برای افزایش 30 درصدی قیمت اینترنت

اپراتورها شاخص‌های ابلاغی رگولاتوری را پذیرفتند

اپراتورها متعهد به افزایش ۳۰درصدی سرعت اینترنت شدند

 الحاق شروط
 به پروانه فعالیت اپراتورها
اپراتورهای ارتباطی در ماه‌های گذشته درخواست افزایش تعرفه خدمات اینترنت را بارها به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) ارائه داده و حتی در چند روز اخیر نامه‌ای برای افزایش دوبرابری تعرفه به رئیس جمهور تقدیم کردند. اما از آنجایی که سازمان رگولاتوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچ وقت موافق افزایش صددرصدی تعرفه اینترنت نبود و برای افزایش چند درصدی شرط و شروطی را تعیین کرد که یکی از شروط افزایش کیفیت و سرعت 30 درصدی اینترنت برای کاربران است تا این افزایش نرخ تعرفه اینترنت تنها با حداکثر در سقف تورم سالیانه صورت گیرد، از این رو بر اساس مصوبه سال ۹۶ برای اینترنت همراه یک سقف و کفی تعریف شده است، به همین دلیل اصلاح تعرفه‌ها بر اساس همان سقف و کف قیمتی که در سال ۹۶ مصوب شده است، انجام  می‌شود.
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این هم گفته بود که در صورت پذیرش شروط از سوی اپراتورها، این شروط ابلاغی به عنوان الحاقیه در پروانه این اپراتورها لحاظ خواهد شد تا از ضمانت اجرایی لازم برخوردار شود؛ البته حتی در این صورت هم رگولاتوری هیچگاه با افزایش صددرصدی تعرفه موافق نبوده است.
زارع‌پور با بیان اینکه اپراتورها مدت‌هاست که درخواست افزایش تعرفه دارند گفته، اپراتورها اعتقاد دارند با درآمد کنونی امکان توسعه شبکه را ندارند و حتی برخی از اپراتورها استدلال می‌کنند که با درآمد خود نمی‌توانند وضع موجود را حفظ کنند.
وزیر ارتباطات تأکید کرده جلسات متعددی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شده و مسائل مورد بررسی قرار گرفته است و به تازگی هم اپراتورها نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشتند و درخواست افزایش تعرفه زیادی داشتند که ما برخی از استدلال‌های آنها را نپذیرفتیم.
زارع‌پور گفته است از سال ۹۶ تعرفه‌ها تغییر نکرده، اما در حوزه نیروی انسانی و تجهیزات و قیمت ارز افزایش قیمت وجود دارد، از این رو سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شرط و شروطی را برای افزایش تعرفه‌ها به اپراتورها اعلام کرده و آن را منوط به افزایش کیفیت شبکه ارتباطی کشور کرده است.
وی افزوده ما دنبال سود اپراتور نیستیم و هدف ما افزایش کیفیت شبکه است. اگر شرایطی که رگولاتوری به اپراتور ابلاغ کرده، بپذیرند، ما درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنیم.
وزیر ارتباطات بیان کرد، هر چند درخواست افزایش صددرصدی تعرفه را به هیچ وجه نمی‌پذیریم، چراکه در شرایط فعلی کشور امکان‌پذیر نیست. اگر تصمیمی گرفته شود حتماً بر سقف تورم کشور خواهد بود، البته اگر شرایط وزارت ارتباطات برآورده نشود، حتماً اپراتور را جریمه خواهیم کرد. شرط و شروط به الحاقیه پروانه فعالیت آنها تبدیل می‌شود.
از آنجایی که در نشستی که اپراتورهای ارتباطی با حضور در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار کردند، شروط مورد نظر این سازمان را پذیرفته‌اند بنابراین اپراتورهای ارتباطی باید افزایش سایت‌های نسل پنجم به ۱۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳، افزایش پوشش نسل چهارم در کشور به ۹۶ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳ و افزایش ۳۰ درصدی میانگین سرعت اینترنت در 6 ماه آینده را در برنامه خود قرار دهند.

تغییر تعرفه
با افزایش کیفیت اینترنت
پیش از این رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم گفته بود که هر نوع تغییر تعرفه‌ای مشروط بر افزایش کیفیت است و اپراتور باید بداند قرار است افزایش درآمد خود را چگونه هزینه کند و این خواسته را عملیاتی کرد.
 «امیر لاجوردی» در بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه تلکام درباره تغییر تعرفه‌های اینترنت سیار که از سوی اپراتورها مطرح شده است، اظهار کرد که وزارت ارتباطات یک وزارتخانه تخصصی است و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موضوعات را کاملاً تخصصی بررسی می‌کند.
قائم مقام وزیر ارتباطات در حوزه ارتباطات بیان کرد که بحث افزایش تعرفه همیشه مطالبه اپراتورهای ارتباطی بوده و در سال‌های اخیر این مطالبه بیشتر هم شده است، البته در بازه‌های مختلف داده‌های این اپراتورها را دریافت و ارزیابی می‌کنیم و متناسب با شرایط تصمیم می‌گیریم.
وی گفته اپراتورها درخواست افزایش تعرفه و داده‌های آماری از وضعیت شبکه خود را در اختیار ما قرار داده‌اند. ما اختیار و امکان برای تغییر تعرفه داریم، ولی هر نوع تغییر تعرفه مشروط بر این است که آیا همراه با افزایش کیفیت است و اپراتورها افزایش درآمد را چگونه می‌خواهند هزینه کنند.
لاجوردی بیان داشت که از اپراتورها برنامه توسعه‌ای خواسته‌ایم. شاخص‌های ارتقای کیفیت شبکه را به آنها اعلام کرده‌ایم که شامل شاخص افزایش سرعت و پکت لاس (واحدهای کوچکی از داده به نام بسته ارسال و دریافت است) می‌شود و گفته‌ایم که تا پایان سال سرعت دسترسی چقدر باید افزایش پیدا کند و این افزایش کیفیت تا سال دیگر باید چه میزان باشد.
وی تأکید کرد، بحث دیگر مربوط به توسعه فناوری‌های نو و جدید است. برای مثال در حوزه اینترنت نسل پنجم برنامه خود را به اپراتورها اعلام کرده‌ایم که سال آینده باید به چه هدفگذاری برسیم و چه نیازمندی‌هایی داریم تا زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند.
 
فعال‌سازی اینترنت هدیه دولت از ۱۲ دی
پیش از این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده بود چون به پایان سال نزدیک می‌شویم و هزینه‌های مردم در حال افزایش است، بنابراین اگر تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت تعرفه اینترنت گرفته شود حتماً بسته‌هایی را از سوی اپراتورها به عنوان هدیه برای مردم درنظر خواهیم گرفت.
در همین راستا، دولت بعد از موافقت 30 درصدی با افزایش تعرفه اینترنت به وعده خود عمل کرد و با ارسال پیامکی به کاربران اینترنت اعلام کرد که برای فعال‌سازی بسته اینترنت رایگان اهدایی دولت، از تاریخ ۱۲ دی ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir مراجعه و شماره پیش فرض خود را انتخاب کنند.
«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره اصلاح تعرفه‌های اینترنت اپراتورها اعلام کرد، دولت برای جبران اصلاح تعرفه که پس از پذیرش شاخص‌های رگولاتوری از سوی اپراتورها برای آن تصمیم‌گیری می‌شود، یک بسته هدیه اینترنت در نظر دارد، از این رو روز پنجشنبه 7 دی‌ماه پیامک‌هایی مبنی بر دریافت اینترنت هدیه برای مردم ارسال شد که نشان از تحقق وعده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اینترنت هدیه دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی