همزمان با تداوم حملات امریکا به یمن، صنعا اعلام کرد

دریای سرخ جایی برای صهیونیست‌ها نیست

ضیف‌الله الشامی از تحرکات امارات در دریاهای عرب و سرخ پرده برداشت

امیر فرشباف
خبرنگار


نشست خبری سخنگوی دولت پیشبرد امور یمن، روز گذشته در صنعا با موضوع رویدادها و تحولات فلسطین و موضع یمن در جنگ غزه برگزار شد. به گزارش شبکه المسیره یمن، ضیف‌الله الشامی، سخنگو و وزیر اطلاع‌رسانی دولت صنعا با تأیید اینکه عملیات نظامی در دریاهای عرب و سرخ فقط کشتی‌های اسرائیلی، امریکایی و انگلیسی را هدف قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: ایالات متحده و انگلیس با نظامی کردن محیط دریای سرخ، ناوگان بین‌المللی تجارت دریایی را برای حفاظت از اسرائیل تهدید می‌کنند.
به گزارش المسیره، وی درباره حملات امریکا و انگلیس به یمن افزود: مجموع بمباران‌ها و حملات موشکی امریکا و انگلیس به یمن 403 مورد بوده که 203 حمله به صورت هوایی بوده است. وی در حالی این سخنان را بیان داشت که در تازه‌ترین حمله، بعد از ظهر روز سه‌شنبه، منطقه «التحیتا» واقع در استان حدیده در غرب یمن توسط نیروهای امریکایی-انگلیسی بمباران شد. روز گذشته نیز طی چند حمله، مناطق «الجبّانه» و «رأس عیسی» در استان الحدیده مورد تهاجم قرار گرفتند.
ضیف‌الله الشامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بی‌اثر بودن تطمیع و تهدید مردم یمن در دفاع از مردم فلسطین خاطرنشان کرد: براساس رصد نیروی دریایی یمن، تعداد کشتی‌های اسرائیلی متردد در دریای سرخ به صفر رسیده است.
وی با بیان اینکه یمن، ورود کالاهای تولیدی شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی، ازجمله 99 کالای امریکایی را ممنوع اعلام کرد، اظهار داشت: وزارت صنعت و تجارت یمن، 354 نمایندگی را لغو و 12 شرکت، 23 شعبه و دفتر و 3227 برند امریکایی و صهیونیستی را تعطیل کرد. سخنگوی دولت صنعا همچنین با تأکید بر اینکه یمن این حق مشروع را دارد که با تمام امکانات و ابزارهای موجود به نقض حاکمیت خود پاسخ دهد، از ملت‌های عربی و اسلامی و مردم آزاده جهان خواست به کمپین تحریم اقتصادی دشمنان این کشور بپیوندند.
 
ابوظبی چرا با صنعا دشمنی می‌کند؟
سخنگوی دولت صنعا در بخش دیگری از سخنانش به تحرکات دریایی امارات متحده عربی علیه یمن اشاره کرد و گفت: ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد امارات به دنبال به کارگیری مزدورانی برای هدف قرار دادن کشتی‌ها در دریاهای عرب و سرخ و انتساب حملات به صنعاست تا جایگاه یمن را در اذهان عمومی مخدوش کند.
توسعه نفوذ امارات در بیرون از مرزها موضوعی است که مدت‌هاست مورد توجه محافل سیاسی و اندیشکده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفته است؛ خصوصاً از سال 2010 و بعد از بیداری اسلامی که هراس از رسوخ افکار ضدغربی و اسلام خواهانه در ذهنیت رهبران امارات تشدید شد.
یکی از پاسخ‌هایی که به پرسش از انگیزه‌های امارات از گسترش نفوذ برون مرزی‌اش داده می‌شود، به آسیب پذیری ژئوپلیتیکی این کشور باز می‌گردد. امارات متحده عربی هم به لحاظ تقسیمات سیاسی داخلی و هم به لحاظ اختلافات مرزی و ارضی با همسایگانش، با چالش‌های تاریخی عمیق و متعددی مواجه است که برای گریز از آنها ناگزیر از تعریف منافع استراتژیک در محیط پیرامونی شده است. چالش‌های داخلی امارات را می‌توان در اختلافات تاریخی امیرنشین‌های این سرزمین مانند اختلافات امارت شارجه با سه امارت الفجیره و ‌ام القوین و دوبی و اختلافات ابوظبی با دوبی جست‌و‌جو کرد. به لحاظ موقعیت مرزی نیز امارات متحده عربی با هر چهار همسایه خاکی و آبی خود، یعنی عمان، عربستان، قطر و ایران اختلاف دارد. ضمن اینکه گذشت زمان نیز تاکنون نتوانسته مرهمی بر این زخم‌های کهنه باشد و حکام ابوظبی از طریق سرمایه‌گذاری حاصل از فروش نفت و گاز در جنوب آسیا و شمال و شرق آفریقا و بازتعریف دشمن بیرونی همواره سعی کرده‌اند بر این مشکلات سرپوش بگذارند.
اما پرسش این است که چرا یمن در این مقطع در کانون خصومت امارات قرار گرفته است؟ موقعیت راهبردی صنعا در دسترسی به تنگه باب المندب و هراس از ظهور جنبش‌های اسلامی مانند اخوان المسلمین و انصارالله از عوامل اصلی بروز تنش میان امارات متحده عربی و یمن بوده است. حکام ابوظبی علاوه بر همراهی با سعودی در حمله نظامی به یمن در سال 2015، با سرمایه‌گذاری و احداث پایگاه نظامی در کشورهای واقع در شاخ آفریقا مانند سومالی، جیبوتی، اتیوپی و منطقه خودمختار «سومالی‌لند» سعی در مقابله با نفوذ دریایی یمن دارد. رهبران امارات این توسعه طلبی را ذیل «مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم» تعریف کرده‌اند.
به تازگی وب سایت «الامارات 71» در پی کشته شدن چهار نظامی اماراتی و بحرینی در سومالی، پرده از تشدید نفوذ دریایی امارات و رژیم صهیونیستی در خلیج عدن برداشت. در این گزارش به نقل از سرویس پژوهشی عربی «ایکاد» (EAKAD) درباره گسترش پایگاه‌های دریایی امارات همسو با رژیم صهیونیستی در این منطقه آمده است: «رابطه توسعه دو پایگاه دریایی «بوساسو» و «بربرا» در خلیج عدن با انصارالله چیست؟ بر اساس تحقیقات می‌توان دریافت که اسرائیل نیز مانند امارات، با «سومالی‌لند» توافقات نظامی دارد؛ تل آویو احتمالاً به دنبال استفاده از روابط سه جانبه برای ایجاد جای پایی در تنگه باب المندب است. این فرضیه زمانی کاربردی‌تر می‌شود که به حضور نظامی قبلی اسرائیل در خلیج عدن نگاه کنیم، جایی که مجله
«JForum» گزارش داد ابوظبی اجازه حضور اطلاعاتی اسرائیل در جزیره «سقطری» یمن را داده است. تحرکات این پایگاه‌ها همزمان با تشدید حملات انصارالله به کشتی‌های اسرائیلی بود و بررسی‌ها نشان می‌داد که توسعه این پایگاه‌ها در چهارچوب امکان استفاده از آنها توسط ائتلاف نظامی برای تضعیف توان نظامی انصارالله صورت می‌گیرد.»
شرکت در رقابت‌های کریدوری منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز دیگر رویکرد امارات برای تسلط بر آبراه‌های پیرامونی و خروج از چالش‌های ژئوپلیتیکی مذکور است. در تازه‌ترین مورد، ابوظبی و هند روز سه‌شنبه برای ایجاد یک کریدور تجاری، توافقنامه‌ای امضا کردند که هند را از طریق دریای عمان به امارات، عربستان، اردن و فلسطین اشغالی و از مدیترانه به اروپا متصل می‌کند. این توافقنامه که جزئیاتش نامشخص است، مورد حمایت امریکا و اتحادیه اروپاست و به عنوان رقیب کریدور راه ابریشم چین شناخته می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی