«نفتالی بنت» ضمن پذیرش رسمی مسئولیت ترور شهید صیاد خدایی، معترف شد

ایران از هر طرف به ما ضربه می‌زند


اعترافات «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی که  یادداشت اخیر او در رسانه امریکایی «وال استریت ژورنال» منتشر شد و اشاره صریحی به اقدامات تروریستی تل آویو در قالب استراتژی «مرگ با هزار ضربه خنجر» داشت، پرده از تلاش موهوم برای احیای اعتبار از دست رفته‌ای داشت که رژیم اسرائیل در پی عملیات غافلگیرانه حماس در 7 اکتبر 2023 متحمل شد و به یکباره همه بنیان‌های اطلاعاتی و امنیتی و نظامی را در معرض فروپاشی دید.
حماس با حمایت ایران حمله کرد
«بنت» این یادداشت را با این ادعا که حماس و جهاد اسلامی با حمایت جمهوری اسلامی هزار و ۲۰۰ اسرائیلی را در هفتم اکتبر قتل‌عام کردند و در نتیجه، جنگی تمام عیار در غزه رخ داد، آغاز کرده است به جزئیات اقدامات تروریستی و خرابکارانه رژیم متبوعش علیه ایران پرداخت. او در این مقاله که بامداد روز گذشته منتشر شد، نوشته که در عملیات اسرائیل در داخل خاک ایران، یک پایگاه پهپادی ایران منهدم شد، چرا که به ادعای او جمهوری اسلامی دو بار درصدد حمله پهپادی به اسرائیل برآمده بود.
 
پذیرش رسمی مسئولیت ترور شهید صیاد خدایی
«بنت» همچنین مدعی شده که در ماه مارس سال ۲۰۲۲ ایران علیه شماری از «گردشگران اسرائیلی» در ترکیه اقدام تروریستی انجام داده است که ناکام ماند و زمانی کوتاه پس از آن، یکی از فرماندهان ایرانی طراح این حمله در مرکز تهران کشته شد. او افزوده: آن اقدامات پس از آن عملی شد که من به نیروهای امنیتی اسرائیل فرمان دادم کاری کنند که ایران بهای تصمیمات خود در حمایت از تروریسم را بپردازد. نخست‌وزیر سابق اسرائیل همچنین مسئولیت ترور شهید صیاد خدایی در تهران در خرداد ماه سال گذشته را بر عهده گرفت.نکته جالب اما آنجاست که این مقام اسرائیلی اما در واکنش به انتقادهای داخلی از یادداشتش که مسئولیت اقدامات تروریستی علیه زیرساخت‌ها و افراد ایرانی را برعهده گرفته است، افزود: «ایران از طریق حماس و حزب‌الله و حتی دریای حوثی‌ها ما را اسیر خود کرده است» و در ادامه معترف شد: «ایران هم خود علیه اسرائیل می‌جنگد و هم از هر طرف به اسرائیل ضربه می‌زند و اسرائیل ضربه‌ می‌خورد.»
احیای بازدارندگی فرو‌ریخته
اعترافات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درست در بحبوحه جنگ غزه و پس از تقبل شکست تاریخی 7 اکتبر از گروه حماس مطرح شده که این رژیم را در متزلزل‌ترین وضعیت خود در ادوار تاریخ مبارزه در سرزمین‌های اشغالی قرار داده است؛ شکستی که هرچند تل‌آویو کوشید به بهانه آن، موج گسترده‌ای از حملات بی‌امان نظامی را علیه مردم غیرنظامی غزه به جریان بیندازد اما با گذر نزدیک به 3 ماه از این نبرد خونین، به کمترین بهره‌ای ولو به صورت موقت در صحنه میدانی دست نیافته است. این در حالی است که رهبران اسرائیل به‌رغم تلاش برای کشاندن دامنه‌های جنگ به عرصه‌های نبرد روانی و همچنین کشاندن تهران به صحنه میدانی جنگ، حاصلی در روند تحقق این مهم به دست نیاوردند. از این رو بازنمایی «بنت» درباره اقداماتی که تل‌آویو پیش‌تر در عرصه اقدامات تروریستی در صحنه داخلی ایران انجام داده است، نمی‌توانست فارغ از تلاش برای احیای اعتبار از دست‌رفته‌ای باشد که موجودیت رژیم صهیونیستی با غافلگیری در برابر حمله 7 اکتبر حماس با آن روبه‌رو شد؛ تلاشی که در بطن شکست جاری به دنبال ایجاد بازدارندگی فروریخته اسرائیل در سطوح نظامی و اطلاعاتی است.
 
شکست استراتژی «هزار خنجر»
فارغ از تلاش برای توجیه شکست پردامنه اسرائیل در جنگ جاری، اعترافات «بنت» از زاویه شکستی که او خود در قبال دستیابی به اهدافش از طریق اقدامات ترویستی علیه مراکز هسته‌ای و چهره‌های نظامی ایران داشت، قابل ارزیابی است. چه این برای نخستین بار نبود که مسئولیت اتفاقات جنایتکارانه علیه فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی و حمله پهپادی علیه یکی از سایت‌های هسته‌ای ایران از سوی مقام‌های اسرائیلی پذیرفته می‌شود، اما وقتی «بنت» می‌کوشد از نقش مستقیم خود در این عملیات سخن بگوید، می‌توان روی سخن او را به جای تهران، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر کنونی اسرائیل دانست که پیش‌تر با وجود تمرکز بر استراتژی «هزار خنجر» هم نتوانست به خواسته‌های خود در قبال جمهوری اسلامی دست یابد تا به یکی از اخراجی‌های معروف کابینه «نتانیاهو» تبدیل شود. چه اگر آنگونه که «بنت» ادعا می‌کند او در راهبرد «هزار خنجر» به کمترین حاصلی دست می‌یافت، عمر دولتش حداقل به بیش از یک سال می‌رسید.
 
جنگ داخلی قدرت
 به هر روی نخست‌وزیر سابق اسرائیل با انتشار این یادداشت کوشید از یک‌سو شماری از اقدامات تروریستی علیه ایران را فاکتوری برای دولت ناکامش کند و با به رخ کشیدن آن در شرایط کنونی، مسئولیت شکست سنگین 7 اکتبر را تمام و کمال متوجه کابینه متزلزل «نتانیاهو» سازد و از سوی دیگر با پرداختن به جزئیات اقدامات تروریستی در ایران، یادی از توانمندی سیستم اطلاعاتی موساد کند تا بلکه بر ناکامی تمام‌عیار تل‌آویو در جنگ غزه سرپوش بگذارد.
اما آنچه این مقام صهیونیستی در پرداختن به جزئیات اقدامات تروریستی رژیمش از جمله حمله پهپادی به سایت هسته‌ای ایران، از آن به عنوان موفقیت یاد می‌کند، نه تحمیل شکست به جمهوری اسلامی که عاملی برای کمک به ریل‌گذاری کشورمان برای توسعه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش و ارتقای توان دفاعی از جمله در زمینه موشکی و پهپادی بود که ثمرات آن در روند رو به ارتقای تحولات دیپلماتیک و میدانی جمهوری اسلامی نمایان شد؛ جایی که کشورهای عربی همچون عربستان این روزها به جای بررسی توافق آبراهام به افزودن بر دامنه همکاری‌های همه‌جانبه با تهران می‌اندیشند و به ائتلاف دریایی امریکایی- اسرائیلی در آب‌های دریای سرخ «نه» می‌گویند.

 

بــــرش

تکذیب شهادت ۱۱ نفر از مستشاران سپاه
در بمباران فرودگاه دمشق
سخنگوی سپاه پاسداران ادعای روز گذشته برخی رسانه‌های عربی مبنی بر شهادت ۱۱ نفر از مستشاران سپاه در بمباران فرودگاه دمشق را تکذیب کرد.
بنابر اعلام سردار رمضان‌شریف، ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر شهادت مستشاران سپاه در بمباران فرودگاه دمشق بی‌اساس است و با قاطعیت تکذیب می‌شود.
برخی رسانه‌های عربی روز گذشته مدعی شهادت ۱۱ نفر از مستشاران سپاه و اعضای گروه‌های مقاومت شده بودند.

جستجو
آرشیو تاریخی