بامداد روز گذشته، خط انتقال گاز در دو استان کشور هدف حمله خرابکارانه قرار گرفت

انتقام دشمن از حضور مردم

وزیر نفت: اهدافی که دشمنان برای قطعی گاز استان‌های بزرگ کشور دنبال می‌کردند، رخ نداد و به جز برخی نواحی که نزدیک خطوط انتقال گاز بودند هیچ استانی دچار قطعی نشد

حضور پرشور مردم ایران در مراسم راهپیمایی 22 بهمن، طبق معمول موجب عصبانیت دشمنان کشورمان شده است. ایجاد ناامنی و خرابکاری در کشور، هدفی است که گروه‌های ضدایرانی و سرویس‌های اطلاعاتی متخاصم در چند سال گذشته دنبال کرده‌اند. ساعت ۱۲:۵۰ بامداد روز چهارشنبه ۲ خط گاز سراسری و اصلی در محور بروجن – گندمان (محدوده گردنه حلوایی) در استان چهارمحال و بختیاری که کار انتقال گاز از جنوب به شمال کشور را انجام می‌دهد دچار انفجار و آتش‌سوزی شد.
دقایقی پس از وقوع آتش‌سوزی، آتش‌نشانان، نیروهای امدادی، پلیس و عوامل فنی در محل حادثه حضور یافتند و پس از گذشت چند ساعت از ماجرا، آتش‌سوزی مهار شد.
در اثر این حادثه، برق و گاز شهرهای گندمان، بروجن و فرادُنبه استان چهارمحال و بختیاری دچار قطعی شد اما بلافاصله، گاز به شبکه گازرسانی تزریق شد تا مردم منطقه مشکل قطعی گاز نداشته باشند. در همین راستا فتاح کرمی فرماندار بروجن با اشاره به مهار آتش گفت: از ساعت ۶ صبح نیروهای تعمیرات شرکت گاز خطوط منطقه ۲ در محل حادثه مستقر شدند تا تعمیرات انجام شود و برای انتقال گاز مشکل به وجود نیاید.
 
اوجی: خرابکاری بود
در پی وقوع آتش‌سوزی در خطوط اصلی گاز که در دقایق ابتدایی منجر به قطع گاز سه استان کشور شد، جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه جلسه هیأت دولت، گفت: ما از ساعات اولیه این اتفاق در شرکت ملی گاز و قبل‌تر از آن آمادگی لازم را در همه تأسیسات نفتی و گازی داشتیم و می‌دانستیم با این اتفاقاتی که در منطقه رخ داده است و حضور پرشوری که مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن داشتند، دشمنان به دنبال ایجاد چالش برای مردم هستند.
وزیر نفت ادامه داد: در ساعات اولیه که انفجار خطوط اصلی گاز اتفاق افتاد با آمادگی که از قبل داشتیم سریعاً آرایش شبکه را تغییر دادیم و در همان ساعات اولیه تیم‌های ما در محل حاضر شدند و خوشبختانه خسارت جانی نداشتیم. اوجی اظهار کرد: اهدافی که دشمنان دنبال می‌کردند برای قطعی گاز استان‌های بزرگ کشور، این اتفاق رخ نداد و به جز برخی نواحی که نزدیک خطوط انتقال گاز بودند هیچ استانی دچار قطعی نشد. اوجی در بخش دیگری از صحبت‌هایش حملات سایبری و انفجار خطوط انتقال و پالایشگاه‌ها را از جمله اهداف تروریستی امریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای و داخلی دانست و تصریح کرد که در اتفاق بامداد روز گذشته ۵۰۰ نفر از همکارانم در آماده‌باش بودند تا تیم‌های امنیتی و خنثی‌سازی بمب در منطقه کارشان پایان یابد و به سرعت وارد کار شوند.
علاوه بر وزیر نفت، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز حادثه بامداد روز گذشته را خرابکاری دانست.
سعید عقلی با اشاره به وقوع انفجار در خط لوله سراسری گاز گفت: بامداد چهارشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه در اثر اقدام‌های خرابکارانه، انفجاری در خط لوله گاز سراسری در ۲ استان چهارمحال و بختیاری و فارس (شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری و صفاشهر استان فارس) اتفاق افتاد. عقلی همچنین خبر داد که در اثر این انفجار به کسی آسیبی نرسیده است.
عقلی همچنین اظهار کرد: هیچ نگرانی برای تأمین گاز برای مصارف خانگی و صنعتی وجود ندارد و خدمات‌رسانی به مردم به صورت عادی در حال انجام است.
 
انفجار در خط انتقال گاز
خرم‌بید فارس
همزمان با بروجن، ساعت یک و ۳۵ دقیقه بامداد چهارشنبه نیز در حوالی منطقه موسوم به تنگ بخش قادرآباد شهرستان خرم‌بید استان فارس، لوله خط انتقال گاز دچار انفجار شد. در همین رابطه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با اشاره به اینکه وقوع انفجار در خط انتقال گاز در شهرستان خرم‌بید بدون خسارت و آسیب جانی بوده، گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که این حادثه خرابکاری بوده است.
 
تداوم پروژه خرابکاری با عملیات روانی
به صورت مشخص هدف کارفرمایان آشوب از خرابکاری‌های بامداد روز گذشته، القای ناامنی به جامعه و تشویش اذهان عمومی مردم ایران بود. اساساً یک پروژه ناامنی و خرابکاری زمانی موفق عمل می‌کند که بتواند یک جامعه را دچار تشویش و اضطراب کند. این هدفی بود که در خرابکاری‌های استان فارس و چهارمحال و بختیاری نیز به وضوح مشاهده شد. به رغم اینکه مسئولین مربوطه شرکت ملی گاز و وزارت نفت از همان ساعات ابتدایی ترمیم لوله گاز و گاز‌رسانی به شبکه را آغاز و از تداوم قطعی گاز در برخی مناطق کشور جلوگیری کردند، تولید اخبار دروغ برای تکمیل پروژه خرابکاری کلید خورد.  ایجاد هراس و اضطراب در میان مردم، وظیفه‌ای بود که جریان رسانه‌ای آشوب برعهده گرفت. به طور مثال شهروندان اصفهانی روز گذشته در فضای مجازی با اطلاعیه‌ای جعلی و منسوب به شرکت گاز استان اصفهان مواجه شدند که طی آن به شهروندان این استان هشدار داده بود که شبکه گازرسانی در سراسر استان‌های کشور قطع خواهد شد. در همین حال مدیرعامل شرکت گاز اصفهان نیز به سرعت به این خبر جعلی واکنش نشان داد و اعلام کرد: تصویر پیامک ارسال شده به شهروندان اصفهانی مبنی بر قطع جریان گاز جعلی است. انتقام از ناکامی‌های آشوب‌های سال گذشته و ناکامی در ترویج ناامنی به واسطه اقدامات تروریستی در برخی نقاط کشور در کنار انتقام از دولت سیزدهم برای کار و فعالیت و ممانعت از قطع گاز شهروندان در سردترین روزهای سال، اهدافی است که پیمانکاران پروژه‌های خرابکاری برای ضربه زدن به امنیت ایرانیان دنبال می‌کنند؛ اهدافی که هر روز بیش از گذشته در نظر آنها کوچک و کوچکتر شده و جز ناامیدی و روسیاهی ثمر دیگری برایشان نخواهد داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی