد

تلاش دولت برای کاهش هزینه فعالیت‌های اقتصادی

 وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه هیچ وقت به استقبال تحریم‌ها نرفتیم، گفت: برای دولت هم بهینه بود که تحریم‌ها و موانع موجود رفع شود و در دولت تلاش می‌کنیم مسائل و مشکلات اقتصاد را بهتر رفع کرده و عقلانیت اقتصادی را در داخل بالاتر ببریم تا حداقل کشور را کم‌هزینه‌تر مدیریت کنیم.
به گزارش وزارت اقتصاد، سید احسان خاندوزی در جمع اقتصاددانان و اساتید اقتصاد دانشگاه‌های کشور در پاسخ به پرسش یکی از اساتید حاضر در این نشست در خصوص اقدامات دولت در زمینه تحریم‌ها، اظهار کرد: حتماً برای دولت هم بهینه بود که تحریم‌ها و موانع موجود رفع شود و این تصور که دولت آقای رئیسی دولتی است که دوست دارد شرایط تحریمی ادامه داشته باشد یا روی خوشی به مذاکره و مذاکره کنندگان و دیپلماسی ندارد؛ تصویر کاملاً غلطی است و این را بدون تعارف می‌گویم که دست پیدا کردن به نقطه‌ای که در آن تحریم‌های امریکا حذف شود یا حداقل تعلیق قابل اتکایی در این زمینه به دست بیاید، برای دولت مطلوب بوده است.
 وی به تبیین اقدامات و برنامه‌های کلان دولت در حوزه عبور از تحریم‌ها پرداخت و افزود: البته دولت نیز اقداماتی را در این زمینه آغاز کرد به نحوی که در مورد کشورهای همسایه و آسیا از جمله انعقاد پیمان‌های منطقه‌ای و… را در دستور کار قرار داد تا مسیرهای جدیدی برای اقتصاد کشور باز کند.
 وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص توافق در زمینه رفع تحریم‌ها نیز گفت: تنها نقطه‌ای که مانع شده است امروز این اتفاق نیفتد، غیر قابل اتکا بودن توافق دوم با طرف مقابل است، اما آیا می‌توانیم مطمئن باشیم که مجدداً این توافق از سوی طرف مقابل نقض نشود؟
خاندوزی ادامه داد: ما هیچ وقت به استقبال تحریم‌ها نرفتیم و اگر به خاطر داشته باشید، توافق رفع یا تعلیق تحریم‌ها سال ۹۴ انجام و از ۹۵ هم اجرایی شد و دو سال به طور کامل از طرف ایران اجرا اما به یکباره از سوی طرف مقابل نقض شد.
 وی با اشاره به اینکه توافق دوم به این معنا بود که ما دوباره باید تعهداتی را می‌پذیرفتیم و آنها در مقابل این تعهدات، باید رفع تحریم می‌کردند، خاطرنشان کرد: آیا این دومین بار می‌توانست دوره طولانی‌تر و قابل اتکاتری باشد یا نه؟ به نظر عقلانیت در منافع ملی، زیر بار این نمی‌رود که تعهدی را بپذیرید در حالی‌که به راحتی بتوانند، شش ماه بعد یا یک‌سال بعد دوباره برگردند به همان نقطه قبل!
 وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه طرف مقابل سرسختی نشان می‌داد که بخواهد تعهد پایداری بدهد که به توافق دوم پایبند خواهد بود، افزود: به نظر می‌رسد که البته به شکل غیر رسمی، امریکایی‌ها انتخاب کرده‌اند که سایه تحریم بر سر اقتصاد ایران باشد و اقتصاد ایران را ضعیف و منزوی کنند، اما انتخاب ما این نیست که چنین اتفاقی بیفتد.
 خاندوزی خطاب به اساتید و اقتصاددانان حاضر در این نشست گفت: شما می‌دانید که حداقل در داخل جریان سیاسی رقیب آقای روحانی نیز بسیاری از منتقدین در مجلس وقت، چقدر مخالفت‌ها با توافق وجود داشت اما علیرغم این مسائل مجموعه نظام جمهوری اسلامی تا پای تعهد رفت و دیدید که چه اتفاقی افتاد.
 وی بیان کرد: پس امروز واقعاً مسأله تحریم چیزی نیست که فکر کنید آقای رئیس جمهور یا هر کس دیگری در دولت نمی‌خواهند تحریم‌ها رفع شود و ما بگوییم آقای رئیس جمهور لطفاً تحریم‌ها را رفع کنید؛ در این زمینه یک مسأله روشنی وجود دارد و آن این است که تحریم‌ها انتخاب سمت دیگر میز مذاکره است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: پس باید به داخل کشور و ظرفیت‌های داخلی برگردیم و تلاش کنیم مسائل و مشکلات خود را بهتر رفع و رجوع کنیم؛ عقلانیت اقتصادی را در داخل بالاتر ببریم و حداقل کشور را کم هزینه‌تر مدیریت کنیم.
وی در تبیین اقدامات و برنامه‌های دولت و وزارت اقتصاد در این زمینه گفت: در همین راستا در وزارت اقتصاد و البته با کمک بخش‌هایی از دولت تلاش کردیم این کم هزینه کردن فعالیت اقتصادی را پر رنگ‌تر کنیم، یعنی علی‌رغم اینکه برای دولتی‌جماعت خیلی سخت است که خود را مقید بداند و به نوعی دست و پای خود را ببندد، اما تلاش کردیم که در داخل پالس‌های مثبتی برای تولیدکنندگان بفرستیم که حداقل بگوییم ما اینجا کار شما را روان‌تر می‌کنیم و زودتر مشکلات و نیازهای شما را به سروسامان می‌رسانیم.
 خاندوزی بیان کرد: برای مثال راه‌اندازی درگاه ملی مجوزها و اجرایی کردن قانون یکی از این موارد بود که این اقدام برای وزارت اقتصاد چالش بزرگی بود، زیرا دستگاه‌های مختلف در برابر آن واکنش‌های مختلفی داشتند که چرا می‌گویید ما ضعیف عمل کردیم یا کار عقب مانده است؟ و چقدر کار رسانه‌ای و حتی کار نظارتی همکاران ما در داخل وزارتخانه انجام دادند که این پیام را منتقل کنیم و چقدر جنگیدیم تا بتوانیم پیام تسهیل و گشایش را برای تولیدکننده داخل فراهم کنیم.
 
لایحه مالیات بر مجموع درآمد
 وی به تهیه لایحه مالیات بر مجموع درآمد اشاره کرد و در این زمینه گفت: تهیه لایحه PIT (مالیات بر مجموع درآمد) کار بسیار سختی بود و فرصت نشد که توضیح دهیم چطور در مقابل مقاومت‌های پیش روی لغو برخی معافیت‌ها ایستادیم تا بالاخره بتوانیم لایحه PIT را به عنوان مصوبه هیأت دولت داشته باشیم و امروز ۹۰ یا ۹۵ درصد از آن نزدیک به چیزی باشد که می‌خواستیم از کار در بیاید.

 

برش

فرماندهی اقتصاد کشور کجاست؟
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سؤال یکی از اساتید حاضر در نشست در خصوص اینکه فرماندهی اقتصاد کشور کجاست، گفت: حتماً مطلع هستید که نظر دولت این است که مجموعه تیم اقتصادی اختلافات و نقطه نظرات مختلف را زیر نظر آقای معاون اول جمع‌بندی کنند. در دولت قبل مشاور آقای روحانی به یک معنی فرماندهی اقتصاد کشور را بر عهده داشت و در دولت قبل‌تر شخص رئیس جمهور این وظیفه را برعهده داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی