صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۳۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۳۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱

نیروهای مسلح یمن، ناو کیم رنجر امریکا را در دریای عدن هدف گرفتند

ناوهای امریکایی شکارهای انصارالله

حسین فاطمی
خبرنگار

سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیمه‌شب پنجشنبه (بامداد جمعه) اعلام کرد که ناو امریکایی «کیم رنجر» در خلیج عدن را با موشک‌های نیروی دریایی هدف قرار داده‌اند و موشک‌ها مستقیماً به هدف اصابت کردند.
به گزارش ایسنا، سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای با بیان اینکه پاسخ به حملات امریکا و انگلیس اجتناب‌ناپذیر است، تأکید کرد: «هرگونه تجاوز جدید بدون مجازات نخواهد ماند.» براساس گزارش المیادین، وی با تأکید بر اینکه حرکت دریانوردی در دو دریای عرب و سرخ به همه مقاصد به‌جز بنادر فلسطین اشغالی ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: «ممنوعیت دریانوردی اسرائیل یا کشتی‌هایی که به سمت بنادر فلسطین اشغالی حرکت می‌کنند تا پایان تجاوز و رفع محاصره غزه ادامه خواهد داشت.»
سرتیپ سریع با تأکید بر حمایت از غزه افزود، نیروهای مسلح یمن به اجرای اقدامات دفاعی و تهاجمی خود در چهارچوب حق مشروع دفاع از یمن ادامه خواهند داد. پیش از یحیی سریع، محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز روز پنجشنبه تأکید کرده بود، تداوم تجاوزات امریکایی-انگلیسی در حمله به یمن «اصرار بر ادامه تجاوز برای حفاظت از اسرائیل است.» اما «تجاوزات آنها به یمن مانع از انجام عملیات نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ در چهارچوب حمایت از مردم فلسطین در سایه تجاوزات مداوم علیه آنها نخواهد شد.» در پی بیانیه انصارالله درباره هدف گرفتن ناو کیم رنجر، یک مقام امریکایی نیز حمله به ناو این کشور را تأیید کرد و گفت که یک کشتی امریکایی با پرچم جزایر مارشال در خلیج عدن از مناطق تحت کنترل ارتش یمن مورد حمله قرار گرفت. این مقام مسئول گفت: «کشتی حامل مواد شیمیایی «کیم رنجر» مورد حمله دو فروند موشک یمنی‌ها قرار گرفت که آسیبی به آن وارد نشد و خسارت یا مصدومیتی در این کشتی گزارش نشد و به حرکت خود در خلیج عدن ادامه داد.»
 
بازگشت انصارالله یمن به فهرست «تروریستی» امریکا
حملات یمن به کشتی‌ها و ناوهای انگلیسی و امریکایی در حالی ادامه دارد که شامگاه چهارشنبه، واشنگتن بار دیگر انصارالله یمن را در فهرست به اصطلاح تروریستی خود وارد کرد. در این باره «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا اعلام کرد، این تصمیم پس از ۳۰ روز اجرایی می‌شود. این در حالی است که ارتش یمن از آغاز جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه، کشتی‌های مرتبط با این رژیم را هدف قرار می‌دهد و امریکا و متحدانش هم به بهانه «حمایت از آزادی دریانوردی و کاهش توان ارتش یمن» بامداد جمعه حملاتی را علیه چند موضع در خاک یمن انجام دادند. با این حال، حملات یمنی‌ها علیه کشتی‌هایی که عازم سرزمین‌های اشغالی هستند، ادامه دارد و آنها اخیراً یک کشتی تحت مالکیت امریکا را هم هدف قرار دادند.
دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا در سال ۲۰۲۱ و با هدف تسهیل در مذاکرات صلح یمن، نام جنبش انصارالله را از لیست تروریستی واشنگتن خارج کرده بود. در پی بازگشت مجدد انصارالله به فهرست تروریسم، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا در بیانیه‌ای مدعی شد، حملات انصارالله علیه نیروهای امریکایی و کشورها در دریای سرخ و خلیج عدن «تعریف تحت‌اللفظی تروریسم» است. در بیانیه سالیوان آمده است، در صورتی که انصارالله حملات خود را در دریای سرخ متوقف کند، واشنگتن حذف این جنبش از فهرست سازمان‌های تروریستی را بررسی می‌کند.

ادعای پنتاگون برای عدم رویارویی
با انصارالله
پس از اینکه واشنگتن جنبش انصارالله یمن را مجدداً به فهرست سازمان‌های تروریستی اضافه کرد، وزارت دفاع امریکا اعلام کرد در وضعیت جنگی با انصارالله نیست. به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) مدعی شد: «از اواسط ماه نوامبر انصارالله حدود ۳۰ حمله به کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ انجام داده است.» وی افزود: «این حملات انصارالله یک مشکل بین‌المللی است که نیاز به واکنش جهانی دارد و ما به همکاری با متحدان برای حل آن ادامه خواهیم داد. سخنگوی پنتاگون در ادامه گفت: توانستیم اهدافی را که قصد داشتیم در حملات خود علیه انصارالله بزنیم، هدف قرار دهیم. این مسئول امریکایی گفت واشنگتن در وضعیت جنگی با انصارالله نیست و به دنبال درگیری گسترده‌تر نیست اما هرگز اجازه نخواهد داد که حملات آنها تکرار شود. در حالی سخنگوی پنتاگون تأکید دارد که امریکا در وضعیت جنگی با انصارالله نیست که بامداد پنجشنبه حمله دیگری به خاک یمن صورت گرفت. دراین باره شبکه «سی‌بی‌اس» به نقل از مقام‌های امریکایی خبر داد که حملات جدیدی علیه مواضع ارتش و نیروهای مسلح یمن انجام شده است. شبکه «المسیره» نیز گزارش داد که امریکا و انگلیس به استان‌های «الحدیده»، «صعده»، «تعز»، «ذمار» و «البیضاء» حملات هوایی انجام داده‌اند.
 
رهبر انصارالله: امریکا فقط خدمتگزار لابی صهیونیسم است
در پی اقدام امریکا در بازگرداندن انصارالله یمن به فهرست تروریسم، بدر‌الدین حوثی، رهبر معنوی انقلاب یمن، امریکا و انگلیس را حامی اصلی جنایات رژیم صهیونیستی دانست و تأکید کرد با وجود این حمایت‌ها، صهیونیست‌ها در تحقق اهداف خود در غزه شکست خوردند. به گزارش خبرگزاری فارس، سیدعبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر معنوی انقلاب یمن و جنبش انصارالله در این سخنان با اشاره به اینکه بیشتر کشورهای اسلامی در قبال ملت فلسطین کم‌کاری کرده‌اند، خاطرنشان کرد: «به سود امت اسلامی است که در مقابله با یک دشمن مشترک که دشمن همه مسلمانان است، از ملت فلسطین حمایت کنند.» رهبرانقلاب یمن با تأکید براینکه اهداف دشمن در غزه، باطل و شوم و همگی شکست خورده است، گفت: «امریکا، عامل این است که اسرائیل جرأت می‌کند به جنایات خود در غزه ادامه دهد.» وی همچنین، انگلیس را «بازوی قدیمی صهیونیسم» دانست و تصریح کرد: «بایدن رئیس‌جمهور امریکا نیز پس از هفت اکتبر (آغاز عملیات طوفان‌الاقصی) مستقیماً حمایت خود را از دشمن صهیونیستی ابراز کرد. امریکایی‌ها، تاریخ سیاهی در جنایت علیه ملت‌ها دارند و به ورشکستگی اخلاقی هم شهره هستند.»
رهبر انصارالله با اشاره به اینکه امریکایی‌ها، رویکردهای عملی برای خدمت به لابی صهیونیسم جهانی دارند، گفت: «امریکایی‌ها آماده‌اند هر چه لابی صهیونیسم از آنان بخواهند، انجام دهند؛ هر چند که جنایات روشنی باشد که به منافع‌شان آسیب وارد کند. وی با بیان اینکه امریکایی‌ها، خود را در قبال صهیونیست‌ها متعهد می‌دانند، تصریح کرد: بسیاری در حزب‌های دموکرات و جمهوریخواه امریکا رقابت می‌کنند تا حمایت بیشتری از اسرائیل داشته باشند. غرب نیز دغدغه‌ای ندارد؛ جز اینکه مجاهدان را تروریسم بنامد.»
الحوثی در پایان با تأکید براینکه جنگ امریکا و انگلیس، مواضع ما را تغییر نمی‌دهد و به حمایت از غزه ادامه خواهیم داد، امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی را محور شرارت دانست و بیان داشت: «مواضع امریکا، ما را تضعیف نخواهد کرد. اینکه امریکا انصارالله را تروریسم خوانده، مضحک است؛ زیرا این موضع‌گیری از سوی امریکایی است که تاریخ سیاه و جنایتکارانه‌ای دارد.» در همین حال حزب‌الله لبنان هم در بیانیه‌ای قرار گرفتن جنبش انصارالله یمن در لیست به اصطلاح تروریستی از سوی امریکا را محکوم و آن را اقدامی «ظالمانه، خودسرانه و باطل» توصیف کرد. دراین بیانیه آمده است: «امریکا حامی تروریسم صهیونیستی و تجاوزهای جنایتکارانه علیه غزه و مردم مقاوم آن است. این اقدام عزم ملت بزرگ یمن را نمی‌شکند و بر نقش مؤثر و فعال آن در پایان محاصره غزه تأثیر نمی‌گذارد.»

جستجو
آرشیو تاریخی