صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۳۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۳۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱

رئیس‌جمهور در جریان سفربه فیروزکوه و دماوند:

برای حل مشکلات منتظر تهران نباشید


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان پنجشنبه هفته گذشته در ادامه بازدید از شهرستان‌های استان تهران، همراه با برخی از اعضای کابینه دولت به فیروزکوه و دماوند رفت. رئیس جمهور در بدو ورود به فیروزکوه، در محل احداث سد مخزنی «نم‌رود» حضور یافت و ضمن بازدید از این سد، با توضیحات دست‌اندرکاران اجرایی از جزئیات احداث و مراحل باقیمانده تا تکمیل آن مطلع شد.
سد مخزنی «نم‌رود» به منظور تنظیم سالیانه 120 میلیون مترمکعب آب شرب، کشاورزی و صنعتی احداث شده است. بهبود و توسعه الگوی کشت اراضی پایین دست به مساحت 35 هزار هکتار، جلوگیری از شور شدن سفره‌های آب زیرزمینی و از بین رفتن آبخوان منطقه، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت اهالی از جمله اهداف احداث این سد است. این سد با هسته رسی، حجم کل 138 میلیون مترمکعب و با ارتفاع تاج 83.5 متر احداث شده و در مجموع پروژه 87.67 درصد پیشرفت دارد.

دیدار رئیس جمهور با مردم فیروزکوه
آیت‌الله رئیسی در ادامه سفر دولت به شهرستان‌های استان تهران، در دیدار جمعی از اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه گفت: سفرهای استانی ما محدود به مراکز استان‌ها نیست و در سفرهایی که به شهرستان‌های اطراف تهران داشته‌ام مشاهده کردم که هر کدام از این شهرستان‌ها به لحاظ جمعیتی و ظرفیت‌ها در حد یک استان هستند.
رئیس جمهور با بیان اینکه شهرستان فیروزکوه نیز از ظرفیت‌ها و زمینه‌های بسیار خوبی برخوردار است، افزود: شهرستان فیروزکوه مردمانی بسیار سختکوش، جوانانی برومند، تحصیلکرده و پرتلاش دارد که سرمایه بزرگی برای کشور محسوب می‌شوند و باید از این سرمایه صیانت و حفاظت شود تا آسیب نبیند و یکی از راه‌های پاسداشت این سرمایه رفع کاستی‌ها و بالفعل کردن ظرفیت‌ها است.
رئیس جمهور با اشاره به بازدید خود از سد در دست احداث «نم‌رود» در بدو ورود به شهرستان فیروزکوه تصریح کرد: احداث این سد 20 سال به طول انجامیده در حالی که باید خیلی زودتر از اینها به بهره‌برداری می‌رسید، اما در جریان این بازدید مقرر شد ظرف نهایتاً یکسال موانع افتتاح آن برطرف و مردم از مواهب آن بهره‌مند شوند.
آیت‌الله رئیسی همچنین توسعه و تکمیل زیرساخت‌های سلامت و درمان در شهرستان فیروزکوه را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در فیروزکوه نیز مثل بسیاری از مناطق دیگر پروژه‌های متعددی از جمله در حوزه سلامت برای سال‌های طولانی نیمه‌تمام مانده بود اما یکی از برنامه‌های محوری دولت مردمی تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام است و در همین راستا تکمیل و توسعه زیرساخت‌های سلامت در فیروزکوه نیز با جدیت دنبال شده و خواهد شد.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در جمع اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه حضور مردم در عرصه‌های مختلف را پشتوانه عظیم انقلاب اسلامی، اجرای سیاست‌های جمهوری اسلامی و پیشبرد اهداف نظام دانست و افزود: بی‌تردید قدرت نظامی، توان علمی و فناوری و پیشرفت‌های اقتصادی از جمله مؤلفه‌های قدرت‌افزایی برای کشور است، اما مهم‌ترین مؤلفه قدرت و اقتدار کشور حضور مردم در عرصه‌های مختلف در حمایت از نظام و رهبری است و راه قدردانی از این مردم همیشه در صحنه و وفادار توجه به خواست آنان است.
آیت‌الله رئیسی در ادامه خطاب به مدیران اجرایی در ادارات و سازمان‌های شهرستان فیروزکوه و سراسر کشور بر الگوگیری از سیره شهدا و کار و عمل جهادی و همچنین پرهیز از گرفتاری در روزمره‌گی و بروکراسی اداری تأکید کرد و گفت: ‌بسیار مراقب باشید که به روزمرگی دچار نشوید و مراجعات مردم برای رفع مشکلات‌شان نزد شما تبدیل به امری عادی نشود. نسبت به رفع مشکل و گرفتاری مردم حساس باشید و با اقدام و عمل خود برای گره‌گشایی از امورات مردم تلاش کنید و یقین بدانید نتیجه تلاش‌های شما موجب شاد شدن مردم و رضایتمندی خدای متعال خواهد بود.

سفر رئیس جمهور به دماوند
رئیس جمهور پس از بازدید از طرح‌ها و دیدار با مردم شهرستان فیروزکوه، به همراه شماری از اعضای هیأت دولت به شهرستان دماوند رفت.
دیدار با مردم در سالن ورزشی دانشگاه پیام نور شهر دماوند، برگزاری جلسه شورای اداری شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه با حضور رئیس جمهور و هیأت همراه و مسئولان ۲ شهرستان به میزبانی دماوند از برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به این شهرستان بود.
 
تحقق مطالبات مردم با اقدامات معمولی امکان‌پذیر نیست
آیت‌الله رئیسی پس از ورود به شهرستان دماوند، مورد استقبال مردم دماوند قرار گرفت. رئیس‌جمهور روز پنجشنبه، در اجتماع اقشار مختلف مردم این شهرستان پیگیری حل مشکلات زیرساختی، جاده‌های مواصلاتی و آب و برق شهرستان دماوند را از جمله دلایل اصلی سفر به دماوند عنوان کرد و افزود: توسعه شهرستان دماوند از جمله فرصت‌های بسیار خوب برای مردم این منطقه محسوب می‌شود که اگر با حفظ محیط زیست، مراتع و جنگل‌های این منطقه همراه نباشد ممکن است به تهدید تبدیل شود.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه توسعه شهرستان دماوند از سوی دولت پذیرفتنی است، اما قطعاً باید با حفظ قوانین، مقررات و حریم منابع طبیعی همراه باشد، تأکید کرد: با ساخت‌وسازهای مخرب برای طبیعت این شهرستان ولو اینکه از جانب افراد یا دستگاه‌های حکومتی یا متصل به قدرت باشد، مخالفیم و قطعاً با این‌گونه اقدامات غیرمجاز بدون اغماض برخورد خواهیم کرد.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به ساخت پروژه «سد نم‌رود» خاطرنشان کرد: ساخت این سد از سال 84 شروع شده و در حالی که این پروژه می‌توانست زودتر از اینها به بهره‌برداری برسد، همچنان نیمه‌تمام مانده است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه بخشی از خانه‌ها در مسیر این سد باید جابه‌جا شده و به مناطق دیگر منتقل شود، گفت: ما برای این پروژه زمان تعیین کردیم و امیدوارم بتوانیم در کمتر از یک سال از این سد بهره‌برداری کنیم.
رئیس‌جمهور در ادامه، ساخت مراکز درمانی و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام حوزه بهداشت و درمان دماوند را یکی از دستورکارهای دولت دانست و گفت: با توجه به اینکه منطقه دماوند علاوه بر جمعیت ثابت، یک جمعیت متغیر هم دارد، بنابراین تجهیز مراکز درمانی این منطقه یکی از مصوبات سفر ماست. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مسئولین محترم منطقه باید بدانند، رفع مشکلات و تحقق مطالبات مردم با اقدامات معمولی امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: این مهم، نیاز به کار جهادی دارد.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه دشمن نمی‌خواست ما رشد اقتصادی داشته باشیم و چرخ‌های تولید کشور به حرکت در بیاید، گفت: امروز بیش از 6 هزار و 500 واحد تولیدی نیمه‌تعطیل در چرخه تولید قرار گرفته و کشور در رابطه با ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی رشد قابل توجهی یافته است. ما در حوزه تولید گام‌های خوبی برداشته‌ایم و در تجارت و صادرات محصولات تولیدی، رکورد 40 ساله اخیر را زده‌ایم. رئیس‌جمهور شأن همه مسئولین را خدمتگزاری به مردم دانست و گفت: چرا در مسائلی که مسئولین می‌توانند گره آن را با سهولت باز کنند، منتظر این هستند که از تهران به آنها راه‌حل ارائه شود. ارتباط ستادی با تهران لازم است اما نباید این ارتباط تشکیلاتی موجب کندی در کارها شود.
 
از کار جهادی باز نخواهیم ایستاد
رئیس‌جمهور با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه در راه رسیدن به قله، خستگی و ناامیدی ممنوع است، گفت: ما از کار جهادی باز نخواهیم ایستاد، بلکه معتقدیم با کار جهادی می‌توانیم در همه عرصه‌ها به قله برسیم.
رئیس‌جمهور خطاب به جوانان با تأکید بر اینکه آینده بسیار روشن است و ایران ظرفیت‌های زیادی برای پیشرفت دارد، تصریح کرد: ما باید از ظرفیت‌های کشور به‌درستی بهره‌برداری کنیم. جوانان برومند ما می‌توانند در میدان‌های مختلف موجب تحول شوند و از این نظر یکی از ذخایر کشور هستند. من همیشه گفته‌ام، مدیرانی که روحیه تحولی، مردمی و جهادی ندارند باید کنار گذاشته شده و کار به جوانان تحول‌گرا واگذار شود.
 
کارآمدترین سازکار نظارتی، نظام خودکنترلی است
آیت‌الله رئیسی در پایان سفر هیأت دولت به شهرستان‌های استان تهران، در نشست شورای اداری شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه، با بیان اینکه کارآمدترین سازکار نظارتی، نظام خودکنترلی است، خاطرنشان کرد: در چنین نظام نظارتی، مسئولان و کارکنان چه نظارت سازمانی بر آنها باشد و چه نباشد، از آنجا که خود را در محضر الهی می‌دانند، در آشکار و پنهان مرتکب تخلف، فساد و خطا نمی‌شوند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در نظامات مدیریتی معمولاً بالاترین حد از رعایت حقوق مردم در قالب شعارهایی مثل مشتری‌مداری یا حق با ارباب‌رجوع است، تبلور می‌یابد، افزود: در نظام مدیریت اسلامی، هر مسئول، مدیر و کارمندی بالاتر از مشتری‌مداری به مردم و ارباب‌رجوع عشق می‌ورزد و از سر عشق و علاقه به مراجعان، کارهای آنها را حتی فراتر از چهارچوب‌های اداری دنبال می‌کند.
آیت‌الله رئیسی بر ضرورت اجرای مسأله عدالت به نحوی که همه مردم اجرای آن را حس کنند، تأکید کرد و افزود: مردم نباید حس کنند که در اجرای مقررات تبعیض وجود دارد. ساخت‌وساز و تغییر کاربری‌ها نباید مورد اغماض واقع شود و مردم این را باید در عمل مشاهده کنند. نباید با یک دیوار اضافه‌ای که یک فرد روستایی در زمین خود احداث کند، برخورد شود، اما در شهر جلوی چشم چندین روستایی ساخت‌وسازهای غیرمجاز صورت گیرد.
رئیس‌جمهور با یادآوری خرید تضمینی 4.5 میلیون تن گندم روستاییان در سال اول دولت سیزدهم، اقدام دولت برای خرید 11.5 میلیون تن گندم در سال‌جاری را یادآور شد و اظهار داشت: این برنامه ادامه می‌یابد تا ان‌شاء‌الله دیگر نیاز به خرید گندم از خارج نداشته باشیم و کشاورزی نیز برای روستاییان بصرفه باشد. رئیس‌جمهور با اشاره به رشد 22 درصدی تولید کالاهای اساسی بخش کشاورزی، بر توانایی کشور در خودکفا شدن در تولیدات کالاهای اساسی و بی‌نیازی نسبت به خرید آنها از خارج تأکید کرد و گفت: در این زمینه زمین‌های کشاورزی و باغ ها باید مورد حمایت قرار گیرند.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه باید طرحی نو در انداخت، روش‌های فعلی اداری و بوروکراسی پیچیده را موجب نارضایتی مردم برشمرد و با اشاره به اینکه این وضعیت زیبنده نظام اسلامی نیست، خاطرنشان کرد: مردم «عدالت»، «دوری از تبعیض» و «سلامت اداری» را می‌خواهند که اینها خودش مایه آرامش زندگی آنهاست.

 

بــــرش

بازدید وزیر راه و شهرسازی
از پروژه تأمین زمین نهضت ملی مسکن
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی روز پنجشنبه در آغاز سفر اعضای هیأت دولت به شهرستان دماوند با مردم دیدار و گفت‌و‌گو کرد. لازم به ذکر است ۳۰۰ هکتار زمین جهت نهضت ملی مسکن در شهرستان دماوند تأمین شده است.
بذرپاش همچنین از پروژه‌های مسکن مهر شهرستان دماوند نیز بازدید کرد.
بذرپاش در جریان بازدید از طرح‌های شهــــــــــرستــــــان دماوند در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌تکمیل سایت یکهزار و ۲۰ واحدی دماوند از پیشرفت مناسبی برخوردار است و هم‌اکنون در حال انجام خدمات زیربنایی در آن هستیم و تلاش می‌شود که هر چه سریع‌تر و فاز به فاز، واحدها به متقاضیان واگذار شود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: تصفیه خانه فاضلاب شماره ۲ پردیس با ظرفیت ۲۲ هزار متر مکعب تا ۶ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

 

بهره‌برداری از نخستین واحد
تصفیه‌خانه فاضلاب مهرآباد رودهن
همزمان با سفر رئیس جمهور به فیروزکوه و دماوند، واحـــد نخـــــــــــست تصفیه‌خانه فاضلاب مهرآباد رودهن با اعتبار ۲۵۰۰ میلیارد ریال و با ظرفیت ۴۰۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز با حضور علی اکبر محرابیان وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.
   ایـــــن تصفیه‌خانه با فـــرایند پیشــــرفته و از نــــوع لجـن فعال با قــــابلیت حــذف ازت و فسفر برای تصفیه فاضلاب تولیدی مساکن مهر و مهرآباد در زمینی به مساحت ۲۱هزار متر مربع طراحی شده است و پساب حاصل از این تصفیه‌خانه برای مصارف کشاورزی، صنعت و تغذیه آبخوان‌ها استفاده خواهد شد.  
ساخت این تصفیه‌خانه از جمله اقدامات مهمی است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن با کیفیت بسیار مطلوب در کشور رقم خورده است.

 

حضور وزیر بهداشت در بیمارستان امام خمینی(ره) فیروزکوه
دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در قالب سفر استانی رئیس جمهور به شرق استان تهران از بخش‌های مختلف بیمارستان امام خمینی(ره) فیروزکوه بازدید و روند خدمت‌رسانی این مرکز درمانی را بررسی کرد. وزیر بهداشت از بخش‌های اورژانس،
سی تی اسکن، رادیولوژی، آزمایشگاه، دیالیز، سی سی یو، بستری و کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی این بیمارستان بازدید کرد. بیمارستان امام خمینی(ره) فیروزکوه دارای ۳۴ تخت بستری، ۹ پزشک عمومی و ۲۵ پزشک متخصص در ۱۳ رشته تخصصی است.

 

تشکیل ستاد پاسخگویی برخط
به درخواست‌های مردمی
اسدالله تقی‌زاده، مدیرکل بازرسی استانداری تهران در حاشیه جلسه شورای اداری شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند از تشکیل ستاد ویژه پاسخگویی برخط کارشناسان این اداره کل به درخواست‌های شهروندان همزمان با سفر رئیس جمهور به شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند خبر داد.
وی خاطرنشان کرد: باتوجه به سفر رئیس‌جمهور به شهرستان‌های فیروز کوه و دماوند پاسخگویی آنلاین و مشاوره و ثبت درخواستهای مردمی در سامانه سامد با محوریت نهاد ریاست جمهوری و اداره کل بازرسی و ارتباط مردمی استانداری تهران انجام شد.
این مسئول اظهار داشت: در این برنامه که همزمان با این سفر صورت گرفت به منظور ثبت درخواست‌های مردم از رئیس‌جمهور و راهنمایی و مشاوره در ارتباط با موارد اعلامی اقدامات لازم صورت پذیرفته و خط ارتباطی ۱۱۱ فعال و همکاران معاونت ارتباط مردمی بیش از ۳۰۰ مورد پاسخگویی داشتند. وی یادآور شد: دریافت و پردازش نامه‌های مردمی در سفر نیز یکی از اقدامات اجرایی بود که با نظارت و هماهنگی مرکز ارتباط مردمی نهاد ریاست جمهوری صورت می‌پذیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی