صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۳۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۳۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه:

رشد اقتصادی به هفت درصد رسید

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اقتصاد ایران یک دهه فرصت‌سوزی را پشت‌سر گذاشته و با تلاش دولت مردمی سیزدهم رشد اقتصادی آن از شرایط صفر و منفی خارج شده و اکنون و در سال‌جاری به هفت درصد رسیده است.
داوود منظور روز جمعه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مازندران اظهار کرد: میزان رشد اقتصادی کشور در ۶ ماه نخست امسال در حالی به ۷ درصد رسیده که نرخ بیکاری در کشور نیز ۷ درصد کاهش یافته است. وی افزود: دولت سیزدهم از کارنامه صحبت می‌کند و هر کارنامه خوبی به برنامه خوب و دقیق نیاز دارد. در همین راستا نیز برای دولت سیزدهم برنامه‌ریزی اساسی بر‌اساس اولویت‌ها و نظام مسائل مدنظر است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت برای شناسایی موانع پیش‌روی تولیدکنندگان برنامه‌ریزی و هدفگذاری کرده است، خاطرنشان کرد: برای رفع موانع و مشکلات به نظرات تولیدکنندگان هم نیاز داریم، زیرا مشکل ما در حال حاضر تولید نیست، بلکه بازاررسانی و فروش است. معاون رئیس‌جمهور اظهار کرد: زنجیره تولید مرغ اجداد، مرغ مادر و تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار در حال بازسازی است، زیرا در دوره‌ای به دلیل سیاست‌های نادرست این زنجیره دچار آسیب شد.
منظور با بیان اینکه باید زنجیره تولید دام در کشور به گونه‌ای بازسازی شود تا نیاز به واردات گوشت وجود نداشته باشد، ادامه داد: در بازار مرغ و گوشت برنامه‌ریزی دقیق صورت گرفته و تا آخر خرداد سال آینده زنجیره مرغ و گوشت کشور بازسازی می‌شود.

سد انحرافی لشتو رامسر با حضور معاون رئیس جمهور افتتاح شد
سد انحرافی لشتو شهرستان رامسر یکی از زیرساخت‌های مهم مهار آب‌های سطحی برای تأمین آب کشاورزی هم روز پنجشنبه با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، استاندار و مسئولان محلی به بهره‌برداری رسید.
منظور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور روز پنجشنبه در سفر به غرب مازندران همراه با استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و تعدادی از مدیران استان و شهرستان، سد انحرافی لشتو را افتتاح کرد. ساخت این سد انحرافی روی رودخانه چالکرود تأثیر زیادی در تأمین آب مورد نیاز باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی منطقه دارد .
اجتناب سازمان برنامه از پروژه‌های جدید عمرانی
همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: این سازمان از شروع طرح‌های جدید عمرانی مگر در موارد ضروری اجتناب می‌کند. منظور در صفحه مجازی خود نوشت: «سازمان برنامه و بودجه در راستای تأمین حداکثری رضایت عمومی به تخصیص اعتبارات عمرانی برای تکمیل طر‌ح‌های زیرساختی با اولویت طرح‌های در آستانه بهره‌برداری و وعده شده در سفرهای استانی رئیس‌جمهور می‌پردازد و از شروع طرح‌های جدید مگر در موارد ضروری اجتناب می‌کند.» منظور پیش از این هم از اختصاص 7 هزار و 500 میلیارد تومان برای طرح‌های حوزه آب و فاضلاب با هدف تکمیل زنجیره تأمین انرژی خبر داده بود.
همچنین در راستای تحقق راهبرد رشد تولید در سال‌جاری، 11 هزار و 500 میلیارد تومان جهت توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل به بیش از 12 کلان‌پروژه در این حوزه تخصیص داده شد. همچنین منظور پیش از این از اختصاص 75 درصد اعتبارات حوزه بهداشت و درمان از طرف دولت و نیز از تخصیص 4 میلیارد و 273 میلیون دلار برای حوزه درمان بودجه در سال‌جاری خبر داده بود.

 

برش

 پرداخت 33 هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی در 20 روز
خزانه‌داری کل کشور از یکم تا بیستم دی امسال، 33 هزار میلیارد تومان اعتبار به پروژه‌های عمرانی پرداخت کرد. به گزارش فارس، بودجه عمرانی یکی از محورهای توسعه‌ای قوانین بودجه سالیانه است و تغییر در رشد این اعتبارات می‌تواند معیاری برای ارزیابی روند توسعه زیرساخت‌های کشور باشد. در دولت سیزدهم پرداخت اعتبارات عمرانی رشد قابل توجهی داشته است به‌طوری که میزان پرداخت‌ها از 77 هزار و 470 میلیارد تومان در سال 1399 به 140 هزار و 902 میلیارد تومان در سال 1400 و در سال 1401 با رشد 94.5 درصدی نسبت به سال قبل به 273 هزار و 816 میلیارد تومان رسیده است. در قانون بودجه سال 1402 برای بخش عمرانی 375 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد اما از ابتدای سال تا پایان مهر ماه میزان پرداخت‌ها فقط 50 هزار و 100 میلیارد تومان بود. از ابتدای آبان ماه روند پرداخت‌ها شدت بیشتری گرفت به‌‌طوری که در آبان ماه حدود 51 هزار و 800 میلیارد تومان و در آذر ماه 30 هزار میلیارد تومان دیگر به پروژه‌های عمرانی تزریق شده است. براساس آخرین آمارها از ابتدای دی ماه تا 20 دی میزان پرداخت‌های عمرانی به حدود 163 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده که نشان‌دهنده پرداخت 33 هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی در این مدت 20 روز است. به نظر می‌رسد با ادامه این روند میزان پرداخت‌های عمرانی تا پایان سال‌جاری از 300 هزار میلیارد تومان عبور خواهد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد تا پایان سال‌جاری پروژه‌های مهمی مانند خط آهن رشت - کاسپین و پروژه ریلی اردبیل - میانه به بهره‌برداری خواهد رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی