صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۳۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۳۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱

تحولات سیاسی و امنیتی میان ایران و پاکستان در دو روز گذشته شدت گرفت

سرکوب پیش‌دستانه تروریست‌ها

یک مقام آگاه: سیاست قطعی ایران صیانت از چارچوب امنیت ملی کشور با همه ابزارهاست و در آینده نیز هرگونه تحرکات و تدارک عملیات تروریستی، تحمل نخواهد شد

حمله پهپادی پاکستان به یکی از روستاهای مرزی ایران که گفته می‌شود در راستای مقابله این کشور با گروه‌های تروریستی انجام شده با محکومیت این اقدام از سوی وزارت امور خارجه و تلاش طرف‌های بین‌المللی برای جلوگیری از تنش میان ایران و پاکستان به این دلیل همراه شد. ساعت 4 و 30 دقیقه بامداد پنجشنبه بود که 3 پهپاد کوچک انفجاری ارتش پاکستان در حمله به یکی از روستاهای مرزی سبب تخریب 4 خانه و کشته شدن 9 نفر از اتباع پاکستانی ساکن در این روستا از جمله 3 زن و 4 کودک معصوم شدند.
این حمله پهپادی دو روز پس از آن بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تلافی اقدامات تروریستی گروهک جیش‌الظلم (جیش‌العدل) و در پاسداری از امنیت و منافع مردم ایران در حمله موشکی، مقرهای این گروهک تروریستی در منطقه کوه سبز بلوچستان پاکستان را هدف قرار داد. بر اساس گزارش یک مقام آگاه، تروریست‌های جیش‌الظلم (جیش‌العدل) در مناطق غیرمسکونی کوه‌های عمق پاکستان اقدام به تأسیس پادگان نظامی و آموزشی کرده بودند و اطلاعات دریافتی حاکی از طراحی یک عملیات بزرگ تروریستی قریب‌الوقوع توسط این گروه در مناطق شرقی ایران بود.
 
تشکیل دو جلسه شورای‌عالی امنیت ملی توسط رئیس‌جمهور
بلافاصله پس از اقدام نظامی پاکستان در مرزهای کشورمان، آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور جلسه شورای‌عالی امنیت ملی را تشکیل داد. مقامی آگاه در این باره با اشاره به تشکیل جلسات فوری شورای‌عالی امنیت ملی در صبح پنجشنبه، تأکید کرد: سیاست قطعی جمهوری اسلامی صیانت از چهارچوب امنیت ملی کشور با همه ابزارهای موجود است و بر این اساس در آینده نیز هرگونه تحرکات و تدارک عملیات تروریستی از این دست، تحمل نخواهد شد.
در عین حال در شرایطی که بلافاصله پس از تجاوز پهپادی به خاک ایران، دولت اسلام‌آباد با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت آن را بر عهده گرفته بود، وزارت امور خارجه کشورمان سپس با صدور بیانیه‌ای اقدام غیرمتوازن و غیرقابل پذیرش پاکستان در حمله پهپادی به شهروندان غیر ایرانی روستایی در جدار مرزی دو کشور را محکوم کرد و با تأکید بر سیاست حسن‌همجواری و برادری دو ملت از مقامات اسلام‌آباد خواست به تعهدات خود در ممانعت از استقرار گروه‌های مسلح تروریستی در خاک خود پایبند باشد. وزارت امور خارجه در این بیانیه در عین حال درباره حمله موشکی شامگاه سه‌شنبه ایران به مناطقی در خاک پاکستان توضیح داد: «در حادثه سه‌شنبه قرارگاه مرزی نیروی زمینی سپاه مستقر در استان سیستان و بلوچستان، با مشاهده آمادگی یک گروه تروریستی برای عزیمت به سمت خاک جمهوری اسلامی ایران جهت انجام عملیات تروریستی دیگری مانند اقدام جنایتکارانه راسک، اقدام به عملیات پیشگیرانه علیه این گروه تروریستی در پادگان و مقر استقراری آنان در ارتفاعات منطقه و کیلومترها دورتر از مناطق مسکونی کرد، که این رویه بخشی از وظایف ذاتی نیروهای مرزی ایران برای مقابله متناسب با هرگونه تهدید تروریستی قریب‌الوقوع علیه مردم و شهروندان کشور است.» علاوه بر صدور این بیانیه، کاردار پاکستان در تهران نیز در اعتراض به تجاوز مرزی این کشور و برای ادای توضیح درباره حمله از سمت پاکستان به روستایی مرزی در استان سیستان و بلوچستان به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.
 
پاکستان: به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذاریم
رئیس‌جمهور پاکستان ساعتی پس از حمله پهپادی با اشاره به اهمیت روابط برادرانه این کشور با جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم به کارگیری دیپلماسی و مذاکرات برای رسیدگی به چالش‌های مشترک تأکید کرد. عارف علوی در بیانیه خود با بیان اینکه کشورش به حق حاکمیت و تمامیت ارضی تمامی کشورها احترام می‌گذارد، اعلام کرد که تروریسم یک چالش مشترک و نیازمند همکاری جمعی در منطقه و جهان است.
وزارت خارجه پاکستان هم صبح پنجشنبه در بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه حمله نظامی در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان ایران را علیه تروریست‌ها انجام داده است، اعلام کرد: اسلام‌آباد به تلاش برای یافتن راه‌حل‌های مشترک با ایران علیه تروریسم ادامه خواهد داد و به حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران احترام می‌گذارد. بلافاصله ممتاز زهرا، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان هم با برگزاری نشستی خبری بر تلاش‌های کشورش برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران در مقابله با چالش‌ تروریسم تأکید کرد و گفت: پاکستان هرگز اراده‌ای برای تشدید تنش‌ها ندارد و راهکار مذاکره و تعامل را با همسایه برادر خود ایران، مهم می‌داند.

 مواضع بین‌المللی برای جلوگیری از تنش میان ایران و پاکستان
با وجود رویکرد مبتنی بر تعامل دیپلماتیک تهران و اسلام آباد برای جلوگیری از افزایش تنش، مقامات دیپلماتیک برخی کشورها و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در موضعگیری‌هایی برای جلوگیری از بالا گرفتن تنش میان ایران و پاکستان و دعوت از جمهوری اسلامی ایران به خویشتنداری تلاش کردند. در این زمینه دولت پکن خواستار خویشتنداری دوطرف و جلوگیری از تشدید تنش شد و برای ایفای نقش سازنده در کاهش تنش اعلام آمادگی کرد. هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه هم با همتایان ایرانی و پاکستانی خود تماس تلفنی برقرار کرد و گفت، دو طرف خواهان تشدید تنش نیستند.
این در حالی بود که در نقطه مقابل این موضعگیری‌ها، دولت امریکا سعی کرد از نمد این درگیری برای خود کلاهی بسازد. جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در واکنش به حوادث مرزی و درگیری‌ها میان ایران و پاکستان در اظهاراتی مداخله‌جویانه، مدعی عدم مقبولیت ایران در منطقه شد.

 

بــــرش

 پس از گفتگوی تلفنی وزرای خارجه دو کشور  و اعلام کابینه اسلام‌آباد رقم خورد
پایان تنش ایران و پاکستان

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به تماس تلفنی آقای‌ جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه پاکستان ضمن با اهمیت خواندن جایگاه پاکستان در سیاست خارجی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران گفت: مناسب است محور همکاری‌های امنیتی و نظامی که در گذشته مورد توافق و تأکید مقامات دو کشور قرار گرفته است، با جدیت دنبال شود. امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: نیروهای امنیتی ایران در قرارگاه‌های عملیاتی خود با هرگونه‌ عملیات تروریستی در همان ابتدا مقابله می‌کنند و اجازه تحرک عملیاتی به تروریست‌ها نمی‌دهند. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به عملیات ضدتروریستی اخیر قرارگاه محلی ایران علیه گروهک جیش‌الظلم که مسئولیت بسیاری از عملیات تروریستی از جمله حمله اخیر به پاسگاه انتظامی راسک را بر عهده گرفته، تأکید کرد: این اقدام عملیاتی در راستای وظایف آنی قرارگاه عملیاتی منطقه سیستان و بلوچستان و در جهت خنثی‌سازی تهدید تروریستی فوری بود که با توجه به شواهد و مستندات
بیش از 50 تروریست در این مکان در حال آماده‌سازی برای انجام اقدام تروریستی علیه ایران بودند که با اقدام بموقع نیروهای ایرانی ناکام ماندند.
امیرعبداللهیان افزود: در شرایطی که رژیم صهیونیستی به کشتار زنان و کودکان در فلسطین مبادرت می‌ورزد، لزوم اتحاد جهان اسلام و کشورهای بزرگ و مؤثر، بیش از پیش احساس می‌شود. جلیل عباس جیلانی وزیر خارجه پاکستان نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی با اشاره بر آرمان‌های مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم اظهار داشت: نگرش مشترک در مبارزه با تروریسم، هسته اصلی همکاری دو کشور است و پاکستان همواره بر روابط برادرانه و سازنده با ایران تأکید داشته و حق حاکمیت و تمامیت ارضی همواره مورد توجه جدی اسلام‌آباد است. وی با تأکید بر علاقه و احترام ویژه ملت و دولت پاکستان به جمهوری اسلامی ایران، بر توسعه مناسبات برادرانه در تمامی ابعاد میان دو کشور تأکید کرد.

پاکستان پایان تنش با ایران را اعلام کرد
نشست اضطراری کمیته امنیت ملی پاکستان به ریاست انوار الحق کاکر نخست وزیر دولت موقت این کشور در اسلام‌آباد برگزار شد.
به گزارش ایرنا، براساس تصمیم کمیته امنیت ملی پاکستان، این کشور سطح کامل روابط دیپلماتیک با ایران را از سرگرفته و بزودی سفیران ایران و پاکستان به پایتخت‌های یکدیگر اعزام می‌شوند.
در همین حال وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که در تماس تلفنی امروز وزیران امور خارجه پاکستان و جمهوری اسلامی،  طرفین بازگشت سفرای دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر را مورد بررسی قرار دادند. جلیل عباس جیلانی و حسین امیرعبداللهیان توافق کردند که همکاری  و هماهنگی نزدیک در زمینه مبارزه با تروریسم و سایر جنبه‌های نگرانی متقابل باید تقویت شود.
وزیران امور خارجه ایران و پاکستان همچنین توافق کردند که تنش‌ها را کاهش دهند. در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: جلیل عباس جیلانی تأکید کرد که احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت باید زیربنای همکاری‌های دوجانبه باشد. وی با تأکید بر روابط نزدیک و برادرانه پاکستان و ایران، تمایل اسلام‌آباد را برای همکاری با تهران بر اساس روحیه اعتماد و همکاری متقابل ابراز کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی